جهش‌های کرونا فراوان اما روش‌های مقابله با آن ثابت است

با وجود اینکه ویروس کرونا در یک سال اخیر جهش‌ها و تغییرات زیادی داشته، اما روش‌های مقابله با آن همیشه ثابت بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، هر بار که اسم کرونا به میان می‌آید و تصمیم می‌گیریم در مورد توصیه‌های بهداشتی سخن بگوییم آنقدر همه چیز تکراری و خسته کننده به نظر می‌رسد که علاوه بر نگرانی و تاکید بر سلامت خود و جامعه، از سرسختی این ویروس و تمام نشدن این شرایط سخت و آزاردهنده، کلافه می‌شویم.

از شیوع کووید ۱۹ در کشور بیش از یک سال گذشته است، در روزهای ابتدایی آغاز این همه گیری دغدغه مردم برای حفظ سلامتی خود و عزیزانشان، تهیه ماسک و محلول ضدعفونی کننده بود.

زمان گذشت و خیز‌های جدید کرونا هر بار شوک جدیدی به مردم وارد کرد و خیز سوم این ویروس منحوس باعث شد تا تنها در طول یک شبانه روز داغدار از دست دادن حدود۵۰۰ نفر از هموطنانمان باشیم.

در این میان هر بار با هر اتفاق و خیز جدید، تمام مسئولان کشور از مرتبط‌ترین نهاد‌های دولتی مثل وزارت بهداشت تا سایر نهادها، اقداماتی را برای مدیریت بیماری و پشت سر گذاشتن موج آغاز شده همه گیری، انجام می‌دادند.

از رنگ بندی شهر‌ها و اعمال محدودیت‌های ترافیکی گرفته تا طرح بی نظیر شهید قاسم سلیمانی که به حق با مشارکت دوشادوش مردم و مسئولان نقش بسیار مهمی در پشت سر گذاشتن موج سوم کرونا داشت، اما در این میان از همان روز‌های ابتدایی، چند نکته که به نوعی به مردم محول شده بود ثابت بود و همچنان هم بر آن تاکید می‌شود.

استفاده از ماسک از خانه تا خانه، شستشوی مداوم و ضدعفونی کردن دست‌ها پس از لمس هر سطح خارج از منزل، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از هر گونه رفت و آمد خانوادگی به ویژه در صورت مشاهده علائمی مانند تب، سرفه، عطسه، بدن درد و ... و از همه مهمتر رعایت کامل قرنطینه در صورت ابتلا به کرونا؛ تمام نکاتی بود که مسئولان با عنوان شیوه نامه‌های بهداشتی، مردم را ملزم به رعایت آن‌ها کرده بودند.

هم اکنون با شیوع نسبی ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در ایران و با توجه به هشدار‌های مسئولان و کادر درمان مبنی بر سرعت و شدت سرایت بیماری، تمام بند‌های شیوه نامه‌های بهداشتی باید جدی‌تر از قبل رعایت شوند.

خلاصه کلام این که؛ این ویروس با هر لباسی و شکلی که وارد و شایع شود، در صورت رعایت تمام شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه رعایت فاصله گذاری اجتماعی، نمی‌تواند حریف کسی شود.

کرونا

بدون مشارکت مردم نمی‌توان بیماری را کنترل کرد

جلیل کوهپایه زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: با توجه به افزایش آمار مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی و بیشتر شدن موارد بستری در برخی از استان‌ها به ویژه استان تهران، در تلاشیم تا با انجام تست‌های سریع و پیگیری و رصد بیماران، از ابتلای اطرافیانشان به این بیماری پیشگیری کنیم و بتوانیم تعداد بیشتری از اطرافیان بیماران مبتلا را شناسایی کنیم و به نوعی مورد مراقبت قرار دهیم.

کوهپایه زاده ادامه داد: در صورت مثبت شدن تست کرونای فرد، بیمار تحت مراقبت و قرنطینه قرار می‌گیرد و یا محدودیت‌های جابه جایی برای او اعمال می‌شود.

او افزود: از سوی دیگر در تلاشیم با انجام تست روی افرادی که اطرافیانشان به طور قطعی به کووید مبتلا شده اند، تعداد بیشتری از افراد را شناسایی کنیم و با پیشگیری به موقع، جلوی افزایش آمار مراجعان و بستری‌ها و آغاز موج بعدی را بگیریم.

او بیان کرد: ما در قالب طرح شهید سلیمانی و یا طرح‌های دیگری که همکاران ما در بیمارستان‌ها و مراکز جامعه سلامت و مساجد و محله‌ها درحال انجام آن هستند در حد توانمان فعالیت می‌کنیم و تنها درخواست ما از مردم، همکاری و مشارکت است به شکلی که علاوه بر رعایت بهداشت فردی، شیوه نامه‌های بهداشتی جامعه را نیز رعایت کنند. توان ما انجام تست، پیگیری، بررسی و شناسایی بیماران است و همه ظرفیتمان را هم برای انجام وظیفه به نحو احسن به کار گرفته ایم، اما بدون مشارکت مردم، نمی‌توانیم اهدافمان را محقق کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اقداماتی که مسئولان از ابتدا آغاز به انجام آن کردند هربار شکل جدید به خود گرفت و هر بار نوع محدودیت‌ها و قوانین وضع شده در راستای سلامت جامعه تغیییر کرد و گاه شدت گرفت، اما درخواست ما از مردم از یک سال پیش و آغاز شیوع کرونا، فقط و فقط چند چیز مشخص بود که تغییر نکرده و نخواهد کرد، آن هم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مانند شستشوی مداوم دست، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، اجتناب از دورهمی و تجمعات و استفاده از ماسک‌های طبی و باکیفیت و حتی دو ماسک به صورت همزمان است.

او افزود: اگر مردم ما فقط و فقط بر رعایت دقیق و اصولی شیوه نامه‌های بهداشتی اهتمام بورزند، از ایجاد موج‌های بعدی که به مراتب سخت‌تر و خطرناک‌تر هستند، جلوگیری می‌شود.

کوهپایه زاده بیان کرد: کرونای انگلیسی، ۶۰ تا ۷۰ درصد، قدرت بیماری زایی و واگیر بالاتری دارد و از نظر شدت بیماری، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد، شدیدتر از نوع قبلی کرونا است. همچنین در حال حاضر شاهد ابتلای افراد به کرونای نوع جدید در سنین مدرسه و ۵ تا ۱۷ سال، هستیم.

او بیان کرد: خوشبختانه در کشور ما موارد تایید شده هنوز تعداد خیلی زیادی نیست، اما همین تعداد می‌تواند، نوک قله کوه یخ باشد و آمار بعدی ابتلا به ویروس جهش یافته را افزایش دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: هدف ما در جامعه باید این باشد که گردش ویروس به حداقل برسد و تنها راهکار برای موفقیت در دست یافتن به این هدف؛ رمز شفا (شستشوی دست، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک) است. با این راهکار‌های به ایمنی جمعیتی خواهیم رسید و در نتیجه، شرایط قابل کنترل و امن خواهد شد.

او گفت: ما متوجه تمام سختی‌هایی که مردم در طی این یک سال متحمل شدند هستیم، اما این سختی‌ها نباید منجر به عادی انگاری در این شرایط شکننده شود. از مردم خواهش می‌کنیم که امسال هم روی دلشان پا بگذارند و دور دید و بازدید و مسافرت را خط بکشند و به ویروس جهش یافته، اجازه طغیان ندهند.

کوهپایه زاده یادآوری کرد: متاسفانه این ویروس، مراسم عید و عزا و بزرگ و کوچک نمی‌شناسد و سرسختانه می‌تازد، اما با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به راحتی می‌توانیم سد محکمی در برابر ابتلای عزیزانمان به این بیماری ایجاد کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.