آمار ابتلا و فوتی کرونای انگلیسی در کشور/ شیوع ویروس جهش یافته در کدام استان‌ها تایید شده است؟

بر اساس گزارش‌های رسیده از مسئولان بهداشتی کشور تاکنون موارد کرونای انگلیسی در ۱۱ استان شناسایی شده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت دیروز درباره طوفان کرونای جهش یافته هشدار داد و گفت: ویروس‌ها پاسپورت و ویزا نمی‌خواهند؛ همانطور که ویروس ووهان توانست خودش را از ووهان چین به قطب برساند، به همین میزان هم ویروس موتاسیون یافته در کشورهای جهان خواهد چرخید. امروز ویروس کووید-۱۹ موتاسیون یافته در سراسر کشور و اکثر استان‌هایمان خودش را نشان داد.

نمکی ادامه داد: متاسفانه در خوزستان خیز سنگینی از بیماری داریم، منشاء بیماری اکثرا ویروس موتاسیون یافته است. در کل کشور میزان بیماران سرپایی متاسفانه در دو هفته اخیر رو به افزایش است. تفاوتی که ویروس جهش یافته با ویروس ووهان دارد، این است که اگر در ویروس قبلی مدت زمان افزایش موارد سرپایی نسبت به زمان افزایش بستری هفت تا ۱۰ روز بود اما  این ویروس در ۷۲ ساعت می‌تواند فرد را در بیمارستان بستری و شکل‌های بسیار خطرناک و گرفتاری‌های سنگین ریوی را ایجاد کند.

نخستین موارد کرونای انگلیسی در افرادی که هیچ سابقه سفر یا ارتباطی با مسافران اروپایی نداشتند، در تهران، قزوین و البرز مشاهده شد، همچنین در طول چند روز شمار مبتلایان و بیماران بدحال استان خوزستان افزایش پیدا کرد و مشخص شد که منشا بیماری کرونای جهش یافته انگلیسی است که از شادگان به سایر نقاط استان خوزستان منتقل شده است.

وزیر بهداشت هم علت شیوع کرونای انگلیسی در استان خوزستان را این چنین عنوان کرد و گفت: از طرفی هر کس که در خوزستان فوت کرد، متاسفانه مراسم تشییع بسیار سنگین برایش گرفتند و بارها این را تذکر داده بودم. در شادگان که اولین  پایگاه آلودگی ما بود، متاسفانه میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی به حد صفر رسیده بود. مراکز خرید غلغله بود، دستفروش‌ها در خیابان بیداد می‌کردند و بااین شرایط کاملا برای ما روشن بود که یک خوزستان بسیار بسیار پرماجرا را خواهیم داشت.

حالا تعداد موارد شناسایی شده قطعی کرونای انگلیسی روز به روز در حال افزایش است، باید توجه دات که تعداد موارد ابتلا همان آمارهای اعلامی وزارت بهداشت نیست چرا که فقط شماری از نمونه ها برای توالی یابی ژنتیکی به دو آزمایشگاه تشخیص کرونای انگلیسی ارسال می شوند و به دلیل زانبر بودن و هزینه بالا نیازی به انجام توالی یابی ژنتیکی در همه نمونه ها نیست، به گفته متخصصان باید هر ابتلا به کرونایی را در شرایط کنونی فرض بر ابتلا به کرونای انگلیسی گذاشت.

آمار موارد قطعی ابتلا به کرونای انگلیسی در کشور

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آمار موارد شناسایی شده کرونای انگلیسی در کشور بیان کرد: تاکنون ۱۱۲ نفر مبتلای قطعی به کرونای انگلیسی در کشور شناسایی شده اند که هشت نفر از آنها فوت شده اند.

لاری به استان هایی که موارد قطعی کرونای انگلیسی در آنها شناسایی شده است، اشاره کرد و افزود:  تاکنون موارد ابتلای قطعی به ویروس جهش یافته انگلیسی در استان های تهران، البرز، قزوین، خوزستان، فارس، گیلان، سیستان و بلوچستان، ایلام، هرمزگان، مرکزی و آذربایجان غربی شناسایی شده اند.

کاهش سن ابتلا به کرونا در تهران با ورود کرونای انگلیسی 

علیرضا زالی بااشاره به بروز سه مورد مرگ ناشی از ویروس جهش یافته جدید در هفته های اخیر در تهران، باز توزیع سنی مبتلایان تهرانی را نکته مهمی از نظر آسیب پذیری گروه های سنی عنوان کرد.

به گفته زالی در استان تهران آمار مبتلایان و میزان بستری گروه های سنی زیر ۱۰ سال از حدود ۹ دهم درصد در اسفند ۹۸ به ۱۱ درصد در بهمن ماه ۹۹ رسیده است و در گروه سنی بالای ۸۰ سال از ۷,۴ درصد به ۱۲ درصد و در گروه سنی بین ۸۰-۷۰ سال نیز از ۱۱ درصد به ۱۴ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: این درحالی است که میزان مبتلایان و بستری در گروه های سنی ۵۰-۴۰ سال و ۶۰-۵۰ سال و ۷۰-۶۰ سال نسبت به اسفندماه سال گذشته حدود ۱۲ تا ۱۸ درصد کاهش داشته است.

زنگ خطر شیوع کرونای انگلیسی در استان مرکزی

سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اولین مورد مشاهده شده کرونای انگلیسی در استان مرکزی مربوط به شخصی است که در روزهای گذشته سابقه سفر به استان خوزستان را داشته است. سه مورد از موارد جدید شناسایی شده در شهر اراک از نزدیکان فردی هستند که کرونای انگلیسی وی محرز شده بود.

وی گفت: یک مورد جدید دیگر نیز که شناسایی شده  که فرد مبتلا ساکن شهرستان تفرش است و علیرغم تاکید مسئولان حوزه سلامت در مراسم عروسی در تهران شرکت کرده بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: عدم توجه به توصیه های بهداشتی و ساده انگاری این ویروس وحشی سبب شیوع نوع جهش یافته خواهد شد که وجود آن در استان همه افراد را تهدید می کند.

جمالیان تصریح کرد: تنها راه مقابله با ویروس جهش یافته کرونا، رعایت دقیق تر نکات بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات و دورهمی هاست که اگر جدیت لازم به عمل نیاید گرفتار موج سنگینی خواهیم شد.

وی گفت: از امروز همکاران مرکز بهداشت شهرستان اراک با استقرار در ایستگاه راه آهن تمامی مسافرانی را که قصد ورود به شهر اراک را دارند مورد معاینه قرار می دهند و تست شناسایی سریع بیماران کرونایی (رپید) در مکان راه آهن انجام خواهد پذیرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: اگر ویروس کرونای انگلیسی شیوع پیدا کند، بسیار شرایط سخت تر از موج های قبلی کرونا خواهد شد و زنگ خطر دیگری در استان مرکزی به صدا در آمده است.

۳۸  نفر مشکوک به کرونای انگلیسی در البرز قرنطینه شدند

نورمحمد فردی فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با بیماری کرونای البرز  گفت: در استان البرز تا کنون پنج مورد ابتلا به ویروس جهش یافته شناسایی شده است که سه نفر از آنها فوت کرده‌اند. یکی از این مبتلایان ساکن آبیک قزوین بوده و یک نفر دیگر هم مسافری از شهر منجیل استان گیلان بوده است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط حساس ایجاد شده، از ۳۰ بهمن تا ششم اسفندماه، نحوه حضور کارمندان در دستگاه‌هایی که ارباب رجوع دارند به شکل یک دوم است و در سایر ادارات نیز کارمندان با ظرفیت یک سوم حضور می‌یابند و در حال حاضر شاهد اعمال محدودیت شرایط قرمز برای واحدهای صنفی رسته دو تا چهار در شهرستان‌های ساوجبلاغ، نظرآباد و اشتهارد هستیم و بعد از ششم اسفندماه اگر شرایط  همچنان نگران کننده باشند، محدویت‌های جدیدی اعمال خواهد شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با بیماری کرونای البرز گفت: در حال حاضر ۳۸  نفر در سه شهرستان ساوجبلاغ، اشتهارد و نظرآباد در قرنطینه ویژه قرار دارند به همین دلیل از مردم درخواست می‌شود با حساسیت بیش از گذشته نکات بهداشتی را رعایت کنند. اگر مردم رعایت نکنند و وارد موج چهارم کرونا شویم، هیچ چاره ای جز بازگشت محدودیت‌های سختگیرانه آن هم در ایام پایانی سال نداریم.

شناسایی ۹ مبتلا به کرونای انگلیسی در هرمزگان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: ۷ نفر در شهرستان پارسیان هرمزگان به کرونای انگلیسی مبتلا شدند و شمار مبتلایان به این نوع جهش یافته کرونا در استان به ۹ نفر رسید.

نوروزیان با اشاره به اینکه مبتلایان جدید از یک خوشه خانوادگی هستند و بر اساس بررسی‌ها و نمونه گیری‌های خوشه‌ای شناسایی شدند، افزود: سن بیشتر این بیماران ۲۰ تا ۵۰ ساله بوده و طبق بررسی ها، سرعت سرایت به نحوی بوده که افراد با کوچکترین تماسی به این بیماری مبتلا شده اند.

وی با اشاره به اینکه ۴ نفر از این بیماران در بیمارستان بستری هستند و از ۳۰ تا ۶۰ درصد درگیری ریوی دارند، بیان کرد: کرونای انگلیسی از لحاظ سرعت سرایت ۷۰ درصد و از نظر میزان مرگ و میر ۳۵ درصد بیشتر از کرونای معمولی بر افراد تاثیرگذار است.

اصفهان بعد از استان خوزستان در خط اول حمله کرونای انگلیسی

طاهره چنگیز با اشاره به ابتلای دو نفر از مراجعان مراکز درمانی استان به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی، گفت: براساس آزمایش پی سی آر و با پرایمر تعیین کننده کرونای انگلیسی این افراد قویا مشکوک به ابتلا به کرونای انگلیسی هستند. این جهش ویروس باعث شده ویروسی تولید شود که هم قدرت سرایت و واگیر بیشتری دارد و هم رفتار وحشیانه تری دارد و هم اینکه بیماری زایی و کشندگی آن نسبت به والد یعنی ویروس ووهان بیشتر است و این یعنی خطر بسیار جدی که سلامت مردم را تهدید می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مردم خواست شیوع ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی را به عنوان آژیر خطر در استان جدی بگیرند و تصریح کرد: تردد بین شهری می تواند افراد را در معرض خطر قرار دهند، همچنین تردد بین استانی به ویژه با کسانی که با استان های مرزی در غرب کشور در تماس بودند می تواند افراد را به شدت در معرض خطر قرار دهد.

وی با بیان اینکه اصفهان امروز بعد از استان خوزستان در خط اول حمله ویروس کرونای جهش یافته قرار دارد و باید به شدت مراقب بود، به شهروندان تاکید کرد: اگر کوچک ترین علائمی پیدا کردید یا افرادی که در تماس با مسافران عراق بودند با شما در تماس بودند، در اولین فرصت به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه کرده و تست دهید تا در صورت آلودگی، در اسرع وقت قرنطینه شوید و از چرخش ویروس در جامعه جلوگیری شود.

در شرایط کنونی که کرونای انگلیسی در همه کشور چرخیده است، رعایت نکات بهداشتی ، پرهیز از ترددها و سفرهای غیر ضرور و حضور در تجمعات و استفاده از دو ماسک تنها راه های پیشگیری از ابتلا به کرونای انگلیسی است تا گرفتار موج چهارم کرونا نشویم و روزهای نخست سال جدید را به خوشی سپری کنیم.

 

گزارش از مریم علیاری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی قربانی
۰۵:۰۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
الان تو مازندران خبری از کرونای انگلیسی نیست حالا ببینید تو عید چه برسر مازندرانیهامیارن مسافرها وقتی مسعولان مازندرانی دارن برای پست و مقام و دعوا و بخور بخور میکنن و بفکر جیب خودشونن.مازندران در فقر مسعولین دلسوز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
چرا با وجود همه گیری در شادگان اما مرگ و میر در این شهر پاینه لطفا دلایلش را بررسی کنید آیا بدلیل نوع تغذیه مصرف خرما و ماهی که اینطوره اگر درست باشد تجربه را در اختیار دیگران بگذارید، چرا که بدن مردم شادگان قوی است اما متاسفانه بدلیل شغلی و تردد بیماری را به شهرهای اطراف شادگان مانند ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) انتقال داده میشه و مردم این شهرها بدلیل ضعیف بودن بدن بخاطر آلودگی ناشی از پتروشیمی ها در خطر قرار میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
اگه هر کسی مراقب سلامتی خودش باشه.. واقعا رعایت رو جدی بگیریم ..بعلاوه سرعت در زدن واکسن به همه ..
می تونیم حتی موفق به " پیشگیری " بشیم ( انشا الله )
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۶:۳۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
چطور کرونای اولی اسمش چینی نیست وسازمان بهداشت اسمشو کویید۱۹گذاشت ولی کرونای دومی جهش یافته رو انکلیسی میگن؟ پس حق باترامپ بود که میگفت کرونای چینی درستشم همینه وحق داشت میگفت سازمان بهداشت دست چینی ها وتحت نفوذشونه وبودجه اهدایی ازطرف خودشونو قطع کرد
Iran (Islamic Republic of)
علی قربانی
۰۵:۰۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
شما الان مشکلت و دردت اسم کروناست .بجای اینچیزها بفکر این باشید اونهایی که واقعا توان خرید وسایل بهداشتی از ماسک و الکل و شویندهارو ندارن به دادشون برسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
تهران که انگار نه انگار که کرونای جهش یافته شیوع پیدا کرده همه جا باز و شلوغ است ترددهای داخلی شهری افزایش یافته محدودیت خاصی هم وجود ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
تو رو خدا به این دوازدهمی ها قبل از امتحانات نهایی خرداد واکسن بزنید بعدشم کنکوره
Iran (Islamic Republic of)
و.
۱۴:۵۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
جلو امتحان جامع دانشجویان پزشکی رو بگیرید. پارسال همین موقع امتحان رو لغو کردند امسال با شرایط حساس تر و بدتر بر انجام آن اصرار دارند.باور کنید مثل بعد کنکور سراسری کل کشور درگیر می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
به یارو تفرشیه گفتن کرونای انگلیسی داری نرو عروسی گوش نکرده رفته!!! مگه میشه همچین چیزی آخه؟ یکی نبوده جلوی این آدم بی فکر رو بگیره؟
Germany
بهار
۱۴:۰۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
استفاده از دو ماسک :
یکم ،دو ماسک سه لایه با اندازه و فرم مختلف/جاهایی که    اولی پوشش ندمیده دومی پوشش میده
دویم،قرار دادن یک دستمال کاغذی جیبی که باز نشده که لبه هایش کمی تا شده باشند،(تا شده برای تنفس) برای خیس نشدن ماسک به دلیل تنفس روی دهان قبل از ماسک ها
کسانی که ریزش آب بینی دارند، با دستمال کاغدی نازک سوراخ دماغ را بگونه ای  پر کنند که جلوی تنفس گرفته  نشود.و از خیس شدن ماسک ها جلوگیری شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
ظاهرا ما تنها در مورد ویروس انگلیسی موفق به لغو تحریمها شده ایم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
وقتی کرونا همه جا رو گرفت گفتن چرا قم قرنطیه نشد. حالا که تجربه دارید. چرا خوزستان رو قرنطینه نکردید؟؟؟؟
حتما باید بقیه شهر ها هم گرفتار میشدن؟ اگه قرنطینه خوزستان همون اول کار می شد می تونستید تمام امکانات رو برای خوزستان بذارید.
فقط. بلدن بگن مردم مردم مردم
شما چیکار کردید برای مردم
افغانستان هم واکسیناسیون برای مردم رو شروع کرد
نوار غزه که تحت فشار هستن اونا هم واکسیناسیون رو شروع کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
خب اینجام شروع کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
وزیر بهداشتم همینو می گفت داشت خودشو هلاک می کرد که چرا نباید وزیربهداشت خبر داشته باشه مسافر خارجی از کجا میاد به کجا میره. داشت ناله می زد که وزیر بهداشت نگید بگید رئیس مرده شور خانه و ...
خیلی از مدیران دولتی چون مثل اکثر مردم عادی قدرت درک مسائل پزشکی و بهداشتی رو ندارند و اطلاعی هم اساسا از آن ندارند، ولی مسائل جاری مجموعه خودشون رو از هر چیزی ملموس تر می بینند، به شدت قابلیت کمک به انتشار ویروس و به کشتن دادن دیگران را دارند بدون آنکه خودشان خیلی موجه باشند و اگر خیلی فهم بالایی داشته باشند تازه بعد از یکی دو تا رخداد فاجعه آمیز هوشیار می شوند و قوانین بهداشتی رو جدی می گیرند. اصولا مدیرانی که درکی از اصول بهداشتی ندارند ولی قدرت تحمیل و اعمال تصمیم دارند مثل شرایطی هست که در خودرویی بنشینیم که یک راننده مست دارد. هر چند یک نفر داد بزند که فلان جا باید بپیچی یا فلان جا سرعت باید کم باشد، نمی فهمد که چرا؟ اگر قبول هم بکند حرف نصیحت کننده را، باز نمی تواند به موقع کار را درست انجام دهد و حتی ممکن است اگر بترسد چنان ترمز بگیرد که باز نتیجه اش فاجعه دیگری بشود. این ها را از زبان یک نفر که با اصول بهداشتی آشناست دارم می گویم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
آقا یفکری بحال خوزستان بکنید حتی دیشب گفتن کمبود پرستار داریم
Iran (Islamic Republic of)
ایرباس
۱۲:۳۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
شاهوار هنو سفید نشده نیایین
Netherlands
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
امار مثل شوخی است. کرونای انگلیسی شیوع سریع تر از کرونای اولی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
یکی بره اینا به ستاد کرونا بگه بلکه جلوی سنجشو بگیره!
هفته دیگه که امتحان دکتری رو برگزار کردن یه پیک شدید ایجاد میشه بعدش رئیس جمهور و وزیر بهداشت میان میگن تقصیر مردمه که رعایت نکردن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
واقعا تکلیف کنکور دکتری رو مشخص کنید.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۰:۵۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
سلام ،

الآن خیلی عقلم کار نمی کند ، آمار دقیق ندارم ،
ولی در آینده دردسر را در استان های سرد خواهیم داشت ،
به علت پراکندگی پیدا شدن ویروس در آن مناطق و حجم زیاد کار برای مهار آن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
خود انگلیس ایقد فوتی داده??
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
100000نفر چند روز پیش بود
Germany
یارین
۰۹:۵۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
مشکل این دولت با خوزستان چیه دقیقا؟؟؟حالا تو کرونای انگلیسی خوزستان رو قرنطینه نمیکنن,اگه تهران بود هم همین کار رو میکردن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
احسنت ب یارین درود بر شما خوزستان همیشه باید قربانی عراق بشه چون رو مرز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
قرنطینس دیگه دکتر
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۵:۲۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
خود خوزستانیهای عزیز رعایت نمیکنند زمانی که شخصی فوت میکنه عزاداری میگیرن و اینجوری شیوع بیشتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
لطفا این موراد رو برای سازمان سنجش توضیح دهید تا ازمون دکتری رو دوماهی عقب بندازه. امسال مثل پارسال نیست که همش عقب بیفته و برنامه علمی کشور زیاد تحت تاثیر قرار نمیگیره . قطعا تا 2 ماه اینده خیلی از گروه های پرخطر واکسینه شدن و مهمتر از همه واکسن ایرانی هم اومده بازار و با خیال راحت میشه ازمون برگزار کرد.

لطفا باشگاه خبرنگاران سمت مردم باایست با یه گزارش به سازمان سنجش توضیح بده که تا 2 ماه اینده کدوم گروه ها واکسن گرفتن و واکسن ایرانی هم هست و نیازی به این همه خودخواهی و کشتن مردم نیست.

و برای همین میخواد برگزار بکنه وگرنه لزومی به این همه خودخواهی نیست چون اگه راست باشه قطعا 2 ماه بعد واکسن در اختیار همس.
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۰۹:۵۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
بابا ما اینهمه درس خوندیدم با معدل خوب ارشد گرفتم،ب کجا رسیدم ک شماها حاضرین جونتون رو برای ی آزمون دکترا ک قبول بشید یا نشید بخطر میندازین،نرید سرجلسه،میخواد چی بشه مگه،فارع التحصیل دکترا چنان بیکار پر شدن تو خیابونا ک...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
وقای تست کرونای انگلیسی ایقد گرونه پس بیشتر از ۱۹ کشته میدیم چرا ایقد پول میگیرید بایس رایگان باشه اینجا به خاطر منافع خودش هیچ پروازی رو لغو نکرد تا دوباره کشت وکشتار استان خوزستان ایقد اوضاعش خرابه چرا دو هفته ختی هیچ محدودیتی نگرفتین خوبه ک خود مسوولین مدام میگین خوزستان افتضاح شده تعطیلش کنید
آخرین اخبار