چگونه تشخیص دهیم که دچار بیماری روانی هستیم؟

بیماری‌های روانی می‌توانند مشکلاتی جدی برای سلامت ایجاد کنند که برای بهتر شدن نیاز به درمان دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، همه آدم‌ها بعضی روز‌ها احساس ناراحتی می‌کنند و این که هرازچندگاهی ناراحت باشیم غیرعادی نیست. اما وقتی احساس می‌کنید که اصلاً هیچ وقت خوشحال نیستید، داستان فرق می‌کند. اگر در حال زندگی هستید، اما آخرین باری را که خوش حال بودید به یاد نمی‌آورید، این نشانه خوبی نیست. شما ممکن است درگیر نوعی بیماری روانی باشید و دریافت کمک، ممکن است بهترین راه یافتن دوباره خوش بختی باشد.

گفته می‌شود که تقریباً از هر پنج بزرگسال در ایالات متحده، تقریباً یک نفر بیماری روانی دارد. اگر می‌خواهید خوشحال باشید، پس باید در نظر داشته باشید برای سلامت روان خود کمک بگیرید. اگرچه ممکن است مطمئن نباشید که درگیر مشکلات روانی هستید یا نه. برای بررسی دلایل ناراحتیتان و چگونگی تشخیص این که آیا با مشکلات روحی روبرو هستید، ادامه مطلب را بخوانید. اگر بین مواردی که اشاره و در موردشان بحث خواهد شد، شباهتی در خودتان مشاهده کردید، وقت آن است که برای کمک به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کنید.

همیشه نگران هستید

نگرانی بیش از حد قطعاً نشانه این است که شما ممکن است در حال دست و پنجه نرم کردن با یک بیماری روانی باشید. طبیعی است که کمی در مورد مسائل نگران باشید، اما این که همیشه نگران باشید و نتوانید این احساس را از بین ببرید، متفاوت است. اگر دائما نگران هستید، ممکن است اختلال اضطراب یا چیزی مانند اختلال هراس داشته باشید. نگرانی با چندین بیماری روانی همراه است. کسانی که بدون هیچ دلیلی احساس نگرانی می‌کنند یا احساس ترس دارند، ممکن است به بیماری روانی مبتلا باشند.

تقریباً هر روز احساس ناراحتی می‌کنید

غم و اندوه احساسی است که همه گاه به گاه تجربه می‌کنند. اشکالی ندارد که هر از گاهی روز‌هایی غم انگیز را تجربه کنید. با این حال، خوب نیست که هر روز خیلی ناراحت باشید. اگر بیشتر روز‌ها بسیار غمگین از خواب بیدار می‌شوید، این می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری روانی باشد. ممکن است نوعی افسردگی داشته باشید که باعث می‌شود غمگین‌تر از حالت عادی شوید. مقابله با یک بیماری روانی مانند این ممکن است دشوار باشد، اما می‌توانید با مراجعه به متخصصان، از آن‌ها کمک بگیرید.

چرا من هیچ وقت خوشحال نیستم؟ چگونه تشخیص دهیم که دچار بیماری روانی هستیم

تمرکز کردن روی کار‌ها برای شما سخت است

بیماری روانی هم چنین می‌تواند تمرکز روی کار‌ها را برای شما سخت کند. ذهن شما ممکن است به هم ریخته و به دنبال مشکلاتی باشد که در حال حاضر با آن مواجه هستید. افرادی که از اختلالات اضطرابی رنج می‌برند معمولاً دارای مشکلات تمرکز هستند و شما هم اگر می‌خواهید بر این مشکل غلبه کنید، باید کمک بگیرید. عدم توانایی تمرکز، یک نشانه قابل توجه است که شما یک بیماری روانی مبتنی بر اضطراب دارید و باید کمک بگیرید. شما مجبور نیستید که به خاطر مسائلی از این دست به تنهایی رنج ببرید؛ چرا که برای غلبه بر اضطراب، درمان‌هایی در دسترس است.

دارای نوسانات خلقی هستید

نوسانات خلقی را باید یکی دیگر از نشانه‌های بزرگ بیماری روانی دانست. بعضی از افراد ممکن است دچار نوسانات خلقی شوند، اما بیماری روانی نداشته باشند، اما تغییرات مکرر خلقی، مشکلی کاملاً متفاوت است. اگر اعضای خانوادتان فکر می‌کنند که نوسانات خلقی شما رو به وخامت است، ممکن است زمان این باشد که به دنبال کمک بروید. شما قطعا نمی‌خواهید نسبت به اعضای خانواده یا دوستان خود پرخاشگر باشید و اگر تحت درمان برای بیماری روانی خود باشید، احساس بهتری خواهید داشت. نوسانات خلقی می‌تواند نشانگر اختلال خلقی یا اختلال دو قطبی باشد. صحبت با یک پزشک به شما این امکان را می‌دهد تا از نوع بیماری خود کاملا مطلع شوید.

چرا من هیچ وقت خوشحال نیستم؟ چگونه تشخیص دهیم که دچار بیماری روانی هستیم

از دوستان و اجتماعات اجتماعی خودداری می‌کنید

برخی از افرادی که با بیماری روانی دست و پنجه نرم می‌کنند، از اجتماعات و معاشرت با دوستان یا اعضای خانواده خود جلوگیری می‌کنند. شما ممکن است با دیگران برای انجام کار‌های مختلف قرار بگذارید؛ اما پس از نزدیک شدن به تاریخ رویداد از این که مجبور شوید سر قرار بروید ترس خواهید داشت. این حتی می‌تواند باعث شود شما اعضای خانواده یا دوستان خود را هنگامی که می‌خواهند فقط برای سلام کردن به شما سر بزنند، رد کنید. بیماری روانی اغلب باعث می‌شود افراد بخواهند از جامعه کناره بگیرند و تنها باشند. ممکن است شما از افراد در زندگی و موقعیت‌های اجتماعی خود اجتناب کنید؛ زیرا از بیماری روانی رنج می‌برید.

حتی ممکن است در فعالیت‌های خود به صورت آنلاین نیز متوجه تغییراتی شوید. برخی از افراد وقتی احساس افسردگی می‌کنند به طور کامل از پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی خودداری می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر برای درخواست کمک، مطالب افسرده کننده در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. اقدامات شما در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تعیین کننده خوب یا بد بودن سلامت روانیتان باشد. اگر دوستان یا اعضای خانواده شما متوجه شده اند که شما مشکلی دارید، پس باید به آن‌ها توجه کنید؛ زیرا این می‌تواند به معنای این باشد که بیماری روانی در حال تغییر دادن زندگی شما به طرز منفی است.


بیشتر بخوانید


از چیز‌هایی که قبلا دوست داشتید لذت نمی‌برید

آیا لذت بردن از چیز‌هایی که روزگاری دوستشان داشتید، برایتان سخت شده است؟ بیماری‌های روانی اغلب تمرکز روی چیز‌هایی را که افراد از آن لذت می‌برند دشوار می‌کند. ممکن است احساس کنید علاقه خود را به سرگرمی‌هایی که قبلاً شادی زیادی به زندگی شما می‌آوردند، از دست داده اید. این می‌تواند کار بیماری روانی باشد که شادی شما را ازتان گرفته و احساس می‌کنید دیگر هیچ چیزی در زندگی اهمیت ندارد. این می‌تواند پاسخ سوال " چرا من هرگز خوشحال نیستم؟ " باشد. اگر چیز‌هایی که معمولاً شما را خوشحال می‌کنند، دیگر تاثیری روی حال خوبتان ندارند، نشان دهنده آن است که بیماری روانی تاثیر مهمی در زندگی شما دارد.

انجام فعالیت‌های ساده روزانه برایتان سخت است

مبارزه با بیماری روانی سخت است و می‌تواند به شما این احساس را القا کند که اصلاً انرژی ندارید. اگر بیدارشدن در صبح برای شما خیلی سخت باشد، بعید به نظر می‌رسد در طول روز انرژی کافی داشته باشید تا مسئولیت‌های روزمره خود را به انجام برسانید. این حتی می‌تواند شامل کار‌هایی باشد که در شرایط عادی برای شما ساده هستند. افرادی که با بیماری روانی دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است انگیزه کافی حتی برای تمیز کردن خانه، شستن ظرف‌ها و تاکردن لباس‌ها را هم نداشته باشند و این کار‌ها برایشان بسیار سخت به نظر برسد.

مشکلاتی از این دست می‌تواند نشانه آن باشد که شما دچار افسردگی شده اید. افسردگی بر زندگی میلیون‌ها نفر در دنیا تأثیر می‌گذارد، بنابراین احساس تنهایی نکنید. این یک بیماری روانی است که می‌تواند انرژی شما را بگیرد و این احساس را به شما القا کند که توانایی انجام کار زیادی را ندارید. این که بخواهید کارهایتان را انجام دهید، اما افسردگی مانع راهتان شود، واقعا کلافه کننده است. برخی از افراد چنان افسردگی شدیدی دارند که حتی صبح ها، بلند شدن از رختخواب برایشان مشکل است.

چرا من هیچ وقت خوشحال نیستم؟ چگونه تشخیص دهیم که دچار بیماری روانی هستیم

خوشبختانه، بسیاری از خدمات بهداشتی می‌توانند به شما در زمینه سلامت روان کمک کنند. اولین قدم برای شروع کار، درخواست کمک و راهنمایی است. شما می‌توانید دوباره احساس خوشبختی کنید؛ اما ابتدا باید برای درمان بیماری روانی خود اقدام کنید.

گزینه‌های درمان سلامت روان

در مورد سلامت روان گزینه‌های درمانی مختلفی وجود دارد. می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید تا بیماری روانی شما را تشخیص دهد و بفهمید با چه نوع مشکلی روبرو هستید. ممکن است شما یک اختلال اضطرابی داشته باشید، یا با افسردگی دست و پنجه نرم کنید. تعداد زیادی از بیماری‌های مختلف روحی و روانی وجود دارد که افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ شما باید به پزشک مراجعه کنید تا بیماری را به درستی تشخیص دهید. پس از تشخیص می‌توانید برنامه درمانی مناسبی را تعیین کنید.

بسیاری از افرادی که با بیماری‌های روانی دست و پنجه نرم می‌کنند، برای حل مشکلات خود نیاز به مراجعه به روان شناس دارند. هم چنین بعضی از آن‌ها می‌توانند با مصرف برخی از دارو‌های تجویز شده تسکین پیدا کنند. دارو‌های ضد افسردگی و ضد اضطراب وجود دارد که پزشکان در صورت احساس لزوم برای شما تجویز می‌کنند. غالباً از دارو‌ها همزمان با درمان روان شناس استفاده می‌شود تا مسائل بهداشت روانی شما تحت کنترل درآید.

درمان آنلاین می‌تواند کمک کند

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که مشاوره آنلاین به عنوان ابزاری موثر در ارائه خدمات بهداشت روان به افرادی که احساسات پیچیده‌ای دارند، کمک می‌کند. در یک بررسی جامع، محققان اثرات آنلاین درمانی را بر روی طیف وسیعی از مسائل بهداشت روان، از جمله اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه بررسی کردند. آن‌ها بیش از ۹۰ مطالعه را جمع آوری کردند که تقریباً ۱۰ هزار شرکت کننده در آن شرکت داشتند و نتیجه گرفتند که درمان آنلاین - به ویژه درمان شناختی-رفتاری - به اندازه مشاوره حضوری موثر است. درمان شناختی-رفتاری به افراد کمک می‌کند تا الگو‌های فکری منفی را که ممکن است زمینه ساز رفتار‌ها و احساسات ناخواسته باشد، تغییر دهند.

نتیجه

ممکن است خوشبختی در حال حاضر برای شما دور از ذهن باشد؛ اما همیشه این گونه نخواهد بود. برای گذر از این زمان تلاش کنید با درمانگر خود همکاری کنید؛ بعد از حل مشکلات روحی خود احساس بهتری خواهید داشت. هیچ کس مجبور نیست به تنهایی با مشکلات روانی دست و پنجه نرم کند و شما همیشه دوستانی در کنار خود خواهید داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار