یک مقام مسئول مطرح کرد:

شناخت ناکافی، دلیل توسعه نیافتن تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت گفت: به دلیل شناخت ناکافی طرفین از یکدیگر، تاکنون به ظرفیت تجارت بیشتر از ۲۷ تا ۳۰ میلیارد دلاری با اتحادیه اوراسیا دست نیافته ایم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بهروز حسن الفت مدیرکل دفتر اروپا و امریکای سازمان توسعه تجارت، در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال اجرای موافقتنامه موقت تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آبان سال ۹۸، حدود ۸۲ درصد از اقلامی که از این اتحادیه ترجیح گرفته بودیم افزایش صادرات داشتیم و روند تجاری ما با این منطقه از جهان مثبت شده است.

او افزود: تاکنون حدود ۷۸۰ قلم کالا میان ایران و این کشور‌ها در قالب تثبیت یا تخفیف تعرفه، مبادله شده است.

الفت گفت: قرار است این آمار در قالب مذاکرات جدیدی که از بهمن ماه شروع شده به جز درباره حدود ۲۰ درصد از کالا‌ها که در اصطلاح به آن‌ها لیست منفی گفته می‌شود افزایش پیدا کند.

او اظهار کرد: بر اساس محاسبات و بررسی‌های سازمان توسعه تجارت، حدود ۲۷ تا ۳۰ میلیارد دلار در همین اقلام موجود در موافقتنامه فعلی، ظرفیت کار داریم.

این مقام مسئول ادامه داد: اینکه تاکنون به این ظرفیت بیشتر دست نیافته ایم دلایل مختلفی دارد. یکی از این دلایل، شناخت ناکافی طرفین از یکدیگر است.

او تصریح کرد: اولین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا که اردیبهشت ماه سال آینده در تهران برگزار خواهد شد، اولین گام جدی برای افزایش این شناخت خواهد بود و امیدواریم که برگزاری این رویداد، خون تازه‌ای در توسعه تجارت باشد.

الفت بیان کرد: به طور کلی ۸۰ درصد از کالا‌ها بر اساس این توافق شامل تخفیف یا صفر شدن تعرفه می‌شوند که این اتفاق که یک بازه زمانی مشخص مثلاً ۱۰ ساله رخ خواهد داد و اهمیت دارد که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ریل گذاری کند.

باید برای افزایش صادرات به ارمنستان، برنامه ریزی کنیم

او ضمن تاکید بر این که این مسئله ارتباطی به موضوع واردات ۲۲۵۰ قلم کالا توسط ارمنستان از ایران ندارد، گفت: ارمنستان یکی از اعضای اتحادیه اوراسیا است و بهترین و بیشترین زمینه را برای توسعه تجارت با ایران دارد.

این مقام مسئول افزود: بحث مشکلات ایجاد شده در روابط ترکیه و ارمنستان و آماری که درباره ۲۲۳۰ یا ۲۲۵۰ قلم کالا در این زمینه مطرح شده، در دستور کار قرار دارد اما به طور کلی برای تمام این اقلام مزیت صادراتی برای ایران وجود ندارد.

او تاکید کرد: برای بخش‌هایی که ظرفیت داریم که حدود ۶۰ میلیون دلار است، برنامه‌های اجرایی و عملیاتی طراحی شده و امیدوار هستیم که طی هفته‌های آینده بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

این مقام مسئول اظهار کرد:۶۰ میلیون دلار فقط برای اقلامی است که ترکیه و ارمنستان برای مبادله آن‌ها به مشکل خورده اند و ما در این زمینه ظرفیت صادرات داشتیم.

او ادامه داد: برای اقلامی که تاکنون ما به ارمنستان صادر نمی‌کردیم و ترکیه این کار را می‌کرده باید برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم  برای سال آینده در این خطوط کار کنیم و صادرات مان را افزایش بدهیم. مثلاً ترکیه یکی از قدرت‌های بزرگ صنعت نساجی و پوشاک است که ما باید در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار