کتابخانه مرکزی رشت نیمه اول ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد

با افتتاح کتابخانه مرکزی رشت دسترسی به بیش از هزار و ۸۰۰ پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر خارجی و داخلی امکان پذیر است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، پریسا کرمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با بیان اینکه  پیشرفت مرحله ساخت کتابخانه مرکزی رشت به ۸۴ درصد رسیده  است ، گفت: پیش بینی می‌شود این کتابخانه در نیمه اول سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

او با بیان اینکه سرانه فضای مطالعه رشت نسبت به کشور بسیار کم است، افزود: این سرانه در رشت به ازای هر یکصد نفر ۴۶ سانتی متر مربع است و با افتتاح کتابخانه مرکزی رشت به یک متر و ۲۶ سانتی متر مربع می‌رسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان افتتاح کتابخانه مرکزی رشت را یکی از بزرگترین آرزو‌های فرهنگی مردم استان عنوان کرد و گفت: در تلاشیم تا هرچه زودتر این کتابخانه به بهره برداری برسد.

کرمی نوسازی و بهینه سازی فضا‌ها و امکانات را یکی از سیاست‌های راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی دانست و افزود: مدیریت توسعه کتابخانه‌های عمومی و افزایش دسترسی مخاطبان به کتاب در دستور کار است، بنابراین اولویت نهاد کتابخانه‌های عمومی در استان اتمام طرح‌های کتابخانه‌ای دارای بیش از ۹۰ درصد پیشرفت است.

او با تاکید بر لزوم نوسازی، بهسازی و استانداردسازی فضا‌های کتابخانه‌ای به ویژه در مناطق محروم، گفت: ایجاد فضا‌های کتابخانه‌ای استاندارد در شهر‌های فاقد کتابخانه عمومی به شرط تامین اعتبار ساخت و تجهیز از سوی خیران و یا کمک‌های ملی و استانی انجام می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان افزود: کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور با اسکلت بتنی در ۶ طبقه با مساحت هشت هزار و ۱۵۳مترمربع و دارای بخش‌های مختلفی، چون سالن آمفی تاتر، مخزن کتاب، سالن‌های مطالعه مجزا ویژه آقایان و بانوان، بخش ویژه گویا و بریل، بخش کتب مرجع، بخش امانت، بخش ویژه و مستقل کودک، بخش ویژه مطالعه محققان، بخش اداری کتابخانه، مرمت و آماده سازی کتاب است که عملیات کلنگ زنی آن در سال ۱۳۸۳ انجام شده و تاکنون در حال احداث و تکمیل است.

پریسا کرمی گفت: سامانه دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی با ارائه بیش از یک هزار و ۸۰۰ پایگاه معتبر خارجی و داخلی در ۱۰ باب کتابخانه منتخب استان امکان پذیر شده است.

او افزود: این اقدام به منظور تأمین نیاز‌های پژوهشی دانشجویان و محققان و افزایش وفاداری اعضاء کتابخانه‌های عمومی در ۱۰ باب کتابخانه منتخب گیلان در ۹شهرستان استان انجام شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان گفت:محققان، پژوهشگران، دانشجویان و اعضای کتابخانه‌های عمومی استان گیلان می‌توانند با مراجعه به سایت کتابخانه‌های عمومی گیلان به نشانی www.gilanpl.ir عناوین کتابخانه‌های منتخب را رویت و برای دریافت جدیدترین منابع در موضوعات مختلف ضمن تماس با یکی از کتابخانه‌های منتخب استان از این امکان جدید بهره‌مند شوند.

کرمی تصریحح کرد: یک میلیون و ۱۰۰ نسخه کتاب در ۸۴ کتابخانه عمومی سراسر استان موجود است و بیش از ۵۰ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی گیلان هستند در مجموع ۱۰۴ کتابخانه نهادی، مشارکتی و مستقل در گیلان فعال است.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.