افشای اسناد جدید اطلاعاتی آمریکا از دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقچی حکایت دارد

اسناد محرمانه جدید اطلاعاتی آمریکا بیانگر دست داشتن ولیعهد سعودی در قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستان است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، چهار منبع آگاه اعلام کردند اسناد جدید و طبقه بندی شده از دستگاه اطلاعاتی آمریکا که قرار است امروز پنجشنبه منتشر شود، نشان دهنده دست داشتن «محمدبن سلمان» ولیعهد سعودی‌ در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگاری عربستان سعودی است.

 این منابع اعلام کردند این گزارش از سوی سازمان سیا منتشر خواهد شد و بیانگر آن است که ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقچی را به دلیل انتقاد از او در روزنامه واشنگتن‌پست صادر کرده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در گزارشی اعلام کرد دو جت شخصی که از سوی گروه ترورِ روزنامه‌نگار سعودی مورد استفاده قرار گرفته، متعلق به کارخانه‌ای است که سال قبل آن ولیعهد سعودی آن را به انحصار خود در آورده بود.

این اسناد که روی آن‌ها برچسب «فوق محرمانه» زده شده دارای امضای یک وزیر عربستان سعودی نیز هست.

در بخشی از این اسناد این وزیر سعودی خطاب به ولیعهد عربستان نوشته است: «به دستور والاحضرت، فوری به این مسائل رسیدگی کرده و فرمان شما را اجرایی کردیم.»

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز روز گذشته به منابع خبری اعلام کرد این گزارش را خوانده و به زودی تماس تلفنی با «ملک سلمان» پادشاه سعودی و پدر ولیعهد عربستان خواهد داشت.

انتشار این گزارش بخشی از سیاست بایدن برای بررسی مجدد روابط با ریاض است. بایدن پیشتر در کارزار انتخاباتی خود نیز اعلام کرده بود «روابط با عربستان، نقش آن در جنگ یمن و ارتباط به عنوان متحدی برای آمریکا» را مورد بازبینی قرار خواهد داد.

بایدن در نظر دارد روابط با عربستان را پس از ۴ سال روابط بی‌حد و حصر دولت پیشین به ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، دوباره به شکلی سنتی‌تر ادامه دهد.

کاخ سفید به تازگی اعلام کرد، بایدن با بن سلمان تماس تلفنی نخواهد داشت و چنانچه مکالمه‌ای صورت گیرد با پادشاه سعودی‌ها خواهد بود.

پیشتر «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز از انتشار گزارشی اطلاعاتی درباره قتل جمال خاشقچی در آینده نزدیک خبر داده و گفته بود: «دولت بایدن گزارشی را درباره قتل خاشقچی آماده می‌کند و این گزارش به زودی از سوی دفتر اداره اطلاعات ملی پس از برداشته شدن طبقه‌بندی محرمانه از این سند منتشر خواهد شد.»

جمال خاشقچی که برای واشنگتن پست مقاله می‌نوشت، از سال ۲۰۱۷ مقیم آمریکا بود و به انتقاد‌های تندش از عربستان سعودی شهره شده بود. او در تاریخ دوم اکتبر ۲۰۱۸ در داخل کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به دست تیم تروریستی سعودی کشته شد و تاکنون جنازه او پیدا نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
بایدن هرگز اینکار رو نمی کنه چون به اموال سعودی احتیاج داره
آخرین اخبار