سال آینده:

رشته ورزشی اسپوکس در همدان راه‌اندازی خواهد شد

سرپرست کمیته اسپوکس استان همدان گفت: مدارس رشته ورزشی اسپوکس در دو بخش آقایان و بانوان سال آینده شروع به کار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،میلاد وجدانی,  سرپرست کمیته اسپوکس استان همدان اظهار کرد: فروردین ماه سال آینده مراسم افتتاحیه رشته ورزشی اسپوکس در همدان و شهر‌های تابعه برگزار خواهد شد و مدارس این رشته ورزشی در دو بخش آقایان و بانوان شروع به کار خواهد کرد.

او با بیان اینکه اسپوکس رشته‌ای کاملا ایرانی و سلاح‌های مورد استفاده در این رشته، برگرفته از سلاح‌های ایران باستان است، افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰ مربی در سطح استان در حال گذراندن دوره‌های آموزشی این رشته هستند.

سرپرست کمیته اسپوکس استان همدان اضافه کرد: ابزار‌های ورزشی اسپوکس برگرفته از سلاح‌های جنگی و غیرجنگی دوران ایران باستان و عصر جدید از جمله آکیناکه (شمشیر کوتاه دوران هخامنشی)، سوسر (شمشیر بلند ساسانیان)، ژوپین (نیزه تک سو و دو سو)، گون‌کن (ابزاری که با آن بوته گون را در می‌آوردند و جهت برافروختن آتش استفاده می‌کردند)  است.

در این ورزش ، ورزشکاران کلاهی شبیه محفظ سر در ورزش تکواندو به سر دارند و با چوب  دستی هایی که با روکشی اسفنجی پوشیده شده  تلاش می کنند در حد تماس، به کلاه رقیب ضربه وارد کنند و بر اساس آن امتیاز کسب کنند.

سرپرست کمیته اسپوکس استان به انتصاب‌های اخیر در خصوص این رشته پرداخت و تصریح کرد: به زودی نخستین مرکز تخصصی آموزش اسپوکس در همدان افتتاح خواهد شد و حتی ورزش بانوان در رشته اسپوکس مورد توجه بوده و برنامه‌های متنوعی برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم.

وجدانی با ابراز امیدواری از روند رو به رشد رشته اسپوکس در همدان، تصریح کرد: این ورزش نیاز به سرعت، هوشیاری و قدرت بالا داشته و حتی سطح این سه مورد را در افراد تقویت می‌کند.

او ادامه داد: ورزشکاران این رشته با حضور در تمرینات ویژه و ارتقای سطح آمادگی جسمانی، استقامت، چابکی، سرعت و هشیاری قادر به حضور در رقابت‌های قهرمانی و همگانی آن خواهند بود.

سرپرست کمیته اسپوکس استان همدان با بیان اینکه با توجه به طراحی ساده این رشته ورزشی محدودیت سنی و جنسی در آن وجود نداشته و قابل استفاده عموم در همه مکان‌هاست بیان کرد: همه می‌توانند در باشگاه‌ها، ادارات، مدارس و پار‌ک‌ها برای ارتقای اعتماد به نفس، شادابی و لذت بردن از ایام فراغت به آن بپردازند.

وجدانی گفت: اسپوکس به عنوان ورزش "سریعترین- باهوش‌ترین، قوی‌ترین" جایگاه خاصی برای ایجاد شادی، سلامت، تعامل اجتماعی، اتحاد و رشد جوامع و شهروندان از طریق ارتقاء و ترویج فرهنگ تربیت بدنی و توسعه ورزش برای همه دارد.

او با اشاره به شکل‌گیری این ورزش اضافه کرد: این ورزش نخستین بار توسط استاد ارشد محمدرضا هاشم‌پور در سال ۱۳۹۰ پایه‌گذاری شده و در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ چندین اجلاس رسمی و غیررسمی بین المللی در خصوص معرفی این رشته رزمی به مجامع بین‌المللی ورزشی برگزار شد.

سرپرست کمیته اسپوکس استان همدان افزود: پس از بازتاب مثبت بین‌المللی، رسمیت دادن به فعالیت‌های این ورزش از طرف مراجع ذیصلاح ورزش کشور در گام بعدی قرار گرفت که در این راستا پس از کارشناسی و بررسی‌های لازم از طرف معاونت توسعه ورزش قهرمانی و معاونت توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، از سال ۱۳۹۵ فعالیت ورزش اسپوکس در کشور تایید شد و شروع فعالیت رسمی این رشته ورزشی تحت پوشش فدراسیون انجمن‌های ورزشی پیشنهاد شد.

وجدانی به مراحل آموزش و ابزار‌های ورزشـی اسپــوکس اشاره کرد و افزود: دوره‌های آموزشی ورزش اسپـوکس در پنج گام ابتدایی و پنج گام پیشرفته طراحی شده است.

او یادآور شد: یک اسپوکس‌کار در هر مرحله با آموزش فنون دفاعی، با مهارت‌های ابزار (سلاح سرد) طراحی شده در سطح مربوطه آشنا می‌شود.

سرپرست کمیته اسپوکس استان همدان بیان کرد: پیش نیاز ارتقای از یک مرحله به مرحله بالاتر در ورزش اسپوکس علاوه بر کسب مهارت‌های لازم، گرفتن نمره قبولی در آزمون سطح مربوطه و دریافت گواهینامه فنی انجمن اسپوکس است.

وجدانی در پایان تاکید کرد:این رشته ورزش ایرانی و نوظهور برای معرفی و پیدا کردن جایگاه خود در میان مردم نیازمند توجه و حمایت مسؤلان است.

منبع فارس

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار