ثبت ملی جشن برداشت گندم در شهرستان هشترود

رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی هشترود از ثبت ملی جشن برداشت گندم در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، سعیدی رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی هشترود گفت: آیین شکرگزاری برداشت گندم یا خوشه‌های طلایی که در زبان محلی به آن حالاح لاما می‌گوینددر فهرست آثار ملی ناملموس ثبت شد.

 سعیدی افزود: این مهم نشان‌دهنده جایگاه ارزشمند شهرستان در چرخه تولید استراتژیک‌ترین محصول کشاورزی در سطح کشور است.

او با اشاره به اینکه این آیین آئینه‌ای برای نمایاندن روح و هویت فرهنگی و بومی منطقه است،گفت: ثبت این آیین برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر شهری که نام شهر خوشه‌های طلایی و عناوینی چون قطب تولید گندم و انبار غله را یدک می‌کشد بسیار حائز اهمیت است.

او گفت: ثبت شدن این آیین همچنین توانمندی بالای کشاورزان منطقه و ظرفیت‌های شهرستان را برای توسعه پایدار کشاورزی بیش از پیش نشان می‌دهد و در رسیدن به اهداف و برنامه‌های مهم توسعه هشترود بر مبنای تغییر در شیوه کشاورزی افزایش ارزش افزوده گندم و ایجاد بستر‌های فرآوری این محصول یک گام بزرگ رو به جلو محسوب می‌شود.

اکنون با به ثمر نشستن این تلاش‌ها امید می‌رود تا ایجاد زنجیره غذایی فرآوری گندم و سایر محصولات کشاورزی هشترود نیز در سایه حمایت و همدلی مسئولان استانی و کشوری به طور کامل به بار نشیند تا طعم این محصول به کام کشاورزان و مردم این شهرستان روز به روز شیرین‌تر و پربرکت‌تر گردد.

آیین شکرگزاری برداشت گندم یا حالاح لاما در هشترود هر سال موقع برداشت گندم در این شهرستان برگزار می شود.

کشاورزان گندمکار هشترودی اوایل تیرماه هر سال برداشت گندم را آغاز می‌کنند و اواخر تیرماه کار برداشت در ۱۲۰ هزار هکتار از مزارع شهرستان پایان می‌یابد.

حدود هشت هزار کشاورز هشترودی در کاشت، داشت و برداشت گندم اشتغال دارند و سالانه به طور متوسط ۱۶۰ هزار تن محصول از مزارع این شهرستان برداشت می‌شود.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: برداشت گندم ، ثبت ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.