رئیس سازمان صمت تهران:

۱۷۰۰ مجوز تاسیس صادر شده است

صادقی گفت: یکی از شاخص‌های رشد سرمایه گذاری مجوز تاسیس است که امسال تا این لحظه حدود ۱۷۰۰ مجوز تاسیس صادر شده است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  یدالله صادقی رئیس سازمان صمت استان تهران در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: این مراسم بهانه ای است تا مسائل، مشکلات و انتظارت صادرکنندگان مطرح شود مبنی بر اینکه با وجود شرایط تحریم و فشارهای ظالمانه توانستند با رشادت و پایبندی هم تولید و هم صادر کنند و امیدواریم که با تعامل بیشتر دولت و بخش خصوصی به شفافیت های بیشتر و عملکردهای مثبت تری در جهت رضایت تولید کنندگان دست پیدا کنیم.

وی افزود: در کنار مشکلات موجود خوشبختانه تولید کنندگان در استان تهران امید آفرین بوده اند. اکنون حدود 17 هزار واحد صنعتی داریم که همه واحدها اعم از واحدهایی که مجوز صنعتی و صنفی دارند، در زمینه تولید خدمات فنی و مهندسی سرآمد و جز زنجیره ایجاد ارزش در تولید و صادرات استان تهران و کشور هستند. علی رغم فشار حداکثری تحریم ها و بیماری کووید 19 سرمایه گذاری داخلی در استان تهران روند خوبی داشته است و در ایام دهه فجر حدود 6 هزار میلیارد تومان طرح به بهره برداری رسیده است.

صادقی درباره میزان سرمایه گذاری صنایع اظهار کرد: حدود 3 یا 4 هزار میلیارد تومان در بخش صنایع سرمایه گذاری شده که به لحاظ ضوابط استقرار و مباحث زیست محیطی امکان صدور پروانه آن توسط ما فراهم نشد و در آمارهای عملکرد لحاظ نشده است. یکی از خواسته های ما در جهت تدوین مقررات این است که امکان صدور پروانه ها و توسعه هایی به شکل نظام مند صورت بگیرد تا بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.

او ادامه داد: یکی از شاخص های رشد سرمایه گذاری مجوز تاسیس است که امسال تا این لحظه حدود 1700 مجوز تاسیس صادر شده است. هرچند که ضریب کمی از مجوزهای تاسیس در سال های گذشته تبدیل به پروانه بهره برداری می شد اما اقدامات مناسبی در این خصوص انجام گرفته و مشاهده می کنیم که درخواست برای جواز تاسیس در استان تهران روند فزاینده ای داشته است. شوق اشتیاق فراوانی برای فعالیت است اما بخشی از این فضا توسط دولت محترم که محدودیت هایی برای واردات کالاها ایجاد کرده، شکل گرفته و بخشی از آن هم به خاطر اهمیت و علاقه ملی است تا صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در برابر زیاده گویی های استکبار جهانی ایستادگی کنند و از این فضا به عنوان یک فرصت برای تولید و جایگزینی کالاهای وارداتی در بخش صنعت و بازرگانی استفاده کنند. همانطور که اکنون در بخش لوازم خانگی این مهم اتفاق افتاده و واردات نداریم. به جز حدود 30 درصد برای مواد اولیه که در داخل تولید نداریم و یا از نظر مقیاس، تولید آن صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس سازمان صمت با اشاره به میزان اشتغال در بخش صنعت، بیان کرد: خوشبختانه با تلاش هایی که در بخش صنعت و بازرگانی استان تهران شاهد آن هستیم، اشتغال در تهران حفظ شده و بیکاری کاهش پیدا کرده و تقاضا برای سرمایه گذاری در تهران نیز افزایش یافته است. در حالی که اکثر واحدهای صنعتی شهرستان برای به خدمت گرفتن یک کارگر ساده با مشکل مواجه هستند و میزان تقاضای نیروی کار از عرضه آن بیشتر است.

16 هزار کارت بازرگانی در تهران فعال است

صادقی در ادامه با بیان گزارشی از وضعیت بازرگانان استان تهران گفت: از حدود 26 هزار کارت بازرگانی فعال در کشور، 16720 کارت در استان تهران فعال است. 2991 صادر کننده در تهران داریم که از این تعداد 1886 تولیدکننده و صادرکننده هستند و 1105 بازرگان هستند و عمده فعالیت آن ها در راستای صادرات محصولات تولیدکنندگانی است که خودشان صادرکننده نیستند.

او افزود: ارزش صادرات استان تهران که توسط سازمان توسعه تجارت اخیرا ابلاغ شده، از 22 فروردین 97  که نوسانات ارزی در کشور شروع شده تا 31 مرداد 99، 21 میلیارد و 139 میلیون یورو بوده که اگر تا پایان سال را هم در نظر بگیریم، پیش بینی می شود مجموع صادرات استان تهران تا حدود 25 میلیارد یورو برسد. همچنین صادرات سالانه صادرکنندگان استان تهارن حدود 8 میلیارد یورو است که توسط سازمان توسعه تجارت احصا و گزارش شده است.

رئیس سازمان صمت در خصوص میزان تعهدات ارزی صادرکنندگان تصریح کرد: تعهدات ارزی صادرکنندگان در همین مقطع زمانی 19 میلیارد و 225 میلیون یورو بوده که 15 میلیارد و 381 میلیون یورو این تعهدات انجام شده است. همچنین، برگشت ارز صادرکنندگان استان تهران 80 درصد بوده که روندی موفقیت آمیز است و نشان دهنده تعهد صادرکنندگان بخش بازرگانی است.

او ادامه داد: بخش مهم و عمده ثبت سفارش های کشور را در استان تهران انجام می دهیم که ارائه این خدمت به تولیدکنندگان و کسانی که برای تولید واردات انجام می دهند خدمت قابل افتخاری است. در 11 ماهه امسال حدود 50 هزار پرونده تقاضای مواد اولیه و ماشین آلات به ارزش 13 میلیارد و 670 میلیون یورو را بررسی و برای تخصیص ارز به بانک ارسال شده است. 68 درصد ثبت سفارشات در زمینه مواد اولیه بوده است. همچنین 28 درصد واردات  در زمینه ماشین آلات خطوط تولید و قطعات یدکی بوده و 4 درصد کالای نهایی، که امکان تولید آن در کشور نبوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار