پلی به نام سفید که رسمش سیاه پوش کردن است

پل سفید در اهواز سازه‌ای زیبا و منحصر به فرد با قدمتی نسبتا طولانی است که علیرغم زیبایی هایش اتفاقات تلخی از آن سرچشمه می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بسیاری از افراد نام اهواز را به نام پل سفید می‌شناسند، البته در شناسنامه اش پل هلالی و پل معلق هم نوشته شده، سازه‌ای زیبا و منحصر به فرد و نمادی پرآوازه و پرطرفدار بر روی رودخانه کارون است که سال تولدش را ۱۳۱۵ شمسی اعلام کرده اند.

می‌گویند ۲ مهندس آلمانی و جوان خوش سلیقه آن را که دارای ۲ قسمت پل معلق با متراژ ۱۳۶ و ۱۳۰ متر و ۳ قسمت قوسی ۴۹ متری ساخته اند، ناگفته نماند که طول سرتاسری پل ۲ کیلومتر و ۵۰۱ متر است و کار‌های پیمانکاری نجاری آن را غلامحسین صالحی کلام نجار چیره دست آن روزگار بر عهده داشته و هم اکنون به منظور مراقبت از بنا تردد از این پل برای خودرو‌ها به صورت یک طرف از میدان شهدا به سمت بیمارستان رازی امکانپذیر است.

پل سفید در طول ۲۴ ساعت شبانه روز و در همه فصول سال میزبان افراد زیادی است که به صورت پیاده از آن عبور می‌کنند، دیدن شهر و رودخانه کارون صفایی غیرقابل وصف دارد، در فصل پاییز و زمستان هلال‌های این پل با وجود پرنده‌های مهاجر منظره‌ای زیبا به خود می‌گیرد، صدای هلهله پرندگان شنیدنی است، شاید هم خبر از اتفاقی تلخ می‌دهند.

پل هلالی، سفید به رنگ زندگی و سیاه به جرم خودنمایی و سهل انگاریپرواز با پرندگان مهاجر قصه غم انگیز پل سفید/  چرا دستگاه‌های اجرایی امنیت را تامین نمی‌کنند؟پل هلالی سازه ای که ابتدایش سفید و انتهایش سیاه است

دست بر نرده‌های پل در حال قدم زدن و عبور از میان جمعیت پرندگان مهاجر بودم که صدایی مرا به سوی خود فراخواند، صحنه‌ای خطرناک نظر مرا به خود جلب کرد، قدم زدن جوانی بر تن آهنی و هلالی پل به ظاهر  نشانی از شجاعت بود، اما در واقع بازی با مرگ و استقبال از آن بود، تنها  لحظه‌ای برای از دست دادن تعادل کافی بود تا شیشه عمر بشکند و روزگار تمام شده و برای همیشه از صفحه روزگار محو شود.

هنوز دقایقی از این نمایش شجاعت و جسارت و بالندگی نگذشته بود که جمعیتی روی پل حضور پیدا کردند، عده‌ای گمان می‌کردند این جوان خام و جسور برای خودکشی بر روی پل ساکن شده است، برخی با تشویق‌های نابجا غرور او را دوچندان می‌کردند و آن‌هایی هم که حس مسئولیت و انسانیت داشتند، با آتش نشانی و اورژانس ۱۱۵ تماس گرفتند و وضعیت این جوان را گزارش دادند.

انجام چنین حرکت خطرناکی از سوی انسانی عاقل و بالغ بعید است، اگر فردی تعادل روحی و روانی داشته باشد اینگونه به استقبال مرگ نمی‌رود و آن را قلقلک نمی‌دهد، البته این جوان اولین کسی نبود که چنین نمایشی را به اجرا می‌گذاشت، سال‌های زیادی است که پل سفید هنرنمایی در جوار مرگ را به چشم دیده است، وقتی فردی با تصمیم لحظه‌ای روحش را با پرندگان مهاجر که پل را طواف می‌کنند، رهسپار کرده و جسمش را آب‌های خروشان کارون می‌سپارد.

پل هلالی سازه ای که ابتدایش سفید و انتهایش سیاه استپل هلالی، سفید به رنگ زندگی و سیاه به جرم خودنمایی و سهل انگاریپرواز با پرندگان مهاجر قصه غم انگیز پل سفید/  چرا دستگاه‌های اجرایی امنیت را تامین نمی‌کنند؟

علیرغم رخداد چنین حوادثی به کرات، اما تاکنون اقدام موثری از سوی شهرداری برای استقرار کانکس حراست و ایجاد شرایط امنیتی انجام نشده است، به همین منظور برای بررسی تعداد حوادث خودکشی و سقوط از پل و همچنین نجات و انصراف از خودکشی با دستگاه‌های متولی از جمله رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفتگو کردم.

انجام ۱۵ عملیات امداد و نجات در رودخانه کارون از ابتدای سال ۹۹ تاکنون

ابراهیم قنبری رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز به خبرنگار ما گفت: از سال‌های گذشته تاکنون شاهد وقوع حوادثی از جمله؛ سقوط و خودکشی از پل هلالی یا همان پل سفید هستیم، البته افراد زیادی هم به منظور خودنمایی و نمایش شجاعت خود اقدام به راه رفتن بر روی بدنه فلزی پل می‌کنند که سبب بروز حوادثی ناگوار و تلخ شده است.

او در تشریح حوادث رخ داده بر روی پل سفید از ابتدای امسال تاکنون بیان داشت: ۱۵ خرداد ماه زن ۳۰ ساله به قصد خودکشی در محل حاضر شده بود، اما با اطلاع رسانی از سوی مردم، نیرو‌های امدادی و گروه مشاوره سازمان در محل حاضر شدند و فرد مذکور از تصمیم خود منصرف شد، همچنین در ۱۲ خرداد نیز زنی ۳۸ ساله به منظور خودکشی اقدام به انداختن خود در آب رودخانه کرد، اما با سرعت عمل غواصان آتش نشانی در ایستگاه امداد و نجات، فرد مذکور از مرگ حتمی نجات پیدا کرد.

پل هلالی، سفید به رنگ زندگی و سیاه به جرم خودنمایی و سهل انگاریپرواز با پرندگان مهاجر قصه غم انگیز پل سفید/  چرا دستگاه‌های اجرایی امنیت را تامین نمی‌کنند؟پل هلالی سازه ای که ابتدایش سفید و انتهایش سیاه است

او با اشاره به وقوع حوادث مشابه در روز‌های بعد اظهار کرد: همچنین در ۲۸ دی امسال نیز مردی جوان که برای خودکشی به دلیل مسائل شخصی پل هلالی را برای سقوط درون رودخانه کارون با وجود آب خروشان انتخاب کرده بود، با تلاش آتش نشانان از تصمیم خود منصرف شد، این در حالی است که آخرین اتفاق با مضمون خودکشی و سقوط از پل ۱۴ بهمن ماه با مرد ۲۷ ساله رقم خورد، اما هوشیاری و تلاش نیرو‌های امدادی و عملیاتی آتش نشانی از وقوع آن جلوگیری کرده و فرد مذکور را با استفاده از خودروی نردبان به پایین پل هدایت کردند.

قنبری مجموع حوادثی که از ابتدای سال ۹۹ تا پایان بهمن ماه در بستر رودخانه و پل سفید رخ داده است را ۲۹ مورد عنوان کرد و ادامه داد: در مدت مذکور ۷ مورد سقوط به درون رودخانه رخ داده است که ۴ مورد آن مرد و ۳ مورد آن زن بودند و با تلاش آتش نشانان و غواصان سازمان آتش نشانی زنده از آب بیرون آورده شدند.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با بیان اینکه عملیات انصراف از خودکشی برای ۸ مرد و ۲ زن با موفقیت انجام شده است، تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴ مورد کشف جسد داشتیم به دلایل نامعلومی در رودخانه مشاهده شده اند.

پل هلالی سازه ای که ابتدایش سفید و انتهایش سیاه استپل هلالی، سفید به رنگ زندگی و سیاه به جرم خودنمایی و سهل انگاریپرواز با پرندگان مهاجر قصه غم انگیز پل سفید/  چرا دستگاه‌های اجرایی امنیت را تامین نمی‌کنند؟

وقتی جلسات بر جان مردم اولویت دارند

به منظور بررسی اقدامات شهرداری اهواز با مهدی مراد حسینی معاون خدمات شهری شهرداری کلانشهر اهواز تماس‌های مکرر انجام شد، اما گویی بازدید از طرح‌های عمرانی و حضور در جلسات ارزشمندتر از جان مردم و تدوین برنامه‌های مناسب و کارآمد برای تامین امنیت پل و جلوگیری از وقوع اتفاقات تلخ و ناگوار بود.

وقتی جوانی به قصد انجام کاری از منزل خارج می‌شود، اما جسم سرد و بی جان او به خانه باز می‌گردد، دهان نیمه باز و لب‌های سرد که گویی می‌خواهند پشیمانی خود را برای انتخاب یک تصمیم اشتباه برای خودکشی یا نمایش غرور و شجاعت بگشایند، اما فریاد بی صدای او را هیچکس نخواهد شنید، اما اگر تهمیداتی مناسب برای سازه‌ای به این زیبایی و شکوه و عظمت اندیشیده شود هیچ مادر، همسر و فرزندی در سوگ عزیزانش سیاه پوش قربانیان پل سفید نمی‌شود.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۰۸:۵۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
بارها دیدم که میرم اون بالای پل میشینن، همچین آدما حاضرن جونشون از دست بدن ولی خودنمایی کنن/ جای تاسف داره