کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اقداماتی که برای نزدیک شدن به بورس‎های مطرح دنیا باید انجام داد

صفاری گفت: بورس هر کشور دماسنج اقتصاد آن کشور است، با توجه به شرایط حال شاخص‌ها، افزایش شناوری سهم گامی مهم به سمت بورس‌های مطرح دنیا است.

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  در مقایسه نوسان و شاخص بازار سرمایه ایران و بورس‌های مطرح دنیا اظهار کرد:در تمام دنیا از جمله بورس کشورمان یک سری شاخص داریم به نام شاخص مقدم، شاخص مقدم ماننددماسنج اقتصاد عمل می‌کند که حال روز اقتصاد را نمایش می‌دهد.

او افزود: این حال روز اقتصاد ممکن است یا بر اساس شوک‌های سیاسی (می تواند منشا داخلی یا خارجی داشته باشد) یا شوک‌های اقتصادی باشد، برای همین در تمام دنیا یکی از بهترین دماسنج‌هایی که با استفاده از آن می‌توان بحران‌های موجود را متوجه شد، شاخص بورس است.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شاخص بورس ما نیز دقیقا مانند دنیا همین عملکرد را دارد، شاخص بورس در حال حاضر در حال نمایش شوک‌های سیاسی مانند برجام یا اختلاف‌های جناحی است، از سمت دیگر در حال نمایش شوک‌های اقتصادی هم است.

او ادامه داد: در همه دنیا وقتی نرخ بهره کاهش پیدا می‌کند، قیمت سهام بالا می‌رود و برعکس این حالت در ایران هم وجود دارد، در بهمن ماه سال ۹۲ زمانی که آقای طیب نیا نرخ بهره را بالا برد ما مشاهده کردیم که سال ۹۳ بدترین سال بورس ایران بود. اما به طور کل شاخص بورس ما با شاخص‌های بورس دنیا مطابقت دارد و اتفاقا حالش خوب است و شوک سیاسی و اقتصادی را به درستی نشان می‌دهد.

صفاری در پاسخ به این سوال که معمولا در کشور‌های توسعه یافته روند قیمت سهام به چه شکل است؟ بیان کرد: در کشور‌های مختلف نوسان قیمت متفاوت است، مثلا در ایران پدیده سقف وجود ندارد و هر زمان که سقف به وجود می‌آید برای یک سهم به سرعت آن را می‌بندند و به صورت حراج آن سهم را باز می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اما در بورس‌های مختلف فرق وجود دارد. در بورس‌هایی که نزدیک به بورس ما است دامنه نوسان مثلا در مالزی مثبت و منفی سی درصد است و در امارات مثبت و منفی ۱۰درصد است.  در حال حاضر نوسان بورس ایران منفی دو و مثبت ۶ درصد شده است که البته درست هم است، زیرا زمانی که ترس وجود دارد این موضوع دامنه نوسان نامتقارن مناسب است، این موضوع دامنه نوسان نامتقارن در کشور‌های دیگر هم اجرا می‌شود.


بیشتر بخوانید


صفاری درباره ویژگی بورس‌های مطرح دنیا بیان کرد: بزرگترین مشکل بورس ما نقدشوندگی است و سهام دست مردم کمتر است، سهام داران عمده برای معافیت‌های مالیاتی می‌آیند ۱۰ تا ۱۵ درصد را می‌فروشند و بقیه را اصلا نمی‌فروشند، مثلا شستا وارد بازار می‌شود با ۱۰% آن عرضه می‌شود و دیگر دولت عرضه نمی‌کند.

او در پایان تصریح کرد: باید سهام شناور زیاد شود به دلیل این مشکل عمق بازار ما کم است به عبارتی حجم اش زیاد است، اما عمق اش بسیار کم است، یکی از شاخص‌هایی که در دنیا بسیار مهم است حجم معاملات و عمق معاملات است. اولین قدمی که برای حرکت به سمت بورس‌های مطرح دنیا باید برداشته شود افزایش شناوری سهم و بازارگردانی سهامدار عمده است تا سهم هر روز معامله شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار