پورفتح در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

شرایط معرفی به استاد در زمان پایان نامه

معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران درباره شرایط معرفی به استاد در زمان پایان نامه توضیحاتی را ارائه کرد.

مهدی پورفتح، معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شرایط معرفی به استاد اظهار کرد: برای معرفی استاد به دانشجو هیچ محدودیت خاصی در دوره کارشناسی وجود ندارد؛ در کارشناسی ارشد هم با استفاده از سهمیه بندی و سقف محدود و مشخص این موضوع انجام می‌گیرد.

او افزود: در دوره دکتری شرایط معرفی استاد به دانشجو تا حدودی با مقطع کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت است، به این معنا که هر استادی یک ظرفیت مشخصی دارد که با استفاده از آن دانشجویان را انتخاب می‌کند.

پور فتح تصریح کرد: معمولا دانشگاه‌های دنیا بر محور دریافت شهریه فعالیت دارند، بر این اساس گرنت‌های خاصی برای استادان از صنعت و دولت وجود دارد که با پوشش دادن شهریه دانشجویان، مبلغی را به عنوان هزینه زندگی به آن‌ها پرداخت می‌کنند.

معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر دانشجویان رشته‌های علوم پایه و مهندسی قصد پذیرش در دانشگاه‌های دیگر را داشته باشند تا حد زیادی وابسته به گرنت استادان خواهند بود.

او یادآوری کرد: در رشته‌های علوم انسانی و پزشکی شرایط معرفی به استاد وجود نداشته و این دانشجویان برای مهمان شدن در دانشگاه‌های دیگر باید شهریه پرداخت کنند.

پور فتح افزود: در ایران دانشجویان به صورت رایگان شرایط معرفی به استاد را می‌گذرانند و به هر استادی سهمیه محدودی را در این خصوص اختصاص می‌دهند، برای مثال احتمال دارد ظرفیت یک استاد پایه یک، نیم باشد، یعنی یک دانشجو بین دو استاد تقسیم بندی شود و با استادان با سابقه کار کند البته این ظرفیت در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.

معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران تاکید کرد: استادان در مصاحبه می‌توانند دانشجویان خود را انتخاب کنند و بعد از ارزیابی‌های لازم آن را تصویب کنند اما در ایران به علت برگزاری کنکور دکتری این موضوع تا حدودی پیچیده شده است زیرا در همه دنیا استادان باید دانشجو را انتخاب کنند تا بتوانند به فعالیت ادامه دهند.

او گفت: گاهی اوقات با برخی از دانشجویان حتی افراد نخبه هم نمی‌توان کار کرد و این نبود تعادل‌ها باعث ایجاد ضربه به استادان خواهد شد و در اینصورت دانشگاه تصمیم می‌گیرد تا استاد راهنما را تغییر دهد و به همین ترتیب سهمیه استادان سوخت خواهد شد.

معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران بیان کرد: دانشجویان موظف هستند که در زمان تعیین شده در امتحانات شرکت کنند، اما در موارد خاص و محدود اگر دانشجویی به فارغ التحصیلی نزدیک بوده و تنها یک درس را قبول نشده باشد از طریق تایید کمیسیون شرایط معرفی به استاد انجام خواهد شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
سقف 5 دانشجو برای هر استاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
سقف 5 دانشجو برای هر استاد
آخرین اخبار