مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی خراسان شمالی:

مصرف دخانیات هنگام ابتلا به کرونا، علائم کشنده تری ایجاد می‌کند

مریم پورآدینه گفت: مصرف دخانیات هنگام ابتلا به کرونا، علائم بسیار شدیدتر و کشنده تری ایجاد می‌کند و دود ناشی از دخانیات مانع از رسیدن اکسیژن به ریه‌ها می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  مریم پورآدینه گفت : گرچه همه افراد جامعه از کوچک تا بزرگ و زن و مرد در معرض خطر کرونا ویروس هستند، اما سن و جنس به عنوان دوفاکتور مهم در ابتلا یا شدت علایم تاثیر گذارند.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: ابتلا و سن افرادی که علائم شدیدتری پیدا می‌کنند یا ابتلا به کرونا در آن‌ها منجر به مرگ می‌شود، در سال‌های پایانی میانسالی و دوره سالمندی بیشتر است همچنین تاکنون موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان بوده و این افراد نیازمند مراقبت و توجه بیشتر هستند.

پورآدینه سپس به عوامل تاثیرگذار در ابتلا و شدت بیشتر عوارض کووید ۱۹ در مردان اشاره و عنوان کرد: دلایل بیولوژیکی مانند دلایل ژنتیکی، هورمونی و آنزیم ها، دلایل مربوط به پروفایل اجتماعی و مسئولیت شغلی و اقتصادی مردان که سبب مواجهه بیشتر آنان با عوامل خطر می‌شود و دلایل فرهنگی از جمله باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی‌تر بودن مردان و رفتار‌های ناسالم مردان مانند تغذیه ناسالم و بی تحرکی و مصرف دخانیات از جمله عوامل تاثیرگذار است.

او درخصوص باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی‌تر بودن نسبت به زنان گفت: این باور غلط باعث شده مردان کمتر به مراکز درمانی مراجعه و به انجام آزمایش تن دهند یا کمتر از زنان به رعایت اصول بهداشتی تعریف شده مانند شستشوی مکرر دست‌ها و استفاده از ماسک و دستکش اهمیت دهند.

پورآدینه برنامه غذایی کامل و صحیح را در تقویت سیستم دفاعی بدن موثر خواند و افزود: در زمان فاصله گذاری اجتماعی، از زندگی بی تحرک پرهیز کنید چرا که فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل بیماری کرونا بالا برده و در کاهش استرس‌های ناشی از این بیماری موثر است.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.