رئیس سازمان جنگل‌ها خبر داد؛

توسعه ۳۰ هزار هکتاری زراعت چوب در کشور

رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: امسال در کشور ۳۰ هزار هکتار توسعه زراعت چوب داشتیم که علاوه بر درآمدزایی باعث اشتغال پایدار روستایی شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در جلسه ستاد زراعت چوب استان گیلان گفت: امسال در کشور ۳۰ هزار هکتار توسعه زراعت چوب داشتیم.

او با بیان اینکه توسعه زراعت چوب علاوه بر درآمدزایی باعث اشتغال پایدار روستایی خواهد شد، افزود: بیش از یک میلیون متر مکعب از چوب‌های صنوبر که در دهه ۷۰ کاشت شده بود امسال استیصال شد که سهم گیلان ۱۸۰ هزار متر مکعب بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: برای جلوگیری از قاچاق چوب علاوه بر اقدامات حفاظتی و نظارتی باید نیاز صنعت چوب کشور هم از راه مجاز تأمین و تضمین شود تا انگیزه برای قاچاق کم شود.

منصور با بیان اینکه حفاظت از جنگل‌ها مهم‌ترین رسالت سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری است، ادامه داد: برای نظارت بیشتر جنگل‌ها از دوربین و مانیتورینگ استفاده می‌شود.

او یادآور شد: برای حفاظت از جنگل ها، پاسگاه‌های حفاظتی تقویت شدند و برای هر حوزه آبخیزداری فرمانده حفاظتی تعیین شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه برای آمادگی نیروی‌های حفاظت از جنگل‌ها مانور‌های متعددی برگزار می‌شود، گفت: برای پیشگیری و مبارزه با قاچاق چوب با دستگاه قضا نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

منصور افزود: اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از قاچاق چوب سبب تغییر شیوه‌های قاچاق و سخت شدن کار قاچاقچیان شده است، اما با این حال همچنان با پدیده شوم قاچاق چوب روبرو هستیم.

او تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، نظارت‌ها از طریق هواپیما‌های سبک انجام می‌شود و هر ۴۵ روز گزارش عرصه، با دقت بالا به دست ما می‌رسد.

زراعت چوب، طرح راهبردی توسعه پایدار زیست محیطی گیلان است

ارسلان زارع، استاندار گیلان نیز در این جلسه، زراعت چوب را طرح راهبردی توسعه پایدار زیست محیطی استان و بهترین راه تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع سلولزی و بخش‌های وابسته به این حوزه دانست و گفت: در ۲ سال اخیر، سطح زیر کشت زراعت چوب، افزایش و میزان استحصال نیز رشد داشته است.

او طبیعت بکر، جنگل‌های هیرکانی و اقلیم متنوع را از موهبت‌های الهی و ظرفیت‌های ارزشمند گیلان اعلام کرد و افزود: به عنوان وارثان این میراث گرانبها موظفیم تا در راستای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی گام برداریم.

استاندار به تأمین نیاز ۵ میلیون متر مکعب مواد اولیه مورد نیاز صنایع سلولزی و بخش‌های وابسته به این حوزه گیلان به عنوان قطب تولید MDF و ورق‌های چوبی اشاره کرد و اظهار داشت: به سبب محدودیت واردات چوب و اجرای طرح تنفس جنگل، انتخاب طرح زراعت چوب، بهترین مسیر برای تأمین نیازمندی‌هاست.

زارع با اشاره به پیش‌بینی اجرای طرح زراعت چوب در ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی گیلان در اسناد بالادستی و قانون برنامه ششم توسعه یادآور شد: با تلاش‌های انجام شده؛ اجرای این طرح در سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار انجام شده و ۲ هزار هکتار نیز در سال آینده اجرایی می‌شود.

او ادامه داد: اقدام موثر رئیس سازمان جنگل‌ها در برداشت از صنوبر‌های دیرزیستی با استفاده از ظرفیت قانونی بسیار تسهیل گر بود که با استقبال مردم با فرهنگ گیلان و به دور از هرگونه آسیب اجتماعی، اجرا شد.

استاندار گیلان خواستار بازگشت ۱۰ درصدی عایدات ناشی از برداشت چوب در سطوح واگذار شده به استان برای امور مرتبط با این حوزه شد و گفت: پیشنهاد ایجاد صندوق خاص برای این موضوع نیز در دست بررسی قرار می‌گیرد.

زارع بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف برای انجام طرح زراعت چوب با توجه به محدودیت عرصه‌ها تأکید کرد و افزود: استفاده از بالغ بر ۵ هزار هکتار اراضی مستثنیات و نیز اراضی تحت مالکیت نهاد‌هایی همچون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد شهید، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و نیرو‌های مسلح با تأمین نهال مورد نیاز، امکان‌پذیر است.

او یادآور شد: شرایط بررسی، جانمایی و احداث اسکله در آستارا، تالش، انزلی و بندر کاسپین برای واردات چوب با پوست و رفع نگرانی‌های انتقال آفات و رعایت ملاحظات برای تأمین بخشی از مواد اولیه وجود دارد.

استاندار به رشد ۱.۷ درصدی سطح زیرکشت زراعت چوب استان گیلان در اراضی مستثنیات در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ اشاره و تصریح کرد: این میزان در سال ۹۹ شاهد رشد ۳.۲ درصدی بوده و میزان استحصال نیز در همین مدت ۷.۶ رشد را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.