مویدی خرم آبادی مطرح کرد؛

دنیا از مدیریت آبشاری عبور کرده است/ بگذاریم مردم نفس بکشند!

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: راهکار مبارزه با قاچاق کالا و ارز را باید بر پیشگیری قرار دهیم و به بخش خصوصی بیشتر اعتماد کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،علی مویدی خرم آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشست هم اندیشی با اتحادیه‌های صنفی تهران بیان کرد:در طول عمر انقلاب، بیشترین زحمت بر دوش اصناف بوده است.در گذشته برخورد با مشکلات بیشتر بدون توجه به علل ایجاد آن‌ها انجام می شد.

او افزود: در قانون جدید مبارزه با قاچاق، رویکرد کاملا تغییر کرده و بر اصل پیشگیری متمرکز شده است.

مویدی خرم آبادی اظهار کرد: پس از تعامل با کارشناسان و اهالی دانشگاه، ساختار جدید ستاد را بر اساس قانون جدید، احصا کردیم.

او گفت: در حقیقت با یک نگاه دانش بنیان این اتفاق افتاد و نگاه گذشته که فقط بر نقطه صفر مرزی تمرکز کرده بود، تغییر کرد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: تنها راهی که دنیا می‌تواند با قاچاق مبارزه کند، پیشگیری است که البته کشور ما به دلیل شرایط خاص تحریمی، کمی با سایر کشور‌ها تفاوت دارد.

او بیان کرد: با دیدگاه‌های قدیمی دیگر نمی‌شود کار کرد، در گذشته هر کسی ظن به قاچاق داشت در حالی که در اسلام اصل بر برائت است. باید در شیوه‌های جهانی مبارزه با قاچاق پیروی کنیم تا حداقل ظن به قاچاق را پایین بیاوریم و بگذاریم که مردم نفس بکشند.

مویدی خرم آبادی افزود:راهکار مبارزه با قاچاق کالا و ارز را باید بر پیشگیری قرار دهیم و به بخش خصوصی بیشتر اعتماد کنیم. دنیا دیگر از مدیریت آبشاری و از بالا به پایین، گذشته است.

او تاکید کرد: جایگاه اصناف در کشور ما بسیار برجسته است و اگر ما در همین بخش متمرکز شویم، بخش عمده‌ای از مشکلات قاچاق ما حل خواهد شد.

صداوسیما مسئول تبلیغات علیه قاچاق است

این مقام مسئول درباره تبلیغات ضدقاچاق نیز بیان کرد: این مسائل را باید صداوسیما مطرح کند. یک اداره کل تبلیغات هم داریم که از آن‌ها خواستیم بحث حمایت از کالای ایرانی و تنفر از کالای قاچاق را بیشتر تبلیغ کنند.

او گفت: اصناف، صاحب نظر و تعیین کننده مسیر برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند. اگر در گذشته نگرانی‌هایی داشتند و ستاد را محرم خود نمی‌دانستند، اکنون باید به ستاد اعتماد کنند.

نگاه‌ها به مبارزه با قاچاق باید تغییر کند

مویدی خرم آبادی اظهار کرد: تنها راه برون رفت از شرایط فعلی، انجام کار‌های علمی و پرهیز از رفتار‌های احساسی است.

او گفت: من با تابلو و عنوان ستاد مخالفم! نباید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باشد بلکه باید ستاد تسهیل و روان سازی تجارت باشد. یعنی باید نگاه از حالت نظامی و امنیتی به حمایت از تجارت تغییر کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: اگر با این طرز تفکر جدید برنامه‌ها را تدوین کنیم، قطعا حداکثر بازدهی را خواهد داشت. البته بحث مبارزه با مافیای پیچیده به جای خود باقی است و اگرما پیشگیری و رجستری را به موقع انجام دهیم، اصلا چنین مافیایی شکل نخواهد گرفت.

او بیان کرد: زمانی به رانندگان ما فقط ۲ هزار یورو پرداخت می‌شد که خیلی کم بود و وقتی به استانبول می‌رسیدند، این ارز تمام می‌شد. در جلسه با بانک مرکزی از رئیس بانک مرکزی خواستم که این مبلغ را به ۵ هزار یورو افزایش دهند که باعث تعجب همه شد.

مویدی خرم آبادی تاکید کرد: بسیاری از کامیون‌های ما در راه‌های اروپا ماندند و دیگران به آن‌ها کمک کردند. دلیل اصرار من برای افزایش ارز رانندگان کامیون این بود که وقتی در میان راه پول کم می آورند، مجبور به قاچاق می‌شوند.

او اظهار کرد: یعنی باید رویکرد‌ها در مبارزه با قاچاق کالا و ارز تغییر کند و به سطح قابل قبولی برسیم و دغدغه‌ها کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ارز ، قاچاق کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار