پرداخت غرامت به خسارت‌دیدگان آنفلوانزای پرندگان در کردستان

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت:تاکنون ۴۰۰ میلیون ریال خسارت ناشی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به روستاییان سقز و دیواندره پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،مجتبی ورمقانی مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: در اجرای عملیات رصد و پایش برنامه ملی کنترل و پیشگیری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، پنج کانون شیوع بیماری در استان شناسایی و مهار شد.

او افزود: کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستا‌های "جعفرآباد" و "عزیزآباد" از توابع دیواندره و ۲ روستای "بوبکتان" و "کندولان" سقز و نیز دریاچه زریبار مریوان شناسایی و عملیات معدوم سازی طیور بومی در آن آنجام شده است.

ورمقانی بیان کرد: از کانون‌های شناسایی شده چهار کانون روستایی و یک کانون مربوط به پرندگان مهاجر بوده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: تاکنون ۴۰۰ میلیون ریال خسارت ناشی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به روستاییان شهرستان‌های سقز و دیواندره پرداخت شده است.

او با بیان اینکه نگرانی‌ها از شیوع این بیماری در حال افزایش است، افزود: در حال حاضر مرغداری‌های صنعتی استان عاری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند.

ورمقانی تاکید کرد: با هدف جلوگیری از انتقال عامل بیماری به طیور بومی و یا واحد‌های صنعتی و گسترش آن، شهروندان هرگونه بروز تلفات غیر متعارف در طیور بومی را در اسرع وقت به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و یا خانه‌های بهداشت اطلاع دهتد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با تاکید بر محصور نمودن محل نگهداری طیور بومی و قطع ارتباط با پرندگان آزاد پرواز، افزود: کاهش مصرف دانه و آب و کاهش تولید در واحد‌های صنعتی توسط مسوول فنی بهداشتی و یا مدیریت واحد به نزدیکترین اداره دامپزشکی گزارش شده و از خرید و فروش طیور بومی بصورت دوره‌گردی خودداری شود.

ورمقانی با بیان اینکه در کردستان علاوه بر واحد‌های مرغداری گوشتی، ۱۶ واحد مرغداری مرغ مادر و هشت واحد مرغداری تخمگذار فعالیت می‌کنند، که مستعد ابتلا به این بیماری هستند، افزود: واکسن به اندازه کافی تامین شده و به مرغداران توصیه می‌شود تا هرچه زودتر نسبت به تهیه و تزریق آن به طیور خود اقدام کنند.

او افزود: این تاکید نسبت به واحد‌هایی که در اطراف تالاب‌ها و دریاچه‌ها از جمله زریبار مریوان و سراب قروه هستند بیشتر از سایر واحد‌ها است و در این بیماری نگرانی اصلی متوجه روستاییانی بوده که با کشتار بدون مجوز و نظارت بهداشتی، خرید و فروش مرغ بومی امکان شیوع بیماری را افزایش می‌دهند.

ورمقانی تاکید کرد: به صورت مرتب از تلفات مشکوک نمونه برداری و در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی کردستان، آزمایش می‌شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.