در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تشخیص مدارک جعلی و سنگ‌های گران قیمت با یک دستگاه دانش بنیان

فارغ التحصیل فوتونیک دانشگاه شهید بهشتی به بیان توضیحاتی درباره دستگاهی دانش بنیان پرداخت که می‌تواند مدرک جعلی و تقلبی بودن سنگ‌های قیمتی را تشخیص دهد.

هانیه مهدیان یکی از اعضای تیم دانشجویی پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما دستگاه‌های آنالیز مواد را تولید کرده ایم. به این صورت که با این دستگاه، طیف سنجی مواد مختلف در حوزه‌های گوناگون مثل صنعت، پزشکی و کار‌های تحقیقاتی دانشگاهی را می‌توان انجام داد.

او ادامه داد: با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان در صنعت کشاورزی آب لیموی طبیعی را از مصنوعی و ژلاتین گاوی را از ژلاتین خوکی تشخیص داد. در صنایع جرم شناسی نیز این دستگاه می‌تواند انواع مواد مخدر موجود در خون را تشخیص دهد.

مهدیان ادامه داد: یک دستگاه طیف سنجی رامان از راه دور را نیز ساخته ایم که از فاصله ۸ تا ۱۰ متری مواد منفجره و مواد مخدر را تشخیص می‌دهد. یعنی اگر در جای بمب گذاری صورت گرفته باشد و یا مواد مخدر جا ساز شده باشد می‌توان آن را تشخیص دهد.

تشخیص الماس اصل از مصنوعی

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته فوتونیک از دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در آنالیز سنگ‌های قیمتی هم این دستگاه طیف سنجی راما کاربرد زیادی دارد و می‌تواند به صورت ۱۰۰ درصدی الماس اصل را از مصنوعی تشخیص دهد.

این فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: در زمینه دارو نیز این دستگاه می‌تواند تشخیص دهد که داروی ساخته شده به عنوان مثال چقدر به داروی خارجی شباهت دارد.  در زمینه جعل مدارک نیز طیف سنجی راما می‌تواند کمک کند که جوهر متفاوت را در مدرک و یا در چک بانکی تشخیص داد. یا به عنوان مثال در سند و... اگر کلمه‌ای اضافه شده باشد این دستگاه می‌تواند آن را تشخیص دهد.

او گفت: تشخیص آرسنیک و یا موادی که در آب وجود دارد و خلوص آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد از جمله کاربرد‌های این دستگاه طیف سنج است. یک دستگاه از این طیف سنج‌ها را به وزارت میراث فرهنگی فروخته ایم که از آن برای تشخیص سنگ‌ها و جواهرات سلطنتی بدون تخریب این جواهرات استفاده کنند. این دستگاه‌های طیف سنج به صورت آنلاین نتیجه بررسی را اعلام می‌کنند.  

مهدیان ادامه داد: دانشگاه الزهرا، دانشگاه تهران، دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه هنر تبریز و ... این دستگاه را خریداری کرده اند. حتی مرکز تحقیقات غذای حلال هم این دستگاه را برای آنالیز مواد غذایی خریداری کرده است. همچنین زمینه‌های صادرات این دستگاه به کشور‌های حوزه خاورمیانه را هم فراهم کرده ایم. 


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار