باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

این ۵ بند مالیاتی بودجه ۱۴۰۰؛ از خانه و خودرو تا تهدید و فرصت «اینفلوئنسرها»

مجلس یازدهم سه شنبه ۵ گروه جدید مالیات را تصویب کرد که شاید بیشتر از دیگر بند‌های لایحه بودجه ۱۴۰۰ در نگاه مردم جلوه داشت.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه  سیاسی باشگاه  خبرنگاران  جوان، مجلس یازدهم در نخستین سال عمر خود، تقدیر بودجه ۱۴۰۰ را رقم خواهد زد. نمایندگان سه شنبه در بخش درآمدی این لایحه، ۵ مالیات را تصویب کردند که شاید، بیشتر از دیگر بند‌های لایحه تک ماده‌ای بودجه سال آینده در نگاه مردم جلوه‌گر بود.

اتفاق اول

معافیتی که از ۱۴۰۰ وجود ندارد؛ بازیگران مالیات می‌دهند

بند سوم تبصره ۶ از بندهایی است که نمایندگان به لایحه بودجه اضافه کرده‌اند و اینگونه بندها به «بندهای الحاقی» شناخته می‌شوند. در این بخش آمده که «معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری از قبیل بازیگری موضوع بند (ل) ماد (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، صرفاً تا سقف پنج میلیارد(۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ۵) ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ ماده (۱۰۵) یا ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات می‌شود.» 

اتفاق جدید در مصوبه بودجه مجلس  پیشنهاد نمایندگان پارلمان بود که سقف معافیت مالیاتی از پانصد میلیون تومان در سال به ۲۰۰ میلیون تومان رسید. رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است که این مالیات بر فعالیت‌های هنری از جمله بازیگری مطابق مواد ۱۰۵ و ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم است. وی در ادامه افزوده است «تاکنون این فعالیت‌ها بر حسب ماده ۱۳۹ همین قانون، معاف از مالیات بودند، اما از سال آینده این معافیت به سقف دریافتی ۲ میلیارد ریال محدود شد و برای مبالغ بالاتر از آن باید مالیات پرداخت شود.»

زارع همچنین یادآوری کرده که «مؤسسات انتشارات کتاب‌های کمک آموزشی و کمک درسی که معافیت داشتند، در سال آینده مشمول معافیت نخواهند بود.»

این ۵ بند مالیاتی بودجه ۱۴۰۰؛ از خانه و خودرو تا تهدید و فرصت «اینفلوئنسرها»

یک انتقاد از مصوبه مالیاتی بودجه

البته حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری یازدهمین مجلس به تفکیک نشدن مؤسسات کمک درسی و فعالیت هنری در بندهای معافیت مالیاتی بودجه انتقاد دارد. وی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت که «در لایحه بودجه سال آینده معافیت مالیاتی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان آمده بود و در صحن سقف را ۲۰۰ میلیون تومان تعیین کردیم تا این معافیت تشدید شود؛ البته نه اینکه تخفیف دهیم. بازیگران پیشتر از پرداخت مالیات به طور کل معاف بودند، اما الان چنین نیست.»

این نماینده در پاسخ به اینکه آیا برای وضع مالیات بر فعالیت مؤسسات کمک درسی فشاری بر نمایندگان وارد نشده است، اظهار کرد که «ما به واکنش‌های بیرونی کاری نداریم.»

اتفاق دوم

تیغ مالیات بر مؤسسات فربه کنکوری

کمی جلوتر و در همان تبصره، بند الحاقی دیگری یک گروه بزرگ از فعالیت‌ها را زیر تیغ مالیات برده است. مجلس یازدهم در بودجه مصوب کرد تا مؤسسات کنکور دانشگاه‌ها در ۱۴۰۰ مالیات دهند. دو سال پیش، دهم آبان ۹۷ سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش گفته بود «برای کشوری که نیاز دانش‌آموزانش تمرین مهارت‌های زندگی است، خیلی بد است که گردش مالی مؤسسات آن گاهی تا ۱۵ هزار میلیارد تومان گزارش شود و این رقم به طور غیررسمی تا ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز برآورد شده است.»

وی به فشار مالی بر خانواده‌ها برای تهیه کتاب‌های کمک درسی و کنکوری اشاره کرد که «تبلیغات مؤسساتشان شدت یافته و انگار جنگی بالا گرفته است.»

اتفاق سوم

مالیات بر خانه‌هایی که به آنها «لوکس» می‌گویند

مجلس پس از مدت‌ها بحث و گفت‌وگوهای کارشناسی و اظهار نظر در رسانه‌ها، به مالیات بر خانه‌ها البته در لایحه بودجه رسید؛ خانه‌های گران قیمت یا آنچه در افکار عمومی و رسانه‌ها «لوکس» شناخته می‌شوند با شرایطی به گردونه پرداخت مالیات وارد می‌شوند. در بند الحاقی یازدهم از تبصره ۶، واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های گران‌قیمت مشمول مالیات بر دارایی سالانه در سال ۱۴۰۰ می‌شوند.

این واحدهای مسکونی با احتساب عرصه و اعیان و با ارزش روز معادل ۱۰ میلیارد تومان و بیشتر با ویژگی‌های زیر، مالیات خواهند داد که در محاسبه مالیات موضوع این بند، هر واحد مسکونی یک مستغل محسوب می‌شود و جداگانه مشمول مالیات خواهد شد:

-نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تومان تا ۱۵ میلیارد تومان، یک در هزار؛

-نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تومان تا ۲۵میلیارد تومان، دو در هزار؛

-نسبت به مازاد ۲۵میلیارد تومان تا ۴۰ میلیارد تومان، سه در هزار؛

-نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تومان تا ۶۰ میلیارد تومان، چهار در هزار؛

-نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان و بیشتر، پنج در هزار؛

البته واحد‌های مسکونی در حال ساخت و واحد‌های مسکونی در سال تملک مخاطب این بند نیستند. اگرچه به اینکه قانونگذاران دو وزارتخانه راه و شهرسازی و همچنین صمت را به همراه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها موظف شده‌اند اطلاعات مالکیت املاک  را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند، اما خبرهایی نشان می‌دهد با وجود مصوبه مشابه سال گذشته در مورد مالیات بر خانه‌های با ارزش بالای ۱۰ میلیارد تومان، دیوان محاسبات تحقق مالیاتی این موضوع را در هشت ماه ابتدایی امسال صفر اعلام کرده است.

این ۵ بند مالیاتی بودجه ۱۴۰۰؛ از خانه و خودرو تا تهدید و فرصت «اینفلوئنسرها»

رئیس کمیسیون عمران: خانه‌های لوکس از انرژی یارانه‌ای هم بهره می‌برند

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در همین باره به خبرنگار مجلس باشگاه خبرنگاران جوان گفت «پیشتر موضوع مالیات بر خانه‌های لوکس را به این صورت فعلی نداشتیم و روشن و الزام‌آور هم نبوده است. برای همین این موضوع را در بودجه به همراه عددهایی تعیین کردیم تا دستگاه‌ها قانون را عملیاتی کنند.»

وی ادامه داد «خانه‌های لوکس و بزرگ در کشور از انرژی پنهان و یارانه‌ای در برق، گاز و... نیز بهره می‌برند. نمایندگان با تصویب مالیات تأکید دارند که برای تحقق عدالت اجتماعی، افراد متناسب با امکانات و درآمدهایشان مالیات دهند. ما مخالف سرمایه و پول نیستیم و از شهروندان سرمایه‌دار حمایت می‌کنیم، اما مانند دیگر کشورها افرادی که امکانات و درآمد بیشتر دارند، باید مالیات نیز پرداخت کنند و به جای نفت، مالیات در اداره کشور سهمی داشته باشد؛ تنها کارمندان نباید مشمول پرداخت مالیات شوند.»

اتفاق چهارم

خودروهای میلیاردی در مسیر سازمان امور مالیاتی

مالیات بعدی مربوط به بند الحاقی ۷ تبصره ششم ماده واحده لایحه بودجه است؛ بند پنجم تصریح کرده که «کلیه مالکین(اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودرو‌های سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، بر اساس ۴ محور زیر مشمول پرداخت مالیات سالانه خواهند بود: 

-تا مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، یک درصد (۱%)؛

-تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد و پانصد میلیون تومان، دو درصد (۲%)؛

-تا مبلغ چهار میلیارد و پانصد میلیون تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان، سه درصد (۳%)؛

-نسبت به مازاد چهار میلیارد و پانصد میلیون تومان چهار درصد (۴%)؛

این ۵ بند مالیاتی بودجه ۱۴۰۰؛ از خانه و خودرو تا تهدید و فرصت «اینفلوئنسرها»

در ادامه این بند آمده است که مبنای محاسبه مالیات خودروها در اینجا قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ تعیین و اعلام می‌کند. قانونگذاران درباره قیمت خودروهایی که پس از تاریخ یاد شده تولید یا وارد می‌شوند، بیان کرده «بلافاصله پس از تولید یا واردات خودرو، سازمان امور مالیاتی اعلام خواهد کرد.»

بر اساس این مصوبه، مالکان این خودروها هم باید تا حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ مالیات پرداخت کنند.

اتفاق پنجم

اینفلوئنسر‌ها و پرداخت مالیات؛ یک فرصت و یک تهدید

نمایندگان پس از تصویب بندهای مختلف لایحه بودجه در نوبت‌های صبح و عصر و البته شب، یک بند جدید را به لایحه بودجه ۱۴۰۰  اضافه کردند که به عقیده بسیاری، از مصوبات  جالب و جدید این دوره از پارلمان بود. تبصره ششم مصوبه‌ای دیگر را از آن خود کرد که  «اینفلوئنسر‌ها را مکلف به پرداخت مالیات می‌کند.» در نتیجه، درآمد‌های کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی در بند یاد شده، مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بخش، دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمد‌های کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تأیید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند. به علاوه، نمایندگان سازمان امور مالیاتی را مکلف کردند لیست مؤدیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده آنها را تهیه کند و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد.

این ۵ بند مالیاتی بودجه ۱۴۰۰؛ از خانه و خودرو تا تهدید و فرصت «اینفلوئنسرها»

باشگاه خبرنگاران جوان در گفت‌وگویی با جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات پارلمان در پاسخ به اینکه آیا یافتن اینفلوئنسر‌ها و دریافت مالیات از آنها امکان عملی شدن دارد؟ گفت «اکثر نمایندگان و حتی افرادی که رأی موافق به این موضوع دادند، مطمئن نبودند این مصوبه عملی می‌شود یا خیر. فکر می‌کنم به عنوان نقطه شروع و حرکت دولت به سمت چنین مسائلی، اتفاقی خوب است تا حداقل بخشی از کاربرانی که با بسترهای دارای سرور داخلی بر اساس مصوبه فعالیت می‌کنند، مالیات پرداخت کنند.»

وی افزود که «دریافت مالیات این چنینی بسیار سخت است و امکان دارد برخی شیوه‌ها و روش‌های غیر مستقیم بتواند دریافت مالیات را عملی کند. با توجه به اینکه فضاها تغییر می‌کند و اکثر خرید و فروش‌ها و هماهنگی‌ها در فضای مجازی است، باید به سوی تغییر پایه‌های مالیاتی جدید و متناسب با شرایط رفت.»

پارلمان بر اساس قانون، مصوباتش را به شورای نگهبان خواهد فرستاد و لازمه عملی شدن این بندها، تأیید این شوراست.

گزارش از ابراهیم اسدی بیدمشکی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
برید بابا بااین مالیات گرفتن تون این همه کشور که روشهای مالیاتی دارن مالیت از خانه های ملیاردی مالیات از خودرهای ملیاردی من پولدار نیستم ولی میدونم تماماین دلال بازیها فقط به خاطر یک قانون درست مالیات یست مالیات باید گرفته بشه حتی از خریدفروش یک ادامس بی ار ش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
شما عوض این کارها به کمبود سیمان و گران بودن ان در کشور فکری کنید که معادن ملی را پودر می کنند و به نازلترین قیمت به خاطر بی ارزشی ریال به خارج می برند ولی در داخل سیمان نیست که مردم برای خودشان خانه درست کنند.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۳۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
باید مالیات بدیم تا مملکتمون پیشرفت کنه و هممون خوشبخت بشیم // قبول دارید؟؟
France
ناشناس
۲۰:۲۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
کاشکی میشد یه فکری به حال جانبازان که این همه زجرمیکشن وحقوق ناچیزی دارن بشه
Iran (Islamic Republic of)
ک.م
۱۹:۰۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
اگر خودرو چند میلیاردی داریم دلیلش عوارض و مالیات گمرکی است.یعنی مثلا یک ماشین ۴۰۰ میلیونی بخاطر گمرکی که دولت می گیره چند میلیارد میشه بعد دوباره همون رو که خوددولت گرون کرده بازم ازش مالیات میگیرن.بیچاره جیب پاره ی مردم.
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۱۸:۰۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
از کارمندان دولتی و امنیتی نباید هیچ مالیات یا پولی گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ایمانی
۱۵:۳۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
بیش از ۹ ماه از شروع مجلس جدید می گذرد اما همچان به وضعیت بحرانی و بد معیشت معلم بی توجهی می شود.
جیب معلم خالیست. مجلس متعلق به فرهنگیان هم هست
استیضاح وزیر آموزش و پرورش خواسته همه فرهنگیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
خیلی از کارمندان از معلمان هم بدترند و کارشان فرسایشی و نابود کننده است مانند کارمندان شرکت ملی پست بی عدالتی در نظام پرداخت بی داد می کند
Netherlands
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
معلم ها هم که همش کاسه چه کنم چه کنم دستشونه. بابا فقط شما نیستید تو این کشور که فقط صدای شما بلنده. دیگه شورش رو درآوردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
باز ازسرمایه دارحمایت کردید راست می گویید مالیات کارگر وکارمندرا حذف کنید نه مالیات کسی که درسال دویست میلیون درآمد دارد فکری هم برای حقوق های زیرخط فقر ویکسان سازی حقوق سازمان های مختلف بکنید تفاوت حقوق سازمان های مختلف خیلی زیاد هست
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۴:۳۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
سلام
کاش مالیات خودرو زیر پانصد میلیون بود دیدم خیلی ها سه تا سه تا ماشین تو خونه دارند درصورتی که یکیش هم زیاد شونه
ولی ما بیچاره نمی توانیم یک پراید مدل 80بخریم تازه اون یارانه سوخت که اسمش گذاشتند معیشتی هم بهمون نمی دن
در صورتی که هیچ ماشینی نداریم فقط یک موتور سیکلت ای کاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
من فکر مکنم فقط قانون ساختن کافی نباشه.
مثلا مالیات رو زیاد میکنید بعد اون اصناف میان و قیمت هارو افزایش میدن تا جبران افزایش مالیات بشود .
پس فشار اصلی روی مردم است نه اصناف.نه اینفلوئنسرها و بقیه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
گرفتن مالیات از خودرو های لوکس کار خوبی است ، اما کافی نیست ، حداقل سقف را یک و نیم میلیارد تومان گذاشته است ، خیلی بالا است ، باید سقف را 300میلیون می گذاشت، از بازیگران و فوتبالیست ها هم زمان باید مالیات گرفت ، کتابهای کمک آموزشی و آموزشگاههای کنکور و جزوات و dvd های کنکوری مثل موارد تبلیغی در تلویزیون باید 25 درصد مالیات گرفت
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
همه خودروها باید مالیات بدن
دود خودرو های ارزان بیشتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
گرفتن مالیات از خودرو های لوکس کار خوبی است ، اما کافی نیست ، حداقل سقف را یک و نیم میلیارد تومان گذاشته است ، خیلی بالا است ، باید سقف را 300میلیون می گذاشت، از بازیگران و فوتبالیست ها هم زمان باید مالیات گرفت ، کتابهای کمک آموزشی و آموزشگاههای کنکور و جزوات و dvd های کنکوری مثل موارد تبلیغی در تلویزیون باید 25 درصد مالیات گرفت
Mauritius
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
مالیات از اینفذوئنسرها خیلی جالبه.خود اینستاگرام بابت سرویسش پول نمیگیره.اونوقت اینا میخوان بابتش از مردم مالیات بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
اونقوت این اینفلونسر ها خونشون از مردم عادی رنگین تره ؟؟؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
با اینکارها به نوعی مسکن مقطعی هست برای مسکن و خانه بهتره برند تورم رو کنترل کنند تا تاثیری نزاره در مسکن. و برای خودرو هم بهتره خیلی از هزینه های اضافی حذف بشه تا قیمت ماشین هم پایین بیاد . این بالا بودن قیمت خودرو باعثش تورم . هستو البته بالابردن قیمت خودرو کاری بود که انجام دادند برای اینکه یک نوع مالیات جدید درست بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
مالیات از مردم بگیرید پول نفتم هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
پول نفت؟
مگ نفتی هم فروخته میشه
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
مالیات باید از مردم بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
مالیات از مردم بگیرن؟ اونوقت برای کدوم خدماتشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
واقعا این مبالغ مالیاتی برای ای افراد پول ناچیزیه
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۱:۴۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
بودجه باید به نفع اسلام باشد
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
بودجه باید به نفع مردم باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
براچی یخواین مالیات بگیرین مگه کشور کم ثروت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
مگر آمریکاو آلمان و روسیه و... کم ثروت دارن که مالیات میدن؟؟؟؟ مبحث مهم در مالیات اینه که پولدار ها بخش عمده این مالیات رو بدن.
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
کو ثروت?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
مالیات خوبه ولی باید به طور مستقیم برای خود مردم هزینه بشه
آخرین اخبار