باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

از ندا اصرار از محمدجواد انکار

روزی که محمد جواد ظریف در کنگره یک حزب اصلاح طلب حاضر شد، شایعات انتخاباتی هم شروع شد.

به گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گمانه زنی‌ها از مدت‌ها قبل شروع شده، مثلا از همان روزی که محمد جواد ظریف در کنگره سراسری حزب اصلاح طلب ندای ایرانیان در تاریخ آذرماه حاضر شد و حسابی حرف زد و برنامه داد.

در همان زمان حضور وزیر خارجه در کنگره اختصاصی یک حزب سر و صدای بسیاری را  به راه انداخت و بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی آن را دورخیزی برای حضور ریاست جمهوری سیزدهم عنوان کردند، کمااینکه در اساسنامه وزارت امور خارجه درباره فعالیت‌های حزبی آمده که کارکنان این وزارتخانه حق دخالت و حضور در هیچ حزب سیاسی را ندارند، ظریف هم در سخنان خود در این کنگره تاکید کرده بود که او از ابتدا به خاطر حضورش در وزارت امور خارجه هیچ گاه به مسائل مربوط به سیاست داخلی ورود نکرده  و سابقه دوستی او با صادق خرازی دبیر کل حزب ندای ایرانیان تنها دلیل او برای حضور در کنگره این حزب بوده است.

از ندا اصرار از محمدجواد انکار

با این حال اما گمانه زنی‌ها همچنان ادامه داشت؛ برای مثال محمدصادق جوادی حصار فعال اصلاح طلب طی گفت‌وگویی در این باره گفته است: ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که محمدجواد ظریف کاملا پتانسیل حضور در جایگاه ریاست جمهوری را دارد؛ زیرا به هر حال وقتی فردی در جایگاه وزارت امور خارجه قرار می‌گیرد، نشانگر آن است که این فرد تسلط کافی به مسائل بین المللی و منطقه‌ای  را دارد. ضمن اینکه ظریف تا حدودی هم به مسائل اقتصادی، بازرگانی و سرمایه گذاری واقف است و به مسائل داخل کشور هم اشراف دارد؛ بنابراین من بعید می‌دانم با توجه به خصوصیات ظریف کسی تردیدی در این داشته باشد که صلاحیت ریاست جمهوری را دارد.

حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور هم در رابطه با نامزدی محمدجواد ظریف در انتخابات گفته بود که ظریف هم دارای اقبال عمومی است و هم زبان عام و خاص را می‌داند و اگر بتواند با خود کنار بیاید، می‌تواند وارد عرصه انتخابات شود. او در عین حال به حزب عدالت و توسعه نیز نزدیک است و حمایت اسحاق جهانگیری را نیز دارد.

با همه این اما و اگرها  اما خود ظریف همواره این موضوع را رد کرده و می کند.

از ندا اصرار از ظریف انکار

وقتی خودم را بهتر از بقیه می‌شناسم

برای مثال او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر این احتمال وجود داشته باشد که دولتی سر کار بیاید که همه زحمات شما را نادیده بگیرد، آیا باز هم حاضر نیستید به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ورود کنید، گفت: قرآن کریم می‌فرماید که لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها؛ من توان خود را می‌دانم و همان‌طور که حضرت علی (ع) در این زمینه می‌فرمایند که انا اعلم بنفسی من غیری؛ من خود را بهتر از بقیه می‌شناسم. من دوست دارم مردم کسی را انتخاب کنند که سیاستی را که گفتم دنبال بکند؛ اما نمی‌توانم در حوزه‌ای که تخصص ندارم، ورود پیدا کنم.

 محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفته بود که من قبلا هم گفتم محمدجواد ظریف پایگاه رأی خوبی دارد؛ یعنی از بیشتر دوستانی که این روز‌ها اسم‌شان مطرح است، پایگاه رأی دارد؛ اما خود وی در نیامدن خیلی جدی است؛ ولی حتما می‌تواند یکی از گزینه‌‌ها باشد.

از ندا اصرار از محمدجواد انکار

سید احمد خمینی فرزند سید حسن خمینی هم در این باره گفته که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه موافقان بسیاری دارد، اما در مخالفت با این پیشنهاد، اعلام کرد از عهده ریاست جمهوری برنمی‌آیم و آن را بلد نیستم. به کار وزارت خارجه آشنایی دارم. خمینی همچنین افزوده که ظریف در این تصمیم بسیار مصمم است و اعلام کرده حاضرم به محضر بروم و بنویسم که نامزد نمی‌شوم تا اصولگرایان این‌قدر نگران نباشند.

در خردادماه امسال بار دیگر ظریف در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال نامزدی برای ریاست جمهوری آینده گفت: در کمال صداقت عرض می‌کنم در خودم صلاحیت این مسئولیت را نمی‌بینم و فقط دیپلماسی بلدم و همین را ادامه خواهم داد.

البته او واکنش دیگری هم داشت؛ مثلا در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تکذیب اخیرش، ولی باز هم  به عنوان یکی از گزینه‌های بالقوه ریاست‌جمهوری از او یاد می‌شود، گفت: قسم حضرت عباس را می‌خورم ...، اما جمله خود را به پایان نرساند  و در ادامه در پاسخ به این سوال که یعنی شما در هر صورت برای انتخابات نمی‌آیید؟ با حالتی آمیخته با همان لبخند همیشگی گیت خروج حیاط پاستور را در پیش گرفت.

از ندا اصرار از محمدجواد انکار

 سناریویی که تغییر کرد 

با این حال، اما آمدن جو بایدن به کاخ سفید کمی فضا را تغییر داد. محمدجواد ظریف در پانزدهم فروردین ماه سال ۹۴، در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسیده بود گفته می‌شود شما با برخی از مقامات آمریکایی در ارتباط هستید؟ گفته بود که من زمانی که سازمان ملل متحد بودم مجوز‌هایی داشتم مبنی بر اینکه با افراد خارج از دولت آمریکا ارتباط داشته باشم که الان برخی از آن‌ها وارد دولت شدند؛ برای مثال یکی از آن‌ها معاون رئیس جمهور و دیگری وزیر شده است؛ این‌ها در آن زمان سناتور و نماینده مجلس بودند و من با آن‌ها ارتباطات گسترده‌ای داشتم؛ به این منظور که مانع از جنگ طلبی شویم.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا منظور از این سناتوری که می‌گویید اکنون معاون شده جو بایدن است؟ گفت: بله. حالا بعد از پنج سال  یک جرقه در بسیاری از ذهن‌ها روشن شده مبنی بر اینکه ظریفی که گفته بود رابطه بسیار گسترده‌ای با بایدن داشته حالا قصد این را دارد که در قامت همتای آمریکایی خود ظاهر شود؟

و با همه این تفاسیر، بسیاری از شخصیت‌های جریان اصلاحات عزم خود را جزم کرده اند تا ظریف را راهی میدان رقابت کنند که ظاهرا اعضای حزب ندای ایرانیان پیگیرتر از سایر شخصیت‌های این جریان هستند.

از ندا اصرار از ظریف انکار

از ندا اصرار و از ظریف انکار

سعید نور محمدی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: ما به عنوان اعضای حزب ندای ایرانیان تلاش‌مان این است که نظر ظریف را تغییر دهیم، زیرا هیچ چیز هم در عالم سیاست محال نیست.

همچنین عیسی چمبر عضو شورای مرکزی حزب ندا هم در گفت‌وگو باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به حضور محمدجواد ظریف در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: در عالم سیاست همه چیز ممکن است، اما صحبت‌های حزب ندا هنوز منجر به پذیرش سِمت از سَمت او نشده است، ما در حال رایزنی هستیم و امیدواریم که بتوانیم ظریف را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری متقاعد کنیم.

چمبر تصریح کرد: معتقدم که استقبال خوبی از حضور ظریف در انتخابات پیش رو صورت خواهد گرفت،  ظریف چهره‌ای است که مورد استقبال اصلاح طلبان و اعتدالیون قرار خواهد گرفت.

از ندا اصرار از محمدجواد انکار

آیا ظریف با روحانی فرق دارد؟

این صحبت‌ها تا جایی پیش رفته که حالا همان اصلاح طلبانی که معتقد بودند برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باید یک نامزد تماما اصلاح طلب روی کار بیاید حرف‌های خود را فراموش کرده و نکات دیگری را مطرح می‌کنند؛ برای مثال حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در این باره گفت: ترجیح ما گزینه اصلاح‌طلب است، اما اگر نباشد غیر اصلاح‌طلب را هم بررسی می‌کنیم! اما به نظر من انتخاب اول جبهه اصلاح‌طلبان محمدجواد ظریف خواهد بود، اصلاح‌طلبان او را یک دیپلمات اصلاح‌طلب می‌دانند.

صادق خرازی دبیرکل حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان هم در سخنانی مشابه اعلام می‌کند که اگر ظریف قصد حضور در انتخابات را داشته باشد؛ تشکیلات او پشت وزیر خارجه قرار خواهد گرفت.

در همین راستا چندی ‌پیش علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات احتمال حضور ظریف در عرصه ریاست‌جمهوری را رد نکرده و گفته بود: هرچند دیپلمات‌ها از ورود به جناح‌بندی‌های سیاسی منع هستند، ولی گرایش‌های سیاسی ظریف اصلاح‌طلبانه محسوب می‌شود. محمدجواد ظریف با حسن روحانی کاملا فرق دارد؛ چون روحانی پیشینه اصولگرایی دارد، اما این ویژگی در کارنامه ظریف دیده نمی‌شود. 

از ندا اصرار از محمدجواد انکار

همچنین چندی پیش بود که خبرگزاری نزدیک به علی اکبر ولایتی و وابسته به دانشگاه آزاد در گزارشی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ این گمانه را تقویت کرد و نوشت که شنیده شده که دیدار‌هایی بین محمدجواد ظریف و سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ انجام شده است. البته در این جلسات، سه مانع برای ورود ظریف به انتخابات بیان شده بود. ابتدا اینکه آیا وزیر امور خارجه دولت می‌تواند از سد شورای نگهبان عبور کند؟ دومین مطلب این است که اصلاح‌طلبان بتوانند روی ظریف، به اجماع کامل برسند؛ این در حالی است که روحانی تمایل به انتخاب علی لاریجانی دارد و کارگزاران سازندگی هم به دنبال اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی هستند. سومین موضوع هم این است که شرط ورود ظریف به انتخابات ریاست جمهوری؛ شاید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باشد. به دلیل اینکه با ورود بایدن به کاخ سفید، باب مذاکره توسط اصلاح‌طلبان گشوده می‌شود و با این حربه می‌توانند در انتخابات رأی جمع کنند.

با این حال اما ۲۹ بهمن ماه محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره احتمال نامزدی و نیز انتشار لیست کابینه منسوب به وی در فضای مجازی گفت: تصمیم من همان است که اعلام کرده بودم و نه دشمنی با خدا و نه مردم دارم، اما هنوز تصمیم من همان است که اعلام کرده بودم.

 حال باید دید که جریان اصلاح طلب می‌تواند وزیر خارجه را از قسم نیمه تمام خود بازگرداند یا ظریف همچنان مردانه معتقد است که «لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها»؛ زمان همه چیز را مشخص می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ساحره
۱۹:۴۲ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
هیچکس نیاد اصلا
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۴۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
برجام که توسط ترامپ پاره شد ظریف گفت نگران نیستیم چون اروپا پشت ماست ودیدید که چه شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
اگه قراره رای بدین ، به کسی رای بدین که سلبریتی ها و سرمایه دارها ازش حمایت نمی کنن .
Iran (Islamic Republic of)
به افرید
۱۹:۳۶ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
عزیزان مهم کسی هست که بتونه کشور از این درجا زدن نجات بده، از نظر این حقیر نئواصولگراها امروز همشون اصلاح‌طلب اقتصادی هستن،البته اصولگرایی که بچش تو خارج نباشه وگرنه خیلی از اصولگرایان هستن که قبلشون امریکاست،ظریف هم در حد خودش تو کارش وارد هست،اما خب در تم و پس‌زمینه فکریشون متاسفانه ضعف های هست،ایرانی یادت باشه ایدئولوژی تو بزرگترین دستگاه قدرت سازی دنیاست.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۶:۱۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
آقای ظریف آدم باهوشی است ، امکان نداره تو این شرایط کاندید ریاست جمهوری بشه ، یعنی هرکس کاندید بشه باید در عاقل بودنش شک کرد از هر جناحی باشه فرق نمیکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
یکی شما باهوشی و ظریف
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۲۱:۰۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
چرا اون وقت
مثلا الآن کجاش مشکل داره؟!

اتفاقا؛ هرکی رئیس جمهور بشه به عنوان ناجی مملک به یک قهرمان ملی بدل می‌شه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
درسته
Iran (Islamic Republic of)
ک
۱۶:۱۲ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
فقط احمدی نژاد با تجربه گذشته و پختگی اکنون به تناسب سن وسال می تواند در زمینه مدیریت کشک وزنه خوب و موثر باشد اما متاسفانه در داخل عده ای از ایشان کینه دارند و می ترسند در مناظره کم نمیره و حرف ا ل را می زند در طرفدار هم زیاد دارد و رای می دهند هیچیک از کسانی که نگاهی به این مسئولیت دارند توانایی مناطره حضوری و رودرو را با ایشان ندارند و می بازند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
تا وقتی اصولگرا واصلاح طلبان توی این کشورن خدا به دامان برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
ای کاش احمدی نژاد تایید صلاحیت بشه او مثل داروی شیمی درمانی میمونه به سلول های سالم هم رحم نمیکنه عوضش یک کیسه حسابی به تن این اصلاح طلب اصولگرا می‌کشه که تا مدتها یادش کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
سلام احمد نژاد از دید بند مثل چهار سال اول دور ریاست جمهوری نیست مهره سوخته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
بابا ولمون کنید یکی از بین خودتون بزارید اونجا... مثلا دموکراسی... همون که حداد عادل گفتن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
نگران نباشید رد صلاحیتش خواهیم کرد
Iran (Islamic Republic of)
کاملی
۱۴:۰۴ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
ظریف کاندید نشو ، چون مردم تو رو نمی خوان و رای میلری ،ضایع تر میشی ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
خدایا شر این سردار دیپلماسی رو از سر این مملکت کم بفرما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
نون وپنیر وخاویار ایندفه فقط ظریفومیخایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
به نظر من ظریف گذینه خوبی هست چون هم برا برجام تلاش کرد هم دیپلوماسی اقتصادی رو گسترش داد ودر ضمن روابطمون با کشورهای کمی دوست مث چین و روسیه وکشورای آفريقايي گسترش داد درباطن خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
تو هم تلاشتو بکن خدا شفا میده نا امید نشو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
دای شوخی میکنی یا جدی میگی؟ مقدار صادرات ما به روسیه و آفریقایی که کمتر شده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
آقای لاریجانی که اگه بیاد رئیس‌جمهور بشه احتمالا قانونو عوض میکنن یه 12 سالی رئیس‌جمهور میمونه، البته به نظرم شخصیت خیلی خوبی دارند ولی به هر حال مورد نظر همه‌ی مردم نیستند؛ ولی دکتر ظریف اگه کاندید بشن خود من اولین نفر بهش رای میدم و مطمئنم میتونه رقیب قدری برای سایر کاندیداها باشه، هرچند برخی مردم این روزها فقط ضعف های دولت آقای روحانی رو میبینند و دوره‌ی 4 ساله‌ی اول ایشون رو یادشون رفته ولی به نظرم آقای ظریف تفاوت‌های چشمگیری با آقای روحانی دارند و هرچقدر درزمینه‌ی سیاست داخلی مشکلات داریم که ناشی از مدیریت آقای روحانی و مسائل دیگست ولی سیاست خارجی طی این 8 سال نقطه قوت این دولت بوده.
من توصیه میکنم مردم از لج آقای روحانی که به ظاهر اصلاح‌طلب بود، در انتخابات آینده بی‌چون و چرا رایشون رو در خدمت اصولگرایان قرار ندن، هرچقدر دولت آقای روحانی در دوره‌ی دوم ضعف داشته، اگه نگم بیشتر همونقدر هم دولت آقای احمدی‌نژاد ضعف داشته منتها چون 8 سال ازش گذشته داره از یادمون میره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
چند مورد از این نقات قوت رو نام ببر فقط
Iran (Islamic Republic of)
sina
۱۵:۵۶ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
قول بهت میدم بچه های ظریف هم بهش رای نمیدن! خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
اولا نقاط قوت نیازی به گفتن نیست، شما تا قبل از آقای ظریف اصلا میدونستید وزیرخارجه چیه؟ بعید میدونم
دوما عزیز دومی که نظر دادی، قول نده چون بدجور ضایع میشی از ما گفتن
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۱۹:۱۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
داداش اگه این دولت خوب بود داشت محصولات و کاشته های دکتر محمود احمدی نژاد براشت می کرد وگرنه که خودش کاری بلد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
نه ما اصلا نمیدونستیم وزیر خارجه چی هست فقط میدونیم یه بنده ی خدایی رفته بود تحریم ها رو رفع کنه خودش تحریم شده برگشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
من تو انتخابات به کسی رای میدم که از هر دو طرف اصولگرا و اصلاح طلب اعلام برائت کنه چون اصولگراها که اصولا اصولی برای گراییدن ندارن، اصلاح طلب ها هم خودشونم نمیدونن چی چیو میخوان اصلاح کنن
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
همه چیو میخوان اصلاح کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
موندم این همه اعتماد به نفس را از کجا به این حضرات بخشیدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
کسانی که فقط به فکر منافع و پست و ومقام دائمی هستند نه اصلاح طلبند ونه اصولگرا و نه میانه رو
ولی تا حالا که اصلاح طلبان نسبت به بقیه ضربات بدی به پیکر اقتصاد کشور زدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
یامین پور تو رو خدا بکش عقب خیلیها از تو و کلامت بیزارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
تجربه نشون داده نه اصلاح طلب به فكر مردمه نه اصولگرا ، هر دو فكر منافع خودشون و فرزندانشون تو آمريكا ، انگليس يا كاناد هستن. مردم فقط شدن بازيچه دست اينا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
ینی یه نفر اگه یه حرف درست زده باشه تو بودی دمت گرم
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
مردم همينا هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
شما بی جهت بعضی افراد را بزرگ می کنید ، آخر اظهارات جوان نورسی چون سید احمد خمینی چه ارزشی دارد
Iran (Islamic Republic of)
...@...
۱۰:۵۴ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
سلام .خداوند شاهد هست آقای ظریف که خود را بازیچه نکنید ،چون ملت ایران واقعا بیدار شد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
اصلاح طلب واقعی و با پرچم بهتر از اصول گرای جعلی یعنی پرچم اصل و باطن اصلاحاتی هستش...
از ظریف استقبال می‌کنیم و رای نه
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۱۰:۴۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
از هر اتفاقی که شانس لاریجانی رو تو انتخابات کم کنه استقبال می‌کنم...
اگر اصلاحاتی ها هم ۳_۴ تا کاندید بیارن انشالله لاریجانی شکست می‌خوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
لاریجانی خودش کاندید اصلاحاته مطمئن باش اگه بیان هم آخرش به نفعش میکشن کنار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
هنوز غبار و گرد و خاک فتنه 88 فرو ننشسته و هنوز تعدادی از مسؤلین و مردم متوجه نشدند که چطور ماهیت درون لیدرهای فتنه 88 بیرون زد و ماسک ها افتاد متاسفانه احمدی نژاد هم طوری عمل کرد که تا امروز ابهامات برای بعضی افراد سخت باور ماند ولی فقط همین را می توان با صراحت گفت به نظام و رهبری دلسوز ما ظلم شد و جفا شد و ایشان مظلوم ترین فرد این اتفاقات بودند این مهمترین موضوع است امیرالمؤمنین هم مظلوم تاریخ هستن و اولاد المعصومین س
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۱۷:۰۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
احسنت !!!!
درود بر شما که حق مطلبو ادا کردی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
هر کی دیگه جای این اصلاح طلبان بود تا چندین سال بابت این گند بزرگ حرف نمیزد و فقط سکوت می‌کردند، واقعا با این همه جنایت و خیانت باز هم از رو نرفتید، خدا وکیلی از خودتون شرم کنید. من هیچ گاه این جماعت رو ایرانی ندانسته و نمی‌دانم، ایرانی یه رگ غیرت داره و حاضر به رنج کشیدن هم نوعش نیست پس اگه ایرانی هستی تا ابد خودت رو از هر چی کار سیاسی دور کن،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
بخواب بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
نترسین همه مشکلات باخنده حل میشه شکم سیرجیب پرپول میشه گورپدراقتصادودرآمدفقط خنده!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
tat
۰۹:۴۴ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
اصلاح طلبها فلاکت مردم را نمی بینند چون خودشون در رفاه هستند . تمام ظرفیت و توانایی ظریف در برجام خودشا نشان داده - کشور را به لبه پرتگاه برندند ، مردم را بیچاره کردند - فقط این گروه به اهداف حزبی خود نگاه می کنند . اینها باید شرمنده مردم باشند نه این که هر روز از خودشان تعریف کنند
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
بایدمردم اصلاح بشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
اینا حرفاشون حسابی نداره مگه جهان گیری نگیفت اومدم واسه ریاست جمهوری ولی اخرش معلوم دروغ میگفت فقط اومده بود که روحانی رای بیاره اینا اگر کار بلد بودن وضع الان مملکت این نبود کسیزکه با اصلاح طلب ها نشست و برخواست داشته باشه بدرد ریاست جنهوری نمیخوره چه برسه که سمت هم داشته باشه فقط لطف کنن برن کنار بعدی میدون کسی باشه تو ایران که هنوز بیدار نشده باشه و به اصلاح طلب ها رای بده اینا امتحانشون رو پس دادن حتی اصول گرایان امیدوارم خودشون انقدر فهم داشته باشن نیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
ایشان فقط گذینه انحرافی هستند تا آخرین لحظه تخریب چهره صورت نگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
حالا که بایدن روی کار آمده است ، اوضاع بدتر هم میشود ، ترامپ که احمق بود ، اما این یکی زرنگ است ، می خواهد تحریم ها را بر نداشته دوباره بیاید در برجام ، و چیزهای جدید دیگری می خواهد ، این چه قرارداد ی است که همه چیز یک طرفه است ، همه امتیازات را از ایران گرفته ، بعد غیر از یک مشت حرف و قول و بیانیه دمن غاز چیزی به ایران تحویل نداده است ، بعد ما جلو جلو به تعهداتمان عمل کردیم ، کجای این قرارداد مایه افتخار است ، لطفاً نگو سایه جنگ را از سر ملت ایران برداشتیم ، غرب اگر بتواند از طریق جنگ به خواسته خود برسد چه با قرداد چه بدون قرار داد ، یک لحظه وقت را تلف نمی کند ، وقتی مردم را در این قراردادها نامحرم بدانید و قبل از تصویب ، آن را در معرض نظر نگذاری ، که نقاط تاریک آن روشن شود ، میشود همین قرار داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
چه رویی دارن اینا
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
کیا???
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
ظریف تمام عرضه و توانش رو توی برجام نشون داد انتخابات با خودتونه...
Brazil
مهدی
۰۸:۵۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
مردم بزرگوار ایران
من یک نوجوانم که شرایط سنی رای دادن رو ندارم اما خواهشاااا خواهشاااا شما درست انتخاب کنید ، نه اجازه بدید کس دیگه ای براتون تصمیم بگیره و در نظر شما تاثیراتی داشته باشه . لطفا در رابطه با آینده ی کشورمون که همون آینده ی خودمون هست سلبریتی محور نباشیم بابا آینده ی بچه های خودتنه انتخابات قبلی دیدن سلبریتا چه کردن برای آقای روحانی ؟؟؟؟ چند نفر به خاطر همینا رای دادین ؟؟؟؟ الان اوضاع کشور چیه ؟؟؟ روغن نداریم ، تخم مرغ هم که سر به فلک کشیده ... اینجا ایرانه بله فقط بلد نبودیم درست انتخاب کنیم!! گفتیم چرا رای تون شد روحانی گفت رئیسی بیاد کنسرتا لغوه ..ههه ! الان که زندگی مردم رو هواست چی ؟؟؟؟ فدای کنسرت ؟؟؟؟
رئیس جمهور نه اصلاح طلبش به درد می خوره نه اصوگراش می تونه کاری کنه !! یه مرد باید باشه ، یه انقلابی که محوریت کارش آقا سید علی باشه و لاغیر ..... درست مثل محمد علی رجایی ..!
ممکنه نظرم نشر داده نشه به هر دلیلی اما اگه حتی یک نفر حتی آدمیت سایت هم این نظر رو دید توجه کنید که :
ما نمی تونیم رای بدیم ، ولی شما در برابر هر اتفاقی که توی کشور می افتد مسئولید مردم چون خودتون خواستید
وقتی می خوایید رای بدید یکم نگاه اون بچه ای که شبا گرسنه می خوابه چون حتی یه تیکه نون خشک هم ندارن به وزن رو بیار جلو چشمت و درستتتت انتخااااب کنننننن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
خدا پدرتو بیامرزه وقعا حرف حساب اخه به حرف یه مشت سلبریتی که برای یه اجرایی که یکی دیکه نوشته و با کلی کات و تدوین میکس و گریم میبینیمشون پس تروخدا دیکه به هرف هیجکدوم از اینا گوش نکنید اینا پول میگیرن نقش بازی کنن اخه جطور گول اینار میخورید امیدوارم انتخابات قبلبیلی بیدارمون کرده باشه چون اگر بیدار نشده باشیم دیگه تا ابد بیدار نخواهیم
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۱:۳۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
درود بر تو
سنت کم ولی شعورت بالا
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
شرایط سنی رای دادن رو نداری حرف نزن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۴۴ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
ظریف باز چهار کلام انگلیسی بلده خوبه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
هرکی انگلیسی بلده با سواده؟
Iran (Islamic Republic of)
Hadi
۱۲:۰۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
کشور با بلد بودن انگلیسی اداره میشه . دمت گرم عجب استدلال قوی وخوبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
در عوض وجدان ندارد ترامپ که بیشتر انگلیسی بلده
Iran (Islamic Republic of)
ه
۰۸:۲۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
وقتی جماعت سیاسی را می بینم حالم بد می شود متاسفانه خانمها هم وارد این بدبختی بزرگ می شوند که کاش نمی شدند
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۰۸:۴۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
الآن منظورت کدوم خانم بود؟!
Iran (Islamic Republic of)
ل
۰۸:۲۶ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
این پیرمرد را دیگه باید فرستاد استراحت کند مدتهاست که داره کم میاره و پاسخگو نیست جز ی لبخند که از شیون و گریه بدتر است چیزی برایش باقی نمانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
فقط این پیرمرد نیست
پیرمردهایی که باید برن استراحت کنن جلوتر از ظریف زیادن ماشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
سیاسیون ما از مملکت داری فقط حرص قدرت طلبی دارن نه هیچ چیز دیگه ای
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۱۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
این همه پول بیت المال خرج اینهمه آدم بیکاره میشه ؟ خدایا کجایی تا به درد دل این مردم برسی ای خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
بزگوار اصولگرا خدایش شماهاچه گلی به سراین مملکت زدین سران شماها هم دردولت سازندگی وهم دولت احمدی نژاد دارای پست ومقام بودن چکارکردن بگو...بخدا هیچی نکردن بجز اتهام زدن به این وان...حضرت اقا بارها گفتن اقای ظریف بچه انقلابه باز شماها قبول نداریدخیالت راحت کنم به این راحتی وارد پاستور نمیشودمردم ما میدانن چه کسی را انتخاب بکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
فقط این ها نیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
بزرگوار،این حرفی که شما میزنی که اصولگرایان نگران نباشند من کاندید نخواهم شد ،حرف بزگتر از دهن شماست و توهینه،اتفاقا ما نگران هستیم،مایلیم شما تشریف بیارین و کاندید بشوید تا هیچ زاویه ای از رفتار شما اصلاح طلبها برای ما ملت پنهان نمونه و حداقل برای خودتون جایگاه مردمیتون اشکار بشه و از توهم در بیاین...پس خواهشمندیم تشریف بیارین،نگران نگرانی ما نباشین....ثانیا اینکه میفرمایین من ریاست جمهوری بلد نیستم و فقط سیاست خارجی بلدم،...فقط موقعیکه در مجلس تشریف اوردین،و به شما ترجمه اون بند برجام رو نشون دادن و با تعجب و بهت و حیرت برگشتین گفتین نه!من اینو ندیده بودم!...بقول اون هنرپیشه پایتخت...ایییی خداااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۰۸:۴۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
گل گفتی

چرا باید نگران ما باشه در حاللی که باختش حتمیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
یعنی فکر می کنی شما اصولگراها بیم ما مردم جایگاهی دارید؟
همتون از اصولگرا و اصلاح طلب برید به درک
Iran (Islamic Republic of)
خبر خوان
۰۷:۴۲ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
با سلام
با توجه به وجه و عملکرد این دولت مکرم به این نتیجه رسیدم هیچ نیازی به تخصص نیست ظریف جان اصلا فکرت رو مشغول نکن تو هم بیا 8 سال گند بزن به این مملکت و برو اصلا هم ناراحت نباش چون در انتها ی دولت مکرم و کریمه شما همین اصلاح طلبان انکار می کنند که اصلا منتخبشون نبودی برات حفظ آبرو می کنند راستی شما که اصلا مشکلی نداری زن و بچه هات اونور آب هستند فوقش می پری می ری اونور آب، یه ....... هم برامون نشون می دی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
ظریف جان عزیزت بله رو نگیا فعلا درستو بخون خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
این اصلاح طلبا دست از سر ما بر نمیدارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
چه کنیم
آخرین اخبار