محسنی اژه ای:

فرآیند گزینش و جذب مشاوران خانواده باید کوتاه و بدون اعمال سلیقه باشد/ ارزش زنان کدبانو بالاست

معاون اول قوه قضاییه گفت: باید فرآیند گزینش و جذب مشاوران خانواده کمتر شود و به صورت سلیقه‌ای نباشد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول رئیس قوه قضاییه در آیین تحلیف مشاوران خانواده قوه قضاییه که ظهر امروز در دیوان عالی کشور برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت تولد حضرت علی علیه السلام اظهار کرد: وقتی انسان به فرمایشات مقام معظم رهبری نگاه می‌کند متوجه می‌شود که تمام آن‌ها حکمت آمیز است.

وی ادامه داد: مطابق با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید از نیرو‌های جوان، دلسوز، جهادی استفاده کرد.

محسنی اژه‌ای با اشاره به مسئله اجرای عدالت و قضاوت حق گفت: اگر قضاوت ما حق نباشد بسیار سخت می‌شود، امروزه اگر می‌خواهیم به اجرای عدالت بپردازیم و قضاوت حق داشته باشیم علاوه بر قاضی عادل به همه شرایطی که برای قاضی پیش بینی شده است مانند وکیل و کارشناس عادل هم احتیاج داریم.

معاون اول رئیس قوه قضاییه افزود: اگرچه عدالت برای وکیل و مشاور شرط نیست، اما امانتدار بودن، بی طرف بودن در نظر کارشناسی، حتما در وکیل و کارشناس شرط است. وکیل باید دلسوز و امانتدار باشد و بر اساس حق قدم بردارد و فکر کند کارشناس هم مانند وکیل است و اگر قاضی با وکیل و کارشناس باشد، انشالله عدالت و قضاوت خداوند نمایانگر می‌شود.

وی تصریح کرد: قاضی بدون استفاده از وکیل و نظر مشاور و کارشناس شاید نتواند همه موضوع را بشناسد و تمام جوانب قضیه را در نظر بگیرد.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه همان گونه که برای به کارگیری قاضی و نظارت بر او باید تلاش کنیم، برای انتخاب وکیل و کارشناس هم باید دقت داشته باشیم، گفت: نظارت بر وکیل و کارشناس باید انجام شود.

معاون اول رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: یکی از موضوعات مورد اهتمام اسلام بنیان خانواده است و یکی از مسائلی که در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته مسئله خانواده است و از نظر عقلای جهانی اهتمام نسبت به بنیاد خانواده مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به بنیاد خانواده گفت: به مقدمات بنیاد خانواده باید توجه شود و بعد از پایه گذاری صحیح باید آموزش‌های لازم توسط زوجین انجام شود، درست است که قانون حاکم بر خانواده است، اما علاوه بر حاکمیت زوجین مسئله اخلاق در خانواده بسیار پر رنگ است.


بیشتر بخوانید


محسنی اژه‌ای ادامه داد: در قانون مسئولیت‌های متعددی برای زوجه و زوج مشخص شده است و می‌دانیم اگر تکالیف با اخلاق همراه نباشند ممکن است زندگی و بنیان خانواده مطلوب را نداشته با‌شیم.

معاون اول رئیس قوه قضاییه با اشاره به بنیاد خانواده گفت: ممکن است گاهی اوقات خدشه‌ای به این بنیاد وارد شود و اگر تزلزلی به این بنیان وارد شود باید به این فکر کرد که چه کنیم تا به آن خدشه‌ای وارد نشود، اگر خانواده‌ای درحال فروپاشی باشد مسئولان حکومت و مصلحین جامعه تلاش و از فروپاشی آن جلوگیری کنند. اگر یک خانواده سالم باشد جامعه سالم است و اگر خانواده‌ای از همه جدا شود ضرر می‌بیند. فقط به زوج و زوجه نمی‌خورد بلکه به تمام اطرافیان و افرادی که به نحوی از انحا با زوج و زوجه ارتباط دارند هم ضرر وارد می‌شود و مسیر زندگی خانواده‌ای که از هم جدا شده‌اند ممکن است تغییر یابد.

وی با بیان اینکه بنیاد خانواده از مسائل مهم اسلام و قانون اساسی است، گفت: اگر از فروپاشی خانواده جلوگیری کنیم، آسیبی بزرگ را از اجتماع دور کرده‌ایم و خدمتی بزرگ به نسل آینده داشته‌ایم.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: از سعادت‌ انسان‌ها آن است که فرزندش بعد از بلوغ ازدواج کند و با کمال تأسف ارزش یک خانم خانه دار به چشم خفیف نگاه می‌شود، اما به زن شاغل با چشم دیگری نگاه می‌کنیم و ارزش‌ها جا به جا شده است، چه ارزشی بالاتر از اینکه خانم بتواند کدبانو باشد.

معاون اول رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: امروز تمام مسئولان نظام باید نسبت به تربیت فرزندان سالم اهتمام داشته باشند، متاسفانه فضای مجازی به بنیان خانواده خدشه وارد می‌کند و ازدواج ها را به تعویق می‌اندازد، اما ما باید به این مسائل توجه داشته باشیم و اجازه ندهیم تا جایی که عسر و حرج نیست، بنیان خانواده بپاشد.

وی با اشاره به سوگند مشاوران خانواده گفت: ما مشاوری برای خانواده می‌خواهیم و پروانه‌ای که داده می‌شود در جای خود است، اما می‌خواهیم برای جامعه و در خارج از دادگاه هم برای تحکیم خانواده تلاش کنیم و اولین کار این است که بر اساس آموزه‌های قرآنی و سنت آشنا شویم و بر آن اساس قدم برداریم، چراکه قرآن برای هدایت ما آمده است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: باید مبنای کار خود را قرآن بگذاریم، اما نباید همیشه به دنبال چیزی برویم که برایمان آورده شده است بلکه خودمان باید به سراغ قرآن برویم، فقط در یک سوره قرآن به موضوع طلاق اشاره شده است و به این آیه قرآن باید توجه داشت.

معاون اول رئیس قوه قضاییه ادامه داد: هر شغلی شرایط خاص خود را دارد و باید به تناسب آن کار نیرو را جذب کنیم و باید فرآیند گزینش و جذب مشاوران خانواده کمتر شود و به صورت سلیقه‌ای نباشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار