برای تنظیم قرارداد اجاره چه نکاتی باید رعایت شود؟

کارشناس ارشد حقوق جزا در مورد رعایت نکات مهم تنظیم قرارداد اجاره توضیحاتی داد.

محمود منصوری کارشناس ارشد حقوق جزا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت: در تنظیم قرارداد‌های اجاره، قید مدت اجاره در قرارداد است که در غیر این صورت برابر ماده ۴۶۸ قانون مدنی قرار داد باطل است.

او ادامه داد: در هنگام تنظیم قرار‌داد در قرار‌داد منعقد شده اشاره کنند که مستاجر، حق اجاره مورد اجاره به غیر را به صورت کلی یا جزیی ندارد و اگر چنین شرطی در قرارداد گنجانده نشود، مستاجر برابر قانون از حق اجاره به غیر برخوردار است.

منصوری افزود:عقد اجاره به محض انقضای مدت برطرف می‌شود بنابراین اگر مستاجر بعد از انقضای قرارداد، عین مستاجره را بدون اذن مالک در تصرف خود نگاه دارد، باید اجرت‌المثل به مالک پرداخت کند.

او گفت:عقد اجاره با فوت هر یک از موجر و مستاجر باطل نشده و فقط در صورتی باطل می‌شود که موجر برای مدت عمر خود مالک منافع عین مستاجره باشد در این صورت با فوت او قرارداد باطل می‌شود، ضمن اینکه اگر شرط مباشرت مستاجر شده باشد نیز با فوت وی قرار داد اجاره باطل می‌شود.

کارشناس ارشد حقوق جزا گفت:شخص ورشکسته نمی‌تواند پس از صدور حکم توقف، مالی را اجاره دهد یا مالی را اجاره کند، چون اداره اموال چنین شخصی، با مدیر تصفیه است.

او گفت: قرارداد‌های عادی اجاره باید به وسیله دو نفر از افراد مورد اعتماد طرفین به عنوان شهود گواهی شود و نیز اینکه تاکید شده قرارداد حتما در دونسخه تهیه شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.