واکاوی بحران ازدواج در ایران/حلقه ازدواج تنها حلقه گمشده زندگی جوانان امروز

نداشتن ثبات شغلی، تامین مسکن، ملاک‌های سختگیرانه خانواده در ازدواج و سختگیری در معیار‌های همسر از جمله موانع ازدواج محسوب می‌شوند که نمی‌توان از آن به راحتی عبور کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،برای هر فرد، ازدواج به عنوان مرحله مهم زندگی به حساب می‌آید، قدیم‌تر‌ها اعتقاد براین بود که دختران و پسران باید در سنین پایین ازدواج کنند تا زودتر سروسامان بگیرند و البته که دختران باید با لباس سفید وارد خانه بخت شوند و با لباسی از جنس آخرت از آن بیرون آورده شوند. اعتقاد براین بود سنین کم توقعات را پایین می‌آورد و سازگاری را زیاد می‌کند.

امروزه، اما معتقدند که دختران و پسران باید به بلوغ فکری برسند، پیش‌نیاز‌هایی را داشته باشند، و امکانات زیادی را می‌طلبند. اما با این همه پیش زمینه‌ها باز هم جوانان زیربار ازدواج نمی‌روند. مشکل کجاست که با این همه پیشرفت علمی و امکانات همچنان مشکلات ازدواج بزرگتر و بزرگتر می‌شود؟ چرا با این همه حمایت و متخصصان امر فرهنگ ازدواج، این امر با کاهش روبروست؟

مانع از گسترش فرهنگ‌های نادرست ازدواج شوید

ازجمله مواردی که ازدواج را سخت و برای برخی حتی دور از ذهن می‌کند هزینه‌های بالا و مهریه‌هایی که شاید روزی با این عنوان شناخته می‌شد که " مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته"، اما امروز داماد می‌داند که شاید اولین بدهی که شاید مجبور به پرداخت آن شود همان مهریه است که به اجبار مبالغ بالا را هم باید قبول کند.

امام جمعه اصفهان با انتقاد از مهریه‌های سنگین و رسوم غلط در ازدواج‌ها اظهار داشت: متأسفانه هزینه‌های بالای ازدواج و مهریه‌های سنگین و چشم و هم‌چشمی کانون برخی از خانواده‌ها را بر هم زده است؛ از سوی دیگر علمای ما همچون آیت‌الله مکارم شیرازی مهریه‌های سنگینی که شوهر توان پرداخت ندارد را باطل می‌دانند بنابراین نظر شرع و نظر قانون بر کاهش مهریه‌ها است.

آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد با تاکید بر گسترش فرهنگ صحیح ازدواج گفت: تلاش کنید با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید مانع از گسترش فرهنگ‌های نادرست ازدواج شوید.

وی بیان کرد: امروز تهیه جهیزیه بسیار ساده برای یک خانواده حداقل ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد؛ انتظار می‌رود به گونه‌ای اقدام و برنامه‌ریزی شود که فرهنگ‌های شایسته در ازدواج جای خود را به فرهنگ‌هایی نادرست همچون مصرف گرایی و چشم هم‌چشمی بدهد.


بیشتر بخوانید


شاخص ازدواج را از شاخص‌های معیار درنظر بگیریم

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش آمار ازدواج در ۶ سال اخیر اظهار داشت: باید همانطور که شاخص‌های اقتصادی را به عنوان شاخص معیار درنظر می‌گیریم، ازدواج و طلاق را هم درنظر بگیریم؛ متاسفانه در دولت امروز آمار ازدواج جوانان باوجود جمعیت برابر جوانان آماده به ازدواج نسبت به شش سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و اگر بعضی از دولت‌مردان از کاهش آمار طلاق حرف می‌زنند به خاطر این است که ازدواجی صورت نگرفته که منجر به طلاق شود.

امیرحسین بانکی پور ادامه داد: برای یافتن آمار دقیق باید نسبت ازدواج و طلاق را بررسی کنیم؛ در سال ۷۲ این نسبت ۱۶ به یک بوده است درصورتیکه اکنون ۳.۵ به یک است و این برای جامعه یک فاجعه محسوب می‌شود؛ من در سال ۸۹ منحنی آینده را ترسیم کرده و وضع امروز را پیش‌بینی کردم و اگر همین وضع ادامه پیدا کند، در سال ۱۴۰۴ به جای نهاد مستحکم خانواده به نهاد متلاشی خانواده می‌رسیم.

اما امروزه جوانان بزرگترین علت ازدواج نکردن را مشکلات مالی می‌دانند، هزینه‌های سرسام‌آوری که روز به روز هم سرسام‌آورتر می‌شود و اینکه با آمدن بچه شرایط سخت‌تر هم می‌شود.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

برچسب ها: ازدواج ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.