بیانیه دولت در خصوص اجرای قانون مجلس و استقبال از دستور رهبری برای ایجاد یکصدایی در مسیر رفع تحریم‌ها

دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص اجرای قانون مجلس و استقبال از دستور رهبری برای ایجاد یکصدایی در مسیر رفع تحریم‌ها بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش  حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  دولت جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای ضمن استقبال از دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایجاد یک صدایی در کشور در اجرای قانون مجلس، تاکید کرد که مذاکرات و توافقات جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملاً منطبق با قانون اساسی و قوانین کشور، و به ویژه مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده است و به اذعان همه کارشناسان و متخصصین و مسئولین امنیت ملی کشور کارآمدترین و کم هزینه‌ترین شیوه برای اجرای کامل مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

متن بیانیه دولت جمهوری اسلامی ایران به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

دولت جمهوری اسلامی ایران با ابراز تأسف شدید از سخنان برخی نمایندگان محترم و تصمیم غیرمنطقی و خلاف امنیت ملی امروز مجلس شورای اسلامی علیه اقدامات حساب‌شده و عزتمندانه جمهوری اسلامی ایران برای مدیریت پرونده هسته‌ای بر مبنای مصوبه شورای عالی امنیت ملی به منظور اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، تأکید می‌کند:

۱- دولت جمهوری اسلامی ایران، صرف‌نظر از دیدگاه‌های کارشناسی و مواضع صادقانه، انقلابی و ملی خود که صحت و دقت آن‌ها تا کنون به اثبات رسیده است، خود را موظف به اجرای قوانین کشور و منجمله قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس دانسته و کلیه اقدامات لازم را بر اساس آئین نامه مصوب خود و حتی سریع‌تر از زمان تعیین شده توسط مجلس شورای اسلامی انجام داده و توقف اجرای اقدامات داوطلبانه فراتر از پروتکل الحاقی از تاریخ ۵ اسفندماه ۱۳۹۹ را در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ (۱۵ فوریه ۲۰۲۱) رسماً به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده و از تاریخ ۵ اسفندماه عملیاتی خواهد کرد.

۲- مذاکرات و توافقات جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملاً منطبق با قانون اساسی و قوانین کشور، و به ویژه مصوبه جلسه ۷۵۹ شورای عالی امنیت ملی (مورخ ۲۵/۱۱/۹۹) بوده است و به اذعان همه کارشناسان و متخصصین و مسئولین امنیت ملی کشور کارآمدترین و کم هزینه‌ترین شیوه برای اجرای کامل مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

۳- هدف جمهوری اسلامی ایران و برنامه قطعی دولت احقاق حقوق مردم ایران و مقابله هوشمندانه و مقتدرانه با اقدامات و سیاست‌های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا و رفع هرچه سریع‌تر تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی علیه مردم ایران است و دولت تدبیر و امید در این مسیر از هیچ تهدید و مانعی نمی‌هراسد.

۴- آنچه در سفر مدیرکل آژانس به ایران با تاکید بر ضرورت احترام به قانون مجلس و اجرای آن، توافق شد آن بود که اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌گردد. مقصود از تداوم راستی آزمایی و نظارت ضروری که در بند ۲ بیانیه آمده، این است که ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نطارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگاه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می‌ماند. چنانچه تا زمان ارائه گزارش سالیانه بعدی ایران به آژانس خواسته‌های مجلس محترم رعایت شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

۵- روشن است که این یک تدبیر کاملا حکیمانه بود که هم قانون مجلس اجرا شود و هم هزینه‌های اجرای قانون کاهش یابد. قوانین مجلس شورای اسلامی، هر چقدر هم که خوب طراحی شده باشند، زمانی به اهداف خود می‌رسد که خوب هم اجرا شوند. هر قانونی اگر به خوبی اجرا نشود هزینه‌هایی را به دنبال خواهد داشت و به همین جهت شورای عالی امنیت ملی در جلسه ۲۵ بهمن خود تصمیم گرفت از طریق راه حل‌های هوشمندانه و مبتکرانه هم قانون مجلس اجرا شود و هم هزینه‌های آن کاهش یابد.

۶- دولت با استقبال و تبعیت از دستور و فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اتفاق نظر دولت و مجلس و رسیدن به یک صدای واحد و ممانعت از سوء استفاده دشمنان، همانطور که همواره بر گفتگو و تعامل بویژه با سایر قوا عمل کرده، اقدام خواهد کرد و همه تلاش خود را برای ساماندهی به اقتصاد کشور، معیشت مردم و رفع عزتمندانه و خردمندانه تحریم‌ها بکار خواهد گرفت. در عین حال اگر مجلس محترم شورای اسلامی چنین حرکت هوشمندانه‌ای را خلاف قانون خود می‌داند و قصد دارد بیانیه مشترک صادره را غیرفعال کند باید مسئولیت عواقب آن را نزد مردم بپذیرد و پاسخگوی همه هزینه‌های مترتب بر آن باشد.

۷- دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس وظایف ملی و قانونی خود، اکنون اطمینان دارد که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تاکنون به طور کامل در عین رعایت ملاحظات فنی و منافع ملی به اجرا در آمده است. در آینده نیز دولت در همین خط حرکت خواهد کرد و از نمانیدگان محترم مجلس شورای اسلامی صادقانه درخواست می‌کند دولت را در این مسیر همراهی نمایند.

والعاقبه للمتقین»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
نقشه خوبیه،،سه ماه دیگه دقیقن زمان انتخابات،امریکا یک گوشه تحریمهارو ول میکنه،دلارارزون،خودروارزون،اجناس ارزون،تا پاس گل داده باشه به یاران داخلی خودش توایران تادوباره سرکاربیان،،مردم هم فراموش میکنن که بابا همین برداشتن کم تحریم هم نتیجه تدبیرمجلس بودنه دولت،،برایران دوستان واجبه این چندماه مونده به انتخابات روباچشم بازبخوابن
Netherlands
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
هر وقت که ماهی را از آب بگیری تازه است.....ولی باید مواظب بود که هر وقت ماهی را گرفتید در عین تازه بودن از دست تان لیز نخورد......اگر تیم مذاکره کننده به عقب برگردند پس از 12سال مذاکرات کارشناسی و واکاوی شده ی جامع و گسترده هنگام پایان امضاء قراردادبرجام نافرجام هیئت اروپائی و هیئت آمریکائی با ژست های سیاسی و خنده های عاقل اندر سفیه خود به تیم مذاکره کننده ایرانی در بزنگاه گرفتن عکس یادگاری که هنوز این تصاویر آرشیو شده توسط رسانه ها و مغز تک تک ایرانی ها هرگز روزی را تصور نمی کردند که ایران غنی سازی خود را حتی تا مرز 60% هم به پیش ببرد و خداوند همانطور که ایران طبق نص صریح قرآن کریم پای عهد و تعهد خود ایستادگی کرد مزد و اجر عمل به تعهدمان را به پایبندی تعهدقرآنی در این قرار داد که یک احمق درجه یک توسط یک دلقک نادان و بی منطق صهیونیست بنام نتانیاهو تحریک و تطمیع شده و آمریکا از این قراردادچندجانبه بطور یکجانبه خارج شود و این قرارداد را یک تکه "کاغذپاره" اعلام کند.....حالا بر مسئولان اجرائی ملت و مجلس است که جواب خنده های عاقل اندر سفیه آن دوران مذاکرات را با اتحاد و وحدت الرویه عمل کردن چنان بدهند که مشمولیت زمان ایران را به انقضاء خودبخودی این قراردادبرجام نافرجام نزدیک کند و با رسیدن به""بندغروب""و منقضی شدن این بندقرارداد خودبخود ایران از این قرارداد خلاص شود بنابراین این ایران نیست که باید عجله به خرج دهد بلکه این اروپائی ها و آمریکا هستند که باید به اجرای تمام تعهدات و اجرائی کردن تمام بندهای قراردادبرجام نافرجام اقدام عملی کنند عهدنامه زمان ما مانند عهدنامه زمان پیامبراعظم(ص)با مشرکان مکه بود و هست درتاریخ پیامبر (ص)موریانه ها به امرخداوندتمام بندهای عهدنامه را خوردند بجز نام مبارک پیامبراعظم(ص) و بسم الله الرحمن الرحیم و در عهدنامه ما بین اروپا و آمریکا""بندغروب""لحاظ شده ایران تا رسیدن به این بند که خودبخودی این قرارداد را منقضی میکند میتواند با هوشمندی تمام و برنامه ریزی های دقیق چنان رفتار کند که به تمام اهداف مورد نظر خودش برسد و طرف مقابل را وادار به اجرائی کردن مفاد امضاء شده که حتی به تصویب شورای امنیت سازمان ملل هم رسیده ملزم کند..............
Germany
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
ملت ما اهل صف روغن وگوشت نبود اهل بخشیدن درزمان جنگ باان نداشتنشان حتی از طلا وجانشان بودند اما افسوس که برجام برای ما هدیه اورد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۲۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
دولت شعار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
ابراز رضايت گروسی نگران‌کننده است. او هیچ وقت غرب و آمريکا را به ما نمی‌فروشد. مسئله پيچيده شده و نياز به دقت و موشکافی دارد. ممکنه حاصل اقدامات دولت با اين سابقه اميازدهی به غرب در آخر فراپادمانی از آب درآيد.
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۰۸:۰۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
اگر آن طور که دولتی ها می گویند قانون را اجرا کرده اند باید دقیقا قانون مجلس را اجرا می کردند الآن چه کسی اطمینان می دهد که دوربین ها هنوز در اختیار آژانس نیست آیا ناظری از مجلس بر دوربین ها نظارت دارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۳۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
فقط وقت تلف کردن است همش دارن زمان میخرن برا غربیا چرا و چگونه الله و اعلم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
جالب است .در حالیکه قانون مجلس هزینه برجام را کاهش میداد دولت قانون مجلس را دور می زند تا هزینه ی اجرای قانون را (بگفته ی خودش)کم کند.
این همه مسئولین به فکر کم کردن هزینه هستند!مردم عزیز دیگه چی می خواین!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
از تدابیر دولت دیگه خسته شده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
اگه دولت قصدش اجرای کامل قانون مجلس بود چرا یک روز قبل از موعد با رییس آژانس نشست و توافق جدید داشت،اصلا چه نیازی هست که ما از تاسیسات مون فیلم ضبط کنیم که بعدا اگر آمریکا به تعهدش عمل کرد(که نمیکنه)فیلمای ضبط شده رو بهش بدیم؟؟،تو روزهایی که در تحریم هستیم هرکاری دلمون بخواد انجام میدیم دیگه به فیلم چه نیازی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
معنی این توافق با آژانس این است که آژانس اطمینان پیدا می‌کند که ایران در این سه ماه دقیقاً همان روال قبلی را ادامه داده و این امر هیچ تفاوتی با عقب انداختن اجرای مصوبه مجلس به مدت سه ماه ندارد نباید اجازه داده شود که اروپا به لوث کردن قوانین در ایران عادت کنند و این یک رویه شود برای آنها .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
ازنظر فنی دیگ چیه؟ یعنی دستکاری قانون مجلس حتما وشرطی شدن مردم..... اخراج کنید فراپادمانی هم اسمش نیارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
فقط حرفای قشنگ . خودتون رو گول نزنید شما فقط باید قوانین رو اجرا کنید نه اینکه توش دخل و تصرف کنید . جدیدا هم که یاد گرفتید بیانیه بدید. راست میگید یه کم شما با مجلس همکاری کنید نه اینکه هر دفعه نماینده های مردم باید کوتاه بیان . چرا ما باید عزتمون رو فدای سیاست بازی های غربیها و آژانس کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
در امیر
۰۰:۳۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
این دولت بی تدبیر قابلیت و صلاحیت لازم برای اجرا ندارد مجلس با قوت از جایگاه خود برای تسلط بر اوضاع استفاده کند و گرنه باز هم همان خواهد شد که از دولت قبلا مشاهده کردیم
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۲۳:۳۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
با محتوای کلی بیانیه موافقم بجز جمله زیر که در بند اول بیانبه آمده:
"دولت جمهوری اسلامی ایران، صرف‌نظر از دیدگاه‌های کارشناسی و مواضع صادقانه، انقلابی و ملی خود که صحت و دقت آن‌ها تا کنون به اثبات رسیده است،"
ضمنا نظر بنده این است که اگر دولت بیانیه مشترک با مسئول آژانس را منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی میکرد، هم احترام و جایگاه مجلس حفظ شده بود، هم قانون اساسی بهتر رعایت شده بود و هم مجلس هم در پاسخ به این عمل مثبت دولت، باحتمال قریب به یقین توافق دولت با آژانس را تصویب میکرد و همه چیز به خیر و خوشی انجام و دموکراسی و سلسله مراتب هم بخوبی رعایت میشد. چون بنظر من محتوای توافق صورت گرفته با آژانس فی نفسه توافق بدی نیست و در شرایط فعلی شاید توافقی بهتر از آن امکان پذیر نبود.
اینکه دولت راسا اقدام به امضاء این توافق کرده بدون اینکه هیچ اسمی از مجلس شورای اسلامی ببرد کار را تا حدودی پیچیده کرده و مجلس را وادار به موضع گیری کرده است.
دولت اگر واقعا دولت تدبیر و امید بود بنظر من باید اینگونه عمل میکرد.
اینکه دولت مستقلا چنین توافقی را
Netherlands
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
منفعلانه عمل نکنین
Iran (Islamic Republic of)
&*****&
۲۳:۲۸ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
نمیدونم چرا اینقدر وقت میخوان بخرند برای غربی ها
Iran (Islamic Republic of)
mahmood
۲۳:۲۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
این دولت واقعا هوشمندانه عمل کرده
از یه طرف بازرسان رو اخراج کرده که بگه قانون مصوب مجلس رو اجرا کرده
از طرف دیگه همون کاری که بازرسان آژانس انجام میدادن رو ، از اینجا به بعد قراره خودش با همان تجهیزاتی که بازرسان آژانس نظارت میکردن اطلاعات رو جمع آوری کنه و دراختیار آژانس قرار بده که آمریکا رو راضی نگهداشته باشه
خب این چه اولتیماتمی بوده !!!!
در کل اگه دقت کنیم دولت ما بیشتر داره به نفع اروما و آمریکا عمل میکنه تا مردم خودش
Iran (Islamic Republic of)
ک
۲۳:۰۷ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
مگر دولت توافق نکرده بود که اجرا نشد این توافق برای چیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
خدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
Mehrdad
۲۲:۳۸ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
ما هم ابرار تأسف بسسسسسیار شدید تر داریم برای دولت ناکارآمد و همچنین قدر دان تلاش های نماینده های عزیز و انقلابی هستیم که با تصمیمات قاطعانه توانستند جلوی بسیاری از شرارت ها را بگیرند. رأی ما حلالتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
خب اینجوری که دولت محترم میگه که همون بازرسی ها میشه ولی بعد از مدتی
کلا تا اونا قدمی بر نداشتن هیچ گونه تعهدی نباید میدادین ساده لوح ها
از برجام درس نگرفتین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
ما مردم که می گوییم برجام را آتش بزنید... اگر مشکل آقایان و فرزندانشان و زندگی آن طرف آبی‌شان مشکل ایجاد نکند... همه عزتمند خواهیم بود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
کدوم تدبیر؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
بله، جنگ زرگری راکنار بگذارید!!؟
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۲۲:۰۰ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
با این بیانیه باز هم دو صدایی مطرحه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
دست دولت درد نکند با این بیانیه و یک صدائی .ملت فریب این بی احترامی به مصوبه نمایندگانشان را نمی خورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
شما مگه تبعات برجام رو پذیرفتید؟
مگه نمی گفتید برجام تصمیم نظام!! بود چرا حلا نمی گید مصوبه مجلس تصمیم نظام است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
به نظرتون آیا دولت تا کنون عواقب کارهای خود در خصوص برجام و معطل کردن مملکت را پذیرفته که میگوید باید مجلس مسئولیت عواقب آن را بپذیرد.
آیا دولت مسئولیت اجرای یک طرفه برجام را پذیرفته که به قول خودشان عدم لغو تحریم ها روزانه صدها میلیون دلار زیان به مملکت وارد می کند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
امان از برخی منافقان کور دل امریکا پرست ، روسیاهی خائنان در تاریخ ماندگار خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
دولت بنفش از بدبخت کردن مردم دست بردار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
بیخیال شید توروخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
جالب ۸ ساله محبوریم با دولتی که جوابگوی هیچکدوم از وعدهای دروغ نیست داریم هم صدا میشیم عجب عدالتی
آخرین اخبار