کارشناس بازار سرمایه گفت: کسانی که شاخص را مهندسی می‌کنند به سهم‌های شاخص ساز وابسته اند، این اشخاص زمانی که اراده کنند می‌توانند شاخص را مثبت یا منفی کنند یا نوسان بگیرند.

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با مهندسی شاخص، اظهار کرد: این مسئله از گذشته مطرح بوده و اکنون ارتباط چندانی به بحث دامنه نوسان ندارد، نکته ای که در رابطه با این امر وجود دارد در یک بازه زمانی شاهد بودیم که عده ای چند نماد شاخص ساز را به طریق های مختلف مثبت کردند اما همچنان شاخص هم وزن منفی باقی ماند.

او تاکید کرد: کسانی که بر شاخص اثر می گذارند در اصل جزو خبرگان مالی هستند، این امر بدین معناست که اگر تا قبل  در منفی ۵ سهمی را  می خریدند و به محض رشد شاخص  آن را می فروختند حال هنگامی که می بیند میزان منفی کم شده و اطمینان دارند که سهامدار خرد در منفی ۲ با توجه به شرایط کنونی از بازار خارج خواهد شد، به همین سبب دست نگهداشته اند و دست کاری هایی را در شاخص انجام می دهند تا آنها  نتواند طی بازه کوتاه مدت زمانی از بازار خارج شود.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: کسانی که شاخص را مهندسی می کنند به سهم های شاخص ساز وابسته اند، این اشخاص زمانی که اراده کنند می توانند شاخص را مثبت یا منفی کنند یا نوسان بگیرند.

میرزایی تصریح کرد: مهندسان شاخص تا جایی که می توانند شاخص را منفی می کنند و نوسان می گیرند همین که مشاهده می کنند که جو متشنج می شود همانند چند وقت قبل  یک یا دو روز بازار را مثبت نگه می دارند.

او گفت: نکته حائز اهمیت این است که بعضی نوسان گیران با توجه به نوسان گیری هایی که  در سه ماه اخیر در  بازار سرمایه  انجام دادند،  توانستند سود صدرصدی  بدست بیاورند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
چرا کسی با اینها برخورد نمیکنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
علی برکت الله
آغاز میکنیم...
آخرین اخبار