از راهزن‌های گردنه اینستاگرام تا بازار داغ اینفلوئنسر‌ها؛ درآمد ماهیانه فقط ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان ناقابل!

اعتماد به واسطه شاید بهترین تعبیر برای مارکتینگ بین اینفلوئنسر‌ها باشد. این شیوه تازه از مناظر مختلفی با تبلیغات ساده و سنتی متفاوت است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مجلس شورای اسلامی در تازه‌ترین اقدام، اینفلوئنسر‌های اینستاگرامی را از سال آینده ملزم به پرداخت مالیات کرده است. البته جزئیات نحوه وصول این مالیات باید از طریق سازمان مالیاتی تدوین و اعلام شود، اما از همین حالا می‌توان با کمی چرتکه کشی فهمید که مالیات اینفلوئنسر‌ها رقمی کمی نخواهد بود.

اگر بیست سی سال قبل به مردم گفته می‌شد که می‌توانند بدون کار کردن و صرفا با خوردن غذا یا پوشیدن لباس یا ماندن در خانه و پرکردن فیلم پول درآورند، اولین واکنش آن‌ها دادن شماره یک روانشناس حاذق به گوینده این جملات بود.


بیشتر بخوانید


اما با گذشت زمان و حضور پررنگ فضای مجازی و رسانه‌های تازه، چهار پنج سالی می‌شود که باتوجه به فیلترشدن فیسبوک و توئیتر، اینستاگرام و اصطلاحا شاخ‌هایش روی بورس افتاده‌اند و تقریبا هر کالایی را روی صفحه‌شان قرار می‌دهند و درآمد خوبی هم دارند. چهره‌های مشهور فضای مجازی با افزایش تعداد فالوورهایشان، رقم‌های دریافتی‌شان هم بیشتر می‌شود و کم‌کم تبدیل به یک مرجع رسمی برای تغییر سلیقه‌های جامعه می‌شوند؛ سلیقه‌ای که مبنای مشخصی ندارد و احتمالا براساس میزان رقم پیشنهادی فروشنده کالا است و درنهایت به یک ایده و خروجی مشخصی ختم نمی‌شود.

محبوب‌ترین اینفلوئنسر‌های ایران

نترسید، قرار نیست کار مهمی انجام دهید یا قبلا انجام داده باشید. اگر می‌توانید کلیپ طنز بسازید یا دابسمش درست کنید، بازی را برده‌اید. در دسته‌بندی‌هایی که وجود دارد، اینفلوئنسر‌ها را می‌توان به چهار دسته «شاخ‌های اینستاگرام!»، «هنری‌ها»، «سلبریتی‌ها» (بازیگران، خوانندگان و ورزشکاران) و «شاخ‌های مجازی!» تقسیم کرد. برای این مورد آخر نمونه می‌خواهید؟ به سرنوشت کسی که گفت «معتادا نمی‌گیرن» پس از بیان این جمله نگاه کنید. تنه‌به‌تنه سلبریتی‌ها می‌زند و اوضاع مالی‌اش خوب شده است. لایو اینستاگرامی می‌گذارد و درباره مسائل مختلف صحبت می‌کند. به همین راحتی مشهور شد و احتمالا هم در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ممکن است از نامزدی هم حمایت کند.

براساس آماری که در رسانه‌ها منتشر شده است، برترین اینفلوئنسر‌ها از این قرار هستند:

م. ک

با طنز‌های ویدئویی جالب خودش که بعضا به‌صورت سریال‌های اینستاگرامی آن‌ها را تولید و منتشر می‌کرد مشهور شد و حضورش در تبلیغات تلویزیونی هم مورد توجه طرفدارانش قرار گرفت. نزدیک به ۴.۵ میلیون فالوور دارد و گفته می‌شود درآمد ماهیانه‌اش بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است.

م.ا

حوزه کاری او هم طنز بود و با ساختن طنز‌های ویدئویی ورزشی و ساختن دابسمش برای عادل فردوسی‌پور و علیفرد مشهور شد. نزدیک به سه میلیون دنبال‌کننده دارد و گفته می‌شود درآمد ماهیانه‌اش بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است.

ع. ع

باز هم طنز. این چهره هم یکی از طنزپردازان اینستاگرامی است که با کلیپ‌های خنده‌دار خود، سعی در خنداندن مخاطبان و درآوردن پول دارد. صفحه رسمی‌اش، بیش از سه میلیون دنبال‌کننده دارد و او هم به‌طور متوسط بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان درآمد ماهیانه‌اش است.

دنبال دردسر هستید، نمی‌گویم چقدر درآمد دارم

از راهزن‌های گردنه اینستاگرام تا بازار داغ اینفلوئنسرها ؛ درآمد ماهیانه فقط ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون ناقابل!

یکی از اولین کسانی است که توانسته از طریق فضای مجازی و خوردن و تست غذا‌ها درآمدزایی کند. خودش می‌گوید که ۱۱ سال بدون درآمد در صنعت غذا فعالیت کرده و حتی کارش به بازی در فیلم سینمایی هم کشیده است. عکسش در برخی از رستوران‌های مطرح تهران وجود دارد و وقتی از میزان درآمدش پرسیدیم ناراحت شد و گفتگو را خاتمه داد.

اینفلوئنسر‌ها باشند، اما مدیریت شوند

اینفلئونسر‌ها در سال‌های اخیر تبدیل به یک پدیده رسانه‌ای شده‌اند. بررسی وضعیت حضور آن‌ها و تاثیرشان بر سلیقه مردم و نسل‌های جدید ازجمله مسائل مهم و ضروری است. در این پرونده سراغ فرشاد مهدی‌پور، مدیرمسئول سابق روزنامه «صبح نو» و پژوهشگر حوزه رسانه رفتیم تا از نظرات او درخصوص کارکرد‌های مثبت و منفی تاثیرگذار‌ها و شکل مدیریت‌شان آگاه شویم.

رسانه‌ای برای دیدن افراد خاص

براساس آماری که جولای سال ۲۰۲۰ سایت «statista» از کاربران آمریکایی اینستاگرام منتشر کرده است؛ حدود ۴۲ درصد از کاربران برای تماشای استوری‌ها به اینستاگرام می‌آیند و ۳۹ درصد پست‌های منتشرشده در بروزر اینستاگرام را می‌بینند و ۳۵ درصد پست‌های دنبال‌شوندگان‌شان را نگاه می‌کنند و فقط ۲۹ درصد هستند که با انتشار پست تولید محتوا می‌کنند و همچنین ۲۱ درصد از کاربران هم در اینستاگرام استوری منتشر می‌کنند.

راهزن‌های گردنه اینستاگرام

تکرار کن: دارم ثروت بی‌نظیری را به‌دست می‌آورم، تو روح خدا هستی، پنج میلیون سرمایه ساعتی سه میلیون درآمد، پنج میلیون سرمایه پنج میلیارد درآمد، ۶ راه برای افزایش درآمد، ۷ راه برای علاقه بیشتر به زندگی، ۱۰ راه برای موفقیت در بورس و... این‌ها همه بخشی از شعار‌ها و تبلیغاتی است که حول محور رسیدن به موفقیت و پول در برخی صفحات اینستاگرامی و برخی سایت‌ها می‌بینید. اصلا کار سختی نیست، کمی درباره موفقیت جست‌وجو کنید، الی ماشاءالله از این صفحات و افرادی که صدایشان را روی سرشان گرفته‌اند و مشتری جذب می‌کنند و خودشان را پولدار و بی‌پول‌ها را بی‌پول‌تر می‌کنند.

اینفلوئنسر کیه؟

اگر در لغتنامه‌های انگلیسی نگاه کنیم، روبه‌روی کلمه اینفلوئنسر، لغت «تاثیرگذار» آمده و اشاره به کسی دارد که قدرت نفوذ روی نظر دیگران و جهت‌دهی به افکار آن‌ها را دارد. گفته می‌شود معنی اینفلوئنسر در دنیای مجازی ابتدا در یوتیوب شکل گرفت و بعد وارد شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل اینستاگرام شد.

از راهزن‌های گردنه اینستاگرام تا بازار داغ اینفلوئنسرها ؛ درآمد ماهیانه فقط ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون ناقابل!

واژه اینستافیمس هم اشاره به همین اشخاص دارد و در یکی‌دوسال اخیر بیشتر میان مردم اصطلاحاتی مثل شاخ اینستاگرام هم شنیده می‌شود. اما آیا این فعالان فضای مجازی واقعا تاثیرگذارند؟ در دنیای واقعی افراد تاثیرگذار شامل گروه‌هایی مثل استادان دانشگاه، نویسنده و روزنامه‌نگاران، چهره‌های مشهور و دانشمندان هستند، اما در دنیای مجازی قاعده بازی فرق می‎کند.

اینفلوئنسر‌ها افرادی هستند که توانسته‌اند فالوور‌های زیادی جذب کنند و در تصمیم‌گیری‌های آن‌ها موثر باشند. گاهی اعضای این دو دسته با هم یکی هستند و چهره‌هایی که در دنیای واقعی شناخته‌شده و تاثیرگذار بودند، حالا در فضای مجازی هم فعالیت می‌کنند. بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران در اینستاگرام پرفالوور هستند و جزء این دسته به‌حساب می‌آیند. همچنین بعضی از چهره‌هایی که در فضای مجازی موردپسند کاربران بودند، حالا در دنیای واقعی هم شناخته می‌شوند. مثلا بسیاری از اینفلوئنسر‌ها با استفاده از محبوبیت‌شان توانستند برند‌هایی به ثبت برسانند و فعالیت خارج از فضای مجازی را شروع کنند.

با این تعریف و پیش‌فرض اگر تا پیش از این چهره‌های متخصص و کاربلد رشته‌های مختلف مرجع انتخاب جامعه بودند، حالا باید گوش و چشم مردم به صفحات چهره‌های مشهور باشد تا بدانند چه باید بخورند و چه باید بنوشند و چه بپوشند.

اینفلوئنسر مارکتینگ؛ بازار تازه؟

اعتماد به واسطه؛ شاید بهترین تعبیر برای مارکتینگ بین اینفلوئنسر‌ها باشد. این شیوه تازه از مناظر مختلفی با تبلیغات ساده و سنتی متفاوت است. درواقع در این همکاری‌ها برند‌ها تنها یک پست از اینفلوئنسر نمی‌خرند، بلکه از او می‌خواهند از اعتباری که پیش فالوورهایش به دست آورده استفاده کند و در قالب به‌اشتراک‌گذاری تجربه، آن‌ها را معرفی کند. این اعتبار احتمالا همان چیزی است که نشان‌دهنده تاثیرگذاری این اشخاص است و بیشتر تکیه بر تعداد فالوورهایشان دارد.

از راهزن‌های گردنه اینستاگرام تا بازار داغ اینفلوئنسرها ؛ درآمد ماهیانه فقط ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون ناقابل!

یک شرکت تولیدی یا خدماتی هیچ‌گاه کالایش را مثلا به علی نصیریان یا محمود دولت‌آبادی نمی‌دهد تا تبلیغ کنند، فارغ از اینکه اصلا قبول کنند یا نکنند، اما تلاش می‌کند تا مثلا علی صبوری که به‌واسطه کلیپ‌هایش در اینستاگرام و حضورش در خندوانه مشهور است و دومیلیون و ۶۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد، در صفحه‌اش از او نامی ببرد یا اشاره‌ای کند. اگر در بخش تبلیغات سنتی، این تبلیغ‌دهنده است که از محصول خودش می‌گوید و آن را توصیه می‌کند، در همکاری با اینفلوئنسر‌ها ظاهرا این یک شخص عادی است که درباره محصول شما حرف می‌زند. مانند وقتی که فردی برای دوستانش از محصول یا خدماتی که خودش امتحان کرده حرف می‌زند و رضایتش را ابراز می‌کند. البته این نوع تبلیغ را اگر درست و اصولی بررسی کنیم، همان شیوه‌ای است که در گذشته هم وجود داشته و شاید چندان تازه نباشد.

در دهه‌های قبل اگر کسی مثلا در فلان رستوران یا کبابی غذایی می‌خورد و خوشش می‌آمد، بدون اینکه مبلغی را از آن رستوران یا مغازه بگیرد، به دوستان یا اقوامش توصیه می‌کرد که آن‌ها هم از این غذا بخورند و امتحانش کنند. البته در گذشته هم حضور چهره‌های مشهور در مغازه یا حتی عکاسی‌ها مایه تفاخر آنجا بود و عکس حضور فلان خواننده یا بازیگر یا ورزشکار در آن مکان، تا مدت‌ها روی سردر مغازه یا فروشگاه نصب بود.

این تفاوت باعث شده ارتباط مستقیمی میان اعتماد فالوور‌ها به یک اینفلوئنسر و میزان تاثیرگذاری او وجود داشته باشد. هرچه اینفلوئنسر توانسته باشد خود را فردی معتبر و موثق نشان دهد، بیشتر توان قانع کردن مخاطبانش را دارد؛ بنابراین باید در زمان انتخاب فرد مناسب برای همکاری، این موضوع را مدنظر داشته باشید.

به همین دلیل است که باید شاخ‌های مجازی و افرادی که تنها به‌دلیل انجام حرکات عجیب دیده می‌شوند، اما تاثیرگذاری مثبتی روی فکر و رفتار مخاطبان‌شان ندارند را از کمپین‌های خود کنار بگذارید و نتایج بهتری بگیرید. گاهی یک اینفلوئنسر به‌واسطه انجام یک حرکت غیرمعقول یا گفتن یک جمله نسنجیده ممکن است سرنوشت کاری‌اش تغییر کند و اصلا در فضای مجازی محو شود.

پورسرخ یا قلی‌خانی؟

از راهزن‌های گردنه اینستاگرام تا بازار داغ اینفلوئنسرها ؛ درآمد ماهیانه فقط ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون ناقابل!

تلفن را برمی‌داریم و با یکی از این شرکت‌های بازاریابی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی تماس می‌گیریم تا از رقم تعرفه‌ها و چند و، چون کار مطلع شویم. اول آدرس صفحه‌مان را گرفت و بعد توصیه‌هایی برای مدیریت صفحه و تولید محتوا کرد و در انتها هم گفت: «ما با همه سلبریتی‌ها و اینفلوئنسر‌ها ارتباط داریم و نگران بحث تبلیغ نباشید» برای تعرفه «طراحی استراتژی» و با هدف تدوین استراتژی حضور در شبکه‌های اجتماعی برای ۶ ماه، ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان درنظر گرفته شده و برای تعرفه «مدیریت شبکه اجتماعی» و با زیرمجموعه‌های مختلف چنین رقم‌هایی آمده است: برای پکیج پایه، رقم ۱.۸ میلیون تومان، برای پکیج اقتصادی، رقم ۳.۲۵ میلیون تومان، برای پکیج شرکتی، رقم ۶.۳ میلیون تومان و برای پکیج تجاری، عدد ۹.۴ میلیون تومان دیده می‌شود.

قسمت جذاب این تماس تلفنی وقتی بود که درباره سلبریتی‌ها و اینفلوئنسر‌ها صحبت شد و کسی که آن‌سوی تلفن بود، اسم شبنم قلی‌خانی و پوریا پورسرخ را به‌عنوان برند‌های مطرحش آورد و از رقم ۳۰ میلیون برای یک پست و برای ۲۴ ساعت توسط این دو نفر خبر داد و قیمت استوری‌ها هم رقمی حدود پنج میلیون تومان گفته شد.

منبع: شهرآرا نیوز

انتهای پیام/

ای خبر صرفا از شهرآرا نیوز باز نشر شده و باشگاه خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال  محتوای آن ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
اینا هم برای رسیدن به اینجا زحمت کشیدن از جیب دولت نخوردن که . دولت چرا از اقازاده ها مالیات نمیگیره
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۴۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
یارو اومده اینستارو ساخته یه ریال پول نمیگیره واسه خدماتش شما واسه کدوم خدمات میخواید مالیات بگیرید؟
اینکه فیلترش نمیکنید یا سرعت اینترنتو نمیارید پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
میخواید مالیات دولت رو مجاز جلوه بدید؟
در میارن که میارن به کسی چه؟
دولت تا کی میخواد دستش تو جیب مردم باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
دولت محترم به هر نحوی تلاش میکنه دستش از جیب ملت بیرون نیاد. یه رابین هود برای مقابله با دولت مستکبر نیازمندیم!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
راهزنای اینستاگرام؟؟؟ اینا بدترن یا هیمن راهزنایی که تو روز روشن دارن مارو میچاپن چپ و راست با تبصره ماده؟
Canada
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
واقعا ملت چقدر بیکارند که اینها را دنبال میکنند
دنبال شون نکنید تا دنبال کنندگانشان ریزش کنند
اینها که هیچ عمل مثبتی برای کسی انجام نمیدهند
بیماری پول گرفته اند
پول master. شون شده و انها علام پول
دست کسی را هم که نگرفته اند
بطور مجازی فقط از فقر و فلاکت میگویند
برای گلول زدن ساده لوحان جامعه
Canada
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
باید مثل تمام کشورها که مالیات از 32 درصد حقوق تا 50 درصد حقوق مالیات دهند .مثل امریکای شمالی
هنرپیشگان اینجا خیریه تاسیس کرده اند
بچه به فرزندی قبول کرده اند
بازیگران ما فقط خوب یاد گرفته اند که بطور مجازی
دلسوزی و از فقر و بدبختی ملت بگویند
بدون اینکه خودشون کاری کنند
انگاری که خودمان مشکلات را نمیدانیم و نمیبینیم
انها چشم دل دارند و همه چیز را میبینند
ماشالله
میخواهند با در میان گذاشتن مشکلات بدون هیچ کمکی
برای خودشان دنبال کننده جمع کنند و جاهل و خام هم باورشون کنند ....واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
بیان این کارا رو هم بکنن دیگه دولت با خیال آسوده تر به چپاول از مردم خواهد پرداخت دوست عزیز. اینجا ایران است
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۹:۲۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
فقط باید مالیات بگیرن ازشون بیشتر بیشتر مالیات خدا لعنت کند سلبریتی ها را
Iran (Islamic Republic of)
m
۱۸:۴۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
دقیقا مقصر اصلی در اینجا خود مردم هستند چون اگر به این مسخره ها که معلوم نیست از کجا یهو سر و کله شون پیدا شده بها میدن و آخرش هم میشه این وضعیت. در مورد بازیگران و فوتبالیست ها هم همین وضعیت هست. خودتون بزرگشون میکنید بعد وقتی طرف جنبه نداشت و زد به خاکی میگید که چرا اینجوری شد. یکم هم برای خودمون ارزش قائل باشیم. حالا یکسری بنا بر تقدیر و سرنوشت کمی مطرح شدن دیگه قرار نیست هر چی گفتن چشم و گوش بسته بپذیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
خوشبحالشون که اینقدر درآمد دارند....
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۷:۲۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
بابا حداقل همینا دارن مارو خوشحال میکنن شما که دیگه هیچ تو این همه غم والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
شاد کنن مالیاتم بدن
خونشون که رنگین تر نیست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۳۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
آقا من میخوام بدونم این بنده خداها با استعداد خودشون تونستن کاری انجام بدند و در حقیقت از بیکاری نجات پیدا کنن؛؛؛؛ حالا برای اینکه شما اینستاگرام رو فیلتر نکردی باید از شما ممنون باشن؟؟؟؟؟
خدافظ
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۶:۰۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
بزارین جوونای مردم کار کنن پول در بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
با هر رفتاری ....واقعا که فقط بلدی ازاین کلمات استفاده کنید ..متاسفم برات ....صحنه مجازی آنقدر بی درو پیکر شده که تو این را حق جوانان میدانی ...برو خجالت بکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
واقعا با دلقک بازی و رقاصی و برهنگی چه درآمدی دارند ..جامعه دلقک پرور و برهنه پرور ....جهان به کام پر رویان است خون دل می خورد آنکه حیایی دارد
Netherlands
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
150 تا ۳۰۰ که خوبه . تا یک میلیارد در ماه هم بعضی هاشون درآمد دارن
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
این ارقامی که گفتید هیچکدوم صحت نداره، تبلیغات این افراد کوچکترین تاثیری در بازار تولیدی ها نداره و کمتر تولیدی حاضره به این ها پول بده
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۴:۲۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
از شهرت برای پول درآوردن استفاده می کنن درست نیست اما اگر هنر و استعداد دارن و برای ساخت یک ویدئو یا عکس زحمت می کشن این خیلی فرق می کنه.
اکثر این دوستان از شهرت استفاده می کنن و مثل یوتوبر ها زحمت نمی کشن.
آخرین اخبار