احیای معماری سنتی در بافت تاریخی اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: اجرای نمای ظاهری متناسب با بافت تاریخی اصفهان برای صدور مجوز ساخت‌وساز در این بافت الزامی است.

فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،   اظهار کرد: بافت تاریخی شهر اصفهان با ۵۰۲ اثر تاریخی در قسمت‌های شمال، شمال شرق و مرکز شهر متمرکز است و متلعق به سده‌های پنجم، ششم و یازدهم- مصادف با پایتختی اصفهان در سلسله‌های سلجوقی و صفوی - است.


او در توضیح نحوه احیای معماری سنتی در بافت تاریخی شهر اصفهان گفت: طبق قانون، هرگونه ساخت‌وساز در بافت تاریخی شهر اصفهان و سایر شهر‌ها منوط به اخذ مجوز از میراث فرهنگی است که یکی از موارد الزامی، اجرای نمای ظاهری متناسب با بافت تاریخی آن منطقه است. میراث فرهنگی مشاوره‌های مربوط به معماری بیرون بنا و تسهیل در تهیه مصالح مورد نیاز را نیز انجام می‌دهد.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: ۷۰ روستا در استان اصفهان بافت تاریخی دارند که درصدد یکسان‌سازی نمای سایر ساختمان‌ها با بافت تاریخیشان هستیم و در روستا‌های ابیانه و قهی این یکسان سازی انجام شده است.


اللهیاری گفت: با جلب مشارکت بخش خصوصی و در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی توانستیم ۲۰۰ خانه قدیمی در بافت‌های تاریخی شهر‌های استان را نجات دهیم و این بنا‌ها را به زیرساخت‌های میراث فرهنگی مانند موزه‌های مردم‌شناسی، خانه‌های بوم‌گردی و... تبدیل کنیم.


او بیان کرد: خوشبختانه با فرهنگ‌سازی مناسب، مردم دیگر بی تفاوت نیستند و تبدیل به شهروندان مطالبه گری شده‌اند که می‌دانند توسعه بدون در نظر گرفتن هویت تاریخی هر شهر غیر قابل قبول و مضر است.


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.