لزوم همکاری ادارات خوزستان در اجرای طرح شهید سلیمانی

استاندار خوزستان بر همکاری ادارات استان در تامین وسایل نقلیه برای کادر بهداشت و درمان به منظور تقویت طرح شهید سلیمانی تاکید کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان گفت: اهمیت کرونا در استان بر کسی پوشیده نیست، به همین دلیل در بدو ورود به اهواز نشست مشترک مدیریت کرونا و شورای تامین برگزار شد.

او با تاکید بر تقویت طرح شهید سلیمانی در استان افزود: ادارات و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند از نظر وسایل نقلیه و پرسنل به بهداشت و درمان، بسیج و هلال احمر به منظور تقویت این طرح کمک کنند.

سلیمانی دشتکی به ورود روزانه بیش از ۳۰۰ مسافر از طریق مرز شلمچه به خوزستان اشاره کرد و اظهار داشت: بنابراین مشخص شد که ویروس جهش یافته از خارج کشور وارد این استان شده و به سرعت شهر‌ها را درگیر کرده است و هم اکنون شادگان، اهواز، کارون، آبادان، شوشتر، دزفول، ماهشهر، هویزه، دشت آزادگان، رامهرمز و خرمشهر اکنون در وضعیت قرمز هستند، اما در اهواز و آبادان سرعت انتشار بیماری زیادتر است، به همین دلیل فرآیند نمونه گیری و مراقبت‌ها افزایش یافت.

استاندار خوزستان تصریح کرد: برای تست گیری در مرز‌های خوزستان امکاناتی وجود ندارد و اقامتگاهی برای استراحت مسافران موجود نیست، به همین علت تصمیم گرفته شد به مدت یک هفته مرز‌های استان بر روی مسافران بسته شوند تا در این مدت امکانات تست فوری و اقامتگاهی موقت برای مسافران ایجاد و در صورت منفی شدن تست کرونا، اجازه ورود به مسافران داده شود.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان ادامه داد: برخی از مسافران زائر بوده و یا برای درمان وارد خوزستان می‌شوند، همچنین برخی برای خرید و فروش به ایران سفر می‌کنند، بنابراین این کنترل‌ها به نفع کشور ایران و خود مسافران است و روز گذشته نشست ستاد کرونا در اهواز برگزار و تصمیم جامع تری در خصوص پیشگیری از روند ابتلا به بیماری گرفته شد و در نهایت مقرر گردید مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از طریق وزارت بهداشت به استان کمک شود تا بتوان برخی از نیاز‌ها را تامین کرد.

سلیمانی دشتکی در خصوص طرح شهید قاسم سلیمانی اظهار کرد: وظیفه قرارگاه ابتدا ردگیری محله به محله است تا بیمار را شناسایی کرده و او را قرنطینه کنند، در غیر این صورت او را به بیمارستان اعزام و یا در نقاهتگاه مستقر می‌کنند، همچنین شناسایی همه افراد در ارتباط با بیمار است و در گام بعد از آن‌ها تست گیری است، ضمن اینکه این قرارگاه افراد دارای بیماری زمینه ای، افراد مسن و زنان باردار را شناسایی کرده و از آن‌ها مراقبت می‌کند تا مبتلا نشوند.

او با بیان اینکه بالای ۷۵ درصد فوتی‌های خوزستان افراد بالای ۷۴ سال هستند، بیان کرد: قرارگاه نظارتی ستاد کرونا در استان فعال شد که مشابه قرارگاه نظارت بر مصوبات ستاد ملی کرونا است، در مواردی در ستاد کرونای خوزستان تصمیماتی گرفته می‌شود، اما وظایف ارگان‌ها مشخص نیست، به همین دلیل قرارگاه نظارتی ستاد کرونا در این رابطه ساماندهی شد.

سلیمانی دشتکی: وظیفه این قرارگاه بررسی میزان اجرای مصوبات ستاد کرونا در خوزاستان است. این قرارگاه باید از قبل تشکیل می‌شد که این امر محقق نشده بود، خوزستان سرزمین قومیت‌ها است و مردم این خطه، به فرهنگ طوایف خود علاقه دارند که از جهتی بسیار خوب و ارزشمند است و باعث التیام صاحبان عزا شده و در مجالس عروسی امری بسیار پسندیده است، اما باید بدانیم که کرونا شوخی بردار نیست لذا باید خود و فرهنگ مان را منطبق بر کرونا کنیم.

او در ادامه گفت: غالب مبتلایان مراسم کسانی هستند که سالم بوده و از بیماری مطلع نیستند که این امر موجب ابتلای دیگر اعضای خانواده می‌شود و می‌تواند منجر به فوت اعضای خانواده شود، پس به بزرگان عشایر و طوایف هشدار می‌دهیم برگزاری عزاداری آن هم با جمعیت بالا در واقع یک کشتار دسته جمعی به راه می‌افتد به این معنی که هزاران نفر دور هم جمع می‌شوند و صد‌ها نفر که در این جمع بیمار هستند ویروس را منتقل می‌کنند و باعث مرگ دیگران می‌شوند، همچنین در جشن عروسی مردم برای شادی می‌روند، ولی همان شادی چند روز بعد به عزا تبدیل می‌شود.

استاندار خوزستان اظهار کرد: صاحبان عزا ما را مجبور نکنند که به دلیل رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی، آن‌ها را بازداشت کنیم، در حالیکه باید برای حفظ سلامتی خود مراسم را با تعداد کم برگزار کنند تا کرونا از بین برود. تردد‌ها و محافل فامیلی یکی از عوامل انتشار بیماری است که نباید انجام شود.

او با اشاره به اینکه سبک زندگی مردم باید تغییر کرده و به سبک زندگی کرونایی تبدیل شود، بیان داشت: کارکنان ادارات ضروری باید سر کار باشند، اما کارکنان ادارات غیر ضروری حداکثر تا یک سوم باید در محل حاضر باشند و افراد دارای بیماری زمینه‌ای و زنان باردار باید دورکاری کنند. کارخانجاتی که در شهر‌های قرمز قرار دارند، باید با یک سوم ظرفیت فعال باشند، همچنین ورود و خروج به شهر‌های قرمز ممنوع است و ارتباط شمال به جنوب استان باید مدیریت شود همچنین نظارت بر ورودی‌های استان باید دقیق‌تر باشد.

سلیمانی گفت: قطعا اگر مردم همراهی کنند عید امسال را به خوبی پشت سر می‌گذاریم، در غیر اینصورت مدیریت بیماری از کنترل خارج می‌شود که خطرناک است، پس از مسئولان دستگاه‌های اجرایی تقاضا دارم با قدرت وارد شوند و جایی که گفتگو فایده ندارد با قدرت اعمال قانون کنند.

او در پایان گفت: من قصد خدمت به مردم خوزستان را دارم و تمام اقوام برای من یکی بوده و استاندار قوم خاصی نیستم. مشکلاتی مثل کرونا، آب‌های سطحی و سیستم فاضلاب در استان و اهواز وجود دارد که باید برطرف شوند همچنین در استخدام‌ها نیز باید از بومی‌های آن منطقه استفاده شود و عدالت در توسعه، توزیع امکانات و انتخاب مدیران باید به خوبی رعایت شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.