جشنواره فجر میزبان اجرای موسیقی نواحی و فولکلوریک خراسان شمالی

گروه موسیقی فولکلوریک و آئینی خراسان شمالی با راه‌یابی به جشنواره موسیقی فجر نماینده و معرف فرهنگ اقوام و موسیقی غنی این خطه از کشور شد.

به‌گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محسن عباسی مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی گفت: در نخستین روز سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، اجرای گروه آئینی ایستم به نمایندگی از خراسان شمالی در فضای مجازی پخش شد.

او عنوان کرد:با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت‌های حضور مخاطبان در سالن‌های اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد ملی کرونا، اجرا‌های این دوره جشنواره به‌صورت مجازی پخش می‌شود.


بیشتر بخوانید


عباسی افزود: گروه هنر‌های آئینی ایستَم با هدف احیای مراسم آیینی کرد‌های کرمانج، بر زنده‌نگه‌داشتن فرهنگ بومی و آداب و رسوم این قوم شریف تأکید دارد و نمایش این خردده‌فرهنگ‌ها و بازی‌های محلی برای مخاطبان امروزی را محور فعالیت خود قرار داده است.

او گفت: خراسان شمالی علاوه بر این‌که به تنوع اقلیم و طبیعت شهرت دارد، از وجود اقوام تات، کرد، کرمانج، ترک، ترکمن و بلوچ نیز بهره‌مند است، وجود تنوع قومی در این سرزمین چند اقلیمی، سفره رنگینی از فرهنگ‌ها و هنر‌ها در این دیار آفریده که یکی از راه‌های معرفی این فرهنگ، حضور در این جشنواره‌ها است.

تاکنون موسیقی مقامی و دوتار از این خطه در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسیده و مهارت‌های ساختن و نواختن ساز قُشمه نیز در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شده است.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.