قوانین دست ‌و پا گیر در حوزه شهرداری و مسکن اصلاح شود

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه در حوزه مسکن و شهرداری قوانین دست‌ و پا گیر بسیاری مردم را گرفتار کرده است، گفت: این قوانین بسیار قدیمی است و باید اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در دیدار با نعمت‌الله ترکی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کرونا بسیاری از ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و در مواردی خسارات جدی به بار آورده است، گفت: البته برخی اتفاقات خوب نیز رقم خورده که اگر به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود، خوب است.

او از جمله این موارد به برگزاری مراسم ازدواج آسان، به دور از تجمل و کم هزینه و مراسم کم هزینه ترحیم اموات اشاره کرد و افزود: برخی سفر‌ها و جلسات نیز وقت و هزینه بسیاری برای مسئولان و دولت داشتند، اما امروز بسیاری از جلسات به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

 آیت‌الله ناصری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل و مشکلات استان یزد در حوزه راه و شهرسازی و مسکن، اظهار داشت: یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی از استان‌هایی است که تردد در آن بسیار و محل عبور برای رسیدن به استان‌های جنوبی و شرقی است به همین دلیل راه‌های یزد نیازمند توجه جدی است.

یزد نیازمند احداث آزادراه

امام جمعه یزد ادامه داد: برخی جاده‌های استان باید اصلاح و مرمت شود و یکی از نیاز‌های این استان نیز ایجاد آزادراه است که امیدواریم برای احداث آن اقدام جدی انجام شود.

او همچنین با اشاره به اهمیت خطوط ریلی در کشور به ویژه استان یزد اظهار داشت: سالانه چند هزار تریلی از جاده‌های استان عبور می‌کنند که این امر علاوه بر استهلاک اقتصادی، مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیاری را نیز به دنبال دارد که در صورت تقویت خطوط ریلی شاهد کمرنگ شدن این مشکلات خواهیم شد.

 آیت‌الله ناصری بر دو بانده شدن خط ریلی یزد – مشهد تاکید کرد و گفت: در مجموع راه‌های کشور به عنوان یک زیرساخت مهم و اساسی نیازمند سرمایه گذاری بسیار خوب است.

امام جمعه یزد در مورد برخی قوانین موجود در حوزه مسکن همچنین شهرداری، تصریح کرد: بسیاری از این قوانین دست ‌و پا گیر است و مردم را گرفتار می‌کند و باعث اتلاف وقت و هزینه و انرژی آنهاست که لازم است این قوانین اصلاح شود.

 نیاز به حرکت جهادی در ادارات برای حل مشکلات مردم

او با اشاره به اینکه ادارات ثبت، مسکن و شهرسازی، شهرداری و برخی دستگاه‌های دیگر بیشترین مراجعات مردمی را دارند، افزود: این ادارات باید به صورت جهادی کار کرده و از مشکلات مردم گره گشایی کنند.

 آیت‌الله ناصری ادامه داد: در همه زمینه‌ها نیازمند کار جهادی هستیم به ویژه در حوزه سیستم آموزشی و تربیت نخبگان برای تامین نیاز‌های صنعت کشور، زیرا سیستم آموزشی ما یک سیستم غربی است که سه عنصر مهم تعقل، تدین و تفکر از آن حذف شده و حاصل آن تربیت هزاران فارغ التحصیل بیکار است که مهارتی در کارآفرینی ندارند.

او تاکید کرد: باید با یک حرکت جهادی، نخبه‌پروری کرده و با ارائه آموزش به آن‌ها از آنان در شرکت‌های دانش بنیان بهره بگیریم و با تامین امکانات مورد نیازشان، شرایطی فراهم آوریم که این افراد تمام نیاز‌های کارخانجات به ماشین آلات و قطعات مکانیکی را بسازند.

ظرفیت نخبه‌پروری با مدیریت صحیح باید در کشور ایجاد شود

 آیت‌الله ناصری تصریح کرد: این ظرفیت در کشور ما وجود دارد، زیرا ما هم استعداد و هم نیروی انسانی خوب و هم بودجه کافی برای این امر داریم و آنچه در این میان نبودش به شدت احساس می‌شود، مدیریت است.

امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه حرکت جهادی در این زمینه مدنظر مقام معظم رهبری نیز بوده و بار‌ها در این زمینه تاکید کرده اند، افزود: باید با حرکت جهادی کشور را به سمت بی‌نیازی از بیگانگان به پیش ببریم و از این شرایط سخت تحریم به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

 قوانین حوزه مسکن قدیمی و در مواردی مربوط به ۱۰۰ سال پیش است

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی نیز در این دیدار با اشاره به ساختمان مصلای شهرکرد که سازه‌ای بی‌نظیر در کشور است و با پیگیری‌های آیت الله ناصری در زمان تصدی مسئولیت نمایندگی، ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری احداث شد، اظهار داشت: تدابیری که در زمینه ساخت مغازه‌های پیرامون مصلی و وقف آن‌ها از سوی آیت الله ناصری اندیشیده شده، قابل تقدیر است.

نعمت‌الله ترکی با اشاره به سفر خود به استان یزد و برنامه‌های این سفر بیان کرد: تاکنون به ۲۱ استان کشور سفر کرده ایم و مسائل استان‌ها در حوزه‌های راه و شهرسازی و مسکن را مورد بررسی قرار داده ایم و در یزد نیز طی دو روز کاری این برنامه اجرا خواهد شد.

او در مورد قوانین دست ‌و پا گیر در حوزه مسکن، گفت: متاسفانه ساختار اداری ما معیوب و در مواردی مربوط به حدود ۱۰۰ سال پیش است که لازم است مجلس برای اصلاح آن اقدام کند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار