سخنگوی ستاد ملی کرونا مطرح کرد؛

١٨٧ مورد ابتلا و ٢٠ فوتی کرونای انگلیسی در کشور/ پیش بینی خیز مجدد ویروس در فروردین ١۴٠٠

رئیسی گفت:تاکنون ١٨٧ مورد ابتلای قطعی به ویروس انگلیسی از استان‌های مختلف کشف کرده ایم و ٢٠ فوتی ناشی از جهش ویروس کرونای انگلیسی داشتیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه تلویزیونی با اشاره به وضعیت کرونا در کشور و خطر پیک چهارم کرونا اظهار کرد: معمولا خیز کرونا بازه سه ماهه دارد و بعد از آرامش سه ماهه خیز مجدد رخ می‌دهد و پیش بینی‌های بین المللی این است که پیک چهارم در فروردین ماه رخ خواهد داد، باید توجه داشت که یکسال از شیوع کرونا می‌گذرد و در یک سال ما هر سه ماه یک پیک داشتیم و بعد از یک ماه آرامش دوباره پیک مجدد رخ داده است و پیش بینی می‌کنیم که فروردین دوباره پیک بزنیم.

وی ادامه داد: بین رعایت دستورالعمل‌ها و شیوع بیماری ارتباط وجود دارد و همچنین رفتار ویروس در بروز پیک تعیین کننده است و باتوجه به اینکه کرونا RNA ویروس است انتشار جهش داشتیم البته اغلب ویروس‌ها جهش در جهت ضعیف شدن داشتند، اما رفتار ویروس کرونا عجیب است.

رییسی گفت: اکنون قدرت چسبندگی ویروس به سلول‌ها بیشتر شده و به دنبال آن قدرت سرایت و میزان کشندگی بالاتر رفته است البته باید توجه داشت وقتی حجم بسیاری از مبتلایان در بیمارستان‌ها بستری می‌شود کیفیت مراقبت کاهش پیدا می‌کند و در انگلیس موج انفجاری رخ داد و کیفیت مراقبت پایین آمد و با افزایش بیماری در ابتدا‌ای سی یو‌ها و بعد بخش‌ها پُر می‌شوند و به دنبال آن مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: همانطور که ویروس ووهان تا قطب‌ها رفت کرونای انگلیسی هم به کشور‌های مختلف سفر کرد و باید دانست که ویروس‌های تنفسی به کشور‌های مختلف منتقل می‌شوند و فقط می‌توان زمان ورود را به تاخیر انداخت و باید توجه داشت که ویروس از شهریور ماه در انگلیس شیوع پیدا کرده بود و وجود این ویروس آذرماه اعلام شد ما پرواز به انگلیس را ممنوع کردیم، اما این ویروس در اروپا چرخیده بود از طرفی بسیاری از هموطنان که به انگلیس و اروپا رفت و آمد دارند و کشور‌هایی اطراف به ایران آمدند.

قرنطینه استان خوزستان خیلی ارزشی ندارد

رییسی درباره درخواست مجمع نمایندگان و روسای بیمارستان‌های خوزستان برای قرنطینه سراسری استان بیان کرد: قرنطینه استان خوزستان خیلی ارزشی ندارد چرا که ویروس در این استان در حال چرخش است و باید توجه داشت که حداقل در ١۶ استان موارد کرونای انگلیسی شناسایی شده است و تاکنون ١٨٧ مورد ابتلای قطعی به ویروس انگلیسی از استان‌های مختلف کشف کرده ایم و ٢٠ فوتی ناشی از جهش ویروس کرونای انگلیسی داشتیم.

رییسی گفت: ٧ تا ٨ میلیارد نفر در کره زمین زندگی می‌کنند و اگر قرار است پاندمی شکسته شود باید ٧٠ درصد واکسینه و ایمن شوند و باید ۵ میلیارد نفر واکسن بزنند و به ١٠ میلیارد دوز واکسن نیاز داریم و در سال ٢٠٢١ دنیا نمی‌تواند این میزان واکسن تولید کند.

واکسیناسیون کل کشور علیه کووید ١٩ تا پایان آذرماه

وی افزود: در این شرایط نباید ما انتظار داشته باشیم در شرایط تحریم ١٢٠ میلیون دوز واکسن به ما بدهند و تولید واکسن در انستیتو پاستور و برکت بسیار ارزشمند است و از تیرماه ماهیانه ٢٠ میلیون واکسن ایرانی تولید می‌کنیم و در ۵ ماه ما می‌توانیم تمام نیاز کشور به واکسن را تامین کنیم و پیش بینی من این است به شرطی که آزمون‌ها به درستی انجام و گواهی‌ها صادر شود تا پایان آذر ماه بتوانیم کل کشور را علیه کووید ١٩ واکسینه و ایمن کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه درباره واکسن‌ها خبرهای خوشی داریم، گفت: ما فاز اول واکسیناسیون را با واکسن اسپوتنیک وی روسیه آغاز کردیم و از روز پنج شنبه با حضور وزیر بهداشت مرحله دوم فاز یک را با ١٠٠ هزار دوز واکسن خانه‌های سالمندان، محل‌های نگهداری معلولان ذهنی و جسمی، جانبازان شیمیایی بالای ۵٠ درصد، غیاب ها، کادر درمان در اورژانس و بخش‌های مراقبت‌های ویژه و کادر آزمایشگاه‌ها و مراکز منتخب کووید ١٩ را در این مرحله واکسینه می‌کنیم.

رییسی ادامه داد: ما سند ملی واکسیناسیون را که مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را دارد با کار کارشناسی ١٩ نفر از متخصصان تدوین کردیم و چند هفته اولویت بندی‌ها زمان برد و کادر بهداشت درمان حدود ۶٠٠ هزار نفر و ٧٠٠ هزار نفر سالمندان در آسایشگاه و گروه‌های پرخطر در فاز نخست هستند و فاز دوم از سالمندان بالای ٨٠ سال آغاز می‌شود و سالمندان بین ٧۵ تا ٨٠ سال، بین ٧٠ تا ٧۵ سال، بین ۶۵ تا ٧٠ سال اولویت بعدی واکسیناسیون هستند و در فاز بعدی بیماران زمینه‌ای بین ١۶ تا ۶۴ سال قرار دارند و بعد از این افراد در مراکز تجمعی واکسینه می‌شوند و در فاز نخست به یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر واکسن تزریق می‌شود.

جزییات ورود محموله های واکسن کرونا به ایران

سخنگوی ستاد ملی مقابله با اشاره به محموله‌های وارداتی واکسن کرونا اظهار کرد: ساعت ۴ بامداد امروز صبح ٢۵٠ هزار دوز واکسن سینوفارم وارد کشور می‌شود و پس از آن ٢٠٠ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی در هفته آینده به دستمان خواهد رسید و از سبد کواکس در چهار مرحله واکسن دریافت خواهیم کرد که بر اساس پیش بینی‌ها هفته آینده سه شنبه یا چهارشنبه یک میلیون دوز واکسن وارد می‌شود و از هند هم حدود٢٠٠ هزار دوز واکسن دریافت خواهیم کرد.

رییسی بیان کرد: یکی از اولین واکسن‌های تولید داخل که به دستمان خواهد رسید واکسن انستیتو پاستور ایران است وفاز سه این واکسن فروردین ماه به پایان خواهد رسید و در دسترس خواهد بود و امیدواریم با سایر واکسن‌های ایرانی بتوانیم برنامه واکسیناسیون را عملی کنیم و باید بدانیم که در واکسیناسیون با ٢ هدف در دنیا انجام می‌شود.

وی افزود: هدف نخست کاهش مرگ و میر با واکسیناسیون افراد آسیب پذیر و هدف دوم با قطع زنجیره انتقال ویروس است و ما با واکسیناسیون یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر می‌توانیم ٧٠ درصد مرگ و میر‌های کرونا را کاهش دهیم، اما برای قطع زنجیره انتقال به ۵٠ میلیون دوز واکسن نیاز داریم و بر اساس پیش بینی‌ها از برنامه عقب نخواهیم ماند.

بهبودیافتگان کرونا واکسن دریافت می‌کنند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: تاکنون هیچ عارضه جدی در دریافت کنندگان واکسن نداشتیم و واکسن‌های که اکنون در دسترس هستند باید دو دوز به فاصله ٣ تا چهار هفته تزریق شوند البته واکسن رازی ٣ دوز دارد و یک دوز استنشاقی دارد که نوع جدیدی از واکسن است و سازمان جهانی بهداشت چند توصیه برای تزریق بهبود یافتگان دارد تا کسانی که حدود ۶ ماه از ابتلای آن‌ها گذشته است در اولویت بعدی تزریق قرار بگیرند و بهتر است اگر واکسن به میزان کافی در دسترس بود این افراد هم دو دوز واکسن دریافت کنند و توصیه دیگر این است که بهبود یافتگان یک تک دوز به عنوان یادآور دریافت کنند و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که بین ۶ ماه تا یکسال و برخی ادعا کرده اند تا ١٨ ماه واکسن‌ها ایمنی ایجاد می‌کنند.

رییسی درباره ایمنی زایی واکسن کرونا بیان کرد: اگر واکسنی اثربخشی بالای ٩٠ درصد داشته باشد و فرد بخواهد دو دوز واکسن دریافت کند در دوز نخست ۵٠ تا ۵۵ درصد مصونیت ایجاد می‌شود و با تزریق دوز دوم ٧٠ تا ٧۵ درصد واکسن ایمنی زایی ایجاد می‌کند وسع هفته بعد از دوز دوم فرد در برابر ویروس ایمن می‌شود و فرد بعد از دریافت دوز اول ایمن نیست و باید توجه داشت در پاندمی باید ایمنی جمعی ایجاد شود و برای ایمنی جمعی باید ۶٠ تا ٧٠ درصد جامعه واکسینه شوند تا زنجیره انتقال ویروس قطع شود.

تا کی باید ماسک بزنیم؟

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که با واکسیناسیون میتوان دیگر از ماسک استفاده نکرد؟ گفت: باید دانست اگر واکسن ٩٠ درصد ایمنی ایجاد کند ١٠ درصد افراد علی رغم واکسیناسیون ممکن است دوباره مبتلا شوند، اما معمولا دیده شده فردی که واکسن دریافت کرده است اگر هم به بیماری مبتلا شود به نوع خفیف مبتلا خواهد شد و آخرین چیزی که ما کنار خواهیم گذاشت ماسک است چرا که ایمنی صد درصدی وجود ندارد و فرد می‌تواند واکسن تزریق کرده و ایمن باشد، اما ناقل بیماری باشد و ویروس را در جامعه منتشر کند.

وی ادامه داد: تزریق واکسن کرونا داوطلبانه و اختیاری است برای ایمنی جمعی باید ٧٠ درصد جامعه واکسن بزنند و ٣٠ درصد می‌توانند واکسن بزنند، اما قویا توصیه می‌شود که واکسیناسیون به طور کلی انجام شود، تا ایمنی جمعی حاصل شود.

تاثیر واکسن ها بر کرونای انگلیسی

رییسی درباره تاثیر واکسن ها بر کرونای انگلیسی بیان کرد: بر اساس گزارش شرکت های تولیدکننده می توان در این باره اظهار نظر کرد به عنوان مثال شرکت برکت نمونه ویروس یکی از مبتلایان به کرونای انگلیسی را کشت دادند و در معرض واکسن قرار دادند و این واکسن کرونای انگلیسی را خنثی کرد و معمولا این موضوع به پلتفرم و شیوه تولید واکسن ارتباط دارد و واکسن های که از ویروس غیرفعال ساخته شده اند به دلیل اینکه تمام اجزای ویروس در واکسن وجود دارد بدن آنتی بادی ایجاد نی کند که می تواند جهش های ویروس را خنثی کند.

رییسی درباره عرضه داروهای کرونا در داروخانه ها اظهار کرد: رمدسیویر و فاویپیراویر داروهای بیمارستانی هستند و فرد دریافت کننده داروی فاویپیراویر نباید بیماری کبدی داشته و آنزیم های کبدی طبیعی باشد و تجویز آن نیاز به بررسی دارد و اینکه فرد بتواند این دارو را به شکل سرپایی از داروخانه تامین کند می تواند خطرناک باشد، بنابراین اگر قرار باشد دارویی سرپایی تجویز شود باید این اقدام تحت نظر پزشک صورت گیرد.

اولویت های واکسیناسیون تغییر نخواهد کرد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برخی درخواست‌ها مبنی بر اینکه افراد یا گروه های خاصی در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند، اظهار کرد: اولویت ها به هیچ وقت تغییر نخواهد کرد و سند ملی واکسیناسیون کرونا مصوبه ستاد ملی مقابله با کروناست و هر گونه تغییر به مصوبه ستاد نیاز دارد و ستاد هم به این راحتی ها مصوبه نخواهد داد و این اقدامات هم اخلاقی نیست و کمیته اخلاق بر تدوین و تصویب سند ملی واکسیناسیون کرونا نظارت دارد و اولویت های واکسیناسیون با توصیه ها و درخواست ها تغییر نخواهد کرد.

ورود چهار محموله واکسن کواکس تا پایان اردیبهشت ماه

رییسی گفت: چهار محموله واکسن کواکس تا پایان اردیبهشت ماه به دستمان خواهد رسید و در مرحله اول ۴.٢ میلیون دوز واکسن به دستمان خواهد رسید و تا خرداد ماه بر اساس ١۶.٨ میلیون دوز واکسن از کواکس باید به دستمان برسد و از تیرماه تولید داخل به دستمان خواهد رسید و شاید دیگر نیازی به خرید واکسن نداشته باشیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه هزینه ای برای واکسیناسیون گروه های هدف دریافت نمی شود، گفت: پیش بینی برای کرونا این است که ویروس مانند آنفلوآنزا خواهد بود و باید سالانه تک دوز یادآور را تزریق کرد و به همین دلیل ممکن است در سال های آینده واکسن کرونا مانند آنفلوآنزا در داروخانه ها توزیع شود.

احتمال پُر ناگهانی تخت های یک استان با کرونای انگلیسی 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ما باید نگران ویروس جهش یافته باشیم، گفت: این ویروس جهش یافته قدرت سرایت و مرگ و میر بالایی دارد ما برای واکسیناسیون افراد آسیب پذیر را انتخاب کردیم که این بر اساس ویروس ووهان بود اما کرونای انگلیسی در جوانان هم مرگ و نیز ایجاد می کند و سرعت انتقال این ویروس به حدی بالاست که این احتمال وجود دارد که ممکن است به طور ناگهانی تخت های یک استان پر شود البته تاکنون این اتفاق در کشور ما نیفتاده است اما ما باید حتی این چنین پیش بینی هایی هم داشته باشیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تغییر محدودیت ها با توجه به شیوع کرونای انگلیسی اظهار کرد: ما سیستم رنگ بندی داریم که بر اساس میزان ابتلا و بستری است و به محض تغییر شاخص ها رنگ شهرستان و به دنبال آن محدودیت های اعمالی تغییر می کند و اکنون احتمال تشدید محدودیت ها با وجود کرونای انگلیسی وجود دارد و جایی که با ویروس انگلیسی با میزان کمتری ابتلا داریم ما ضریب بیشتری برای تغییر رنگ قائل شده ایم و فرض کنید اگر با ویروس قبلی باید ٢٠ بیمار به آمار اضافه می شد تا شهری نارنجی شود اکنون ممکن است با ١٠ ابتلای بیشتر نارنجی شود و ما روزانه آمارها را رصد و محدودیت ها را اعمال می‌کنیم.

تحقق سفرهای نوروزی قابل پیش بینی نیست

رییسی درباره سفرهای نوروزی بیان کرد: ما نوروز ٩٨ درگیر سیل بودیم و مردم نتوانستند سفر بروند و در مجموع مردم سومین نوروزی است که نمی توانند سفر بروند اما چاره ای نیست و ما در فاز گذر قرار گرفته ایم، ناامید نیستیم اما ما با ویروس جهش یافته انگلیسی مواجه هستیم و تصمیم گیری سخت است و حرف ستاد ملی مقابله با کرونا به طور واضح این است که سفرهای نوروزی به شرایط کرونا به ٢ هفته آینده بستگی دارد،  هیچ چیز قابل پیش بینی نیست باید توجه داشت که در ویروس قبلی بازه پنج هفته ای بین افزایش بیماران سرپایی و بستری و مرگ و میر پیش بینی ها صورت می گرفت اما در کرونای انگلیسی ها این بازه به یک هفته تبدیل شده است.

وی افزود: ما برای هفته آینده نگران هستیم و نمی دانیم چه اتفاقی می افتد و خوزستان این درس را به ما داد؛ در عرض یک هفته چنان آمارها در اهواز بالا رفت که یک دفعه تمام بیمارستان ها پیش پُر شدند و روزانه ١٢٠٠ بیمار سرپایی شناسایی و ١۵٠ نفر آنها بستری شدند و اگر دستورالعمل ها را رعایت کنیم می توانیم نوروز آرامی داشته باشیم و بر اساس آن می توان با تمهیداتی برخی سفرها را کنترل شده آزاد کرد و ما باید اساس را بر این بگذاریم که باید نوروز را با محدودیت ها سپری کنیم و باید توجه داشت که شهرهای مسافر پذیر اکنون زرد یا نارنجی هستند و اگر این شهرهای نارنجی یا قرمز شوند سفر به این شهرها ممنوع است و باید دانست که در هر خیز ١٠ تا ١٢ هزار مرگ بیشتر خواهیم داشت و مردم همانطور که نوروز ٩٨ و ٩٩ فداکاری کردند، نوروز ١۴٠٠ هم فداکاری کنند تا سال آینده را به خوبی سپری کنیم.

ایرانیانی که از انگلیس برگشتند، خون به دلمان کردند

رییسی درباره گلایه وزیر بهداشت درباره بستن مرزها گفت: ما کشور پهناوری با قومیت های مختلفی هستیم و در مرزهای هوایی کمترین مشکل را داریم و بسیاری از رفت و آمدها غیر قانونی است و در برخی کشورهای همسایه علی رغم اینکه ما مرزها را می بندیم به دلیل اینکه خارج از کشور هستند اجازه ورود به کشور به آنها داده می شود، ما هم مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا است منفی کرونا را شرط ورود قرار دادیم و بسیاری از هموطنان با ١.۵ میلیون تومان تست منفی تقلبی می خریدند و وارد کشور می‌شدند و این مشکلاتی است که ما داریم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: از طرفی فرض کنید ما فردی را در مرز تست کردیم و مثبت بود یا بخواهیم تست بگیریم ١٢ ساعت بعد جواب آزمایش مشخص می‌شود و برای اسکان این افراد مشکل داریم و گاهی ۵٠٠ تا ۶٠٠ نفر همزمان وارد کشور می شوند و اسکان این جمعیت دشوار و نظر ما این است، تا زمانی که وضعیت ابتلای فرد مشخص نشده است فرد در قرنطینه بماند.

رییسی با اشاره به پروتکل شکنی ایرانیانی که با درخواست بسیار و به شرط تعهد از انگلیس به کشور بازگشتند، گفت: اگر ایرانی بخواهد به یک کشور برود باید دو هفته در قرنطینه بماند و تست منفی داشته باشد و در کشورهای همسایه یک تست ۴ تا ۵ میلیون تومان هزینه دارد و هموطنانی که از انگلیس آمدند، در هتل پنج ستاره قرنطینه بودند و این افراد که در انگلیس با متانت و آرامی برخورد می کردند به محض ورود به کشور رفتارشان تغییر کرد و اعلام کردند که چرا ما را زندانی کرده اید و چند نفر به بهانه اینکه واکسن زده اند حاضر نشدند تست بدهند اما ما اعلام کردیم که شما متعهد شدید که به قوانین عمل کنید و بعد از ورود به کشور تست بدهید و از بین همین معترضان ١٠ نفر با وجود تست منفی کرونا در انگلیس تستشان منفی شد و اینها چنان خون به دل ما کردند که شب و روز نداشتیم تا این دوره بگذرد و واقعیت را بگوییم که کنترل سخت است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: یکی از بزرگان نظام پدرشان فوت کرد و با من تماس گرفتند که ما می توانیم در فضایی با ظرفیت هزار نفر برای ١٠٠ نفر مراسم بگیریم و نظر واقعی شما جیست؟ و من گفتم که مراسم نگیرید و مراسم نگرفتند و امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا به این موضوع اشاره و تشکر کردم و از طرفی رهبر معظم انقلاب نماد رعایت دستورالعمل ها هستند و مراجع عظام تقلید بر رعایت دستورالعمل‌ها تاکید داشتند و اگر رعایت دستورالعمل‌ ها نبود پیش بینی‌های بین المللی مبنی بر ١٢٠٠ مرگ در اسفند ماه اتفاق می‌افتاد.

حرف های دور از عقلی که مدعیان طب سنتی می زنند

رییسی درباره برخی مدعیان طب سنتی در کرونا اظهار کرد: ما در طب مدرن پیشرفته هستیم و نظام سلامت ایران جزو پیشروترین نظام های سلامت دنیاست و آرمان های انقلاب در نظام سلامت تا حد بسیاری محقق شده است و یکی از ویژگی های مدرن بودن این است که تک روی نمی کند و اگر فردی درباره موثر بودن دارویی ادعایی دارد باید با شواهد و مستندات دارو را ارائه کند تا دارو در سازمان غذا و دارو بررسی شود، ما با طب سنتی مخالف نیستیم و آن را به عنوان طب مکمل می شناسیم و دانشکده طب سنتی داریم.

رییسی گفت: برخی با شیادی اهدافی را دنبال می کنند و فردی می آید و کتاب هاریسون پزشکی را می سوزاند و باید به عقل این فرد شک کرد و یادمان باشد بسیاری از بیماری ها را پزشکان در کشور درمان می کنند و در دنیا و حتی آمریکا بسیاری از افراد ضد واکسن هستند و زمانی که سرخک شایع شد بسیاری در آمریکا واکسن نزدند، کرونا علی رغم تمام معایب مزایایی داشت، بسیاری رهبران دنیا کرونا را مسخره می کردند و خودشان مبتلا شدند یا رییس جمهور یک کشور کرونا را مسخره می کرد و کرونا گرفت و رای هم نیاورد و برخی هم در کشور ما نیز می‌گویند کرونایی در کار نیست و برخی به دنبال ایجاد وحشت هستند و این حرف ها به دور از عقل است.

سال آینده مدارس و دانشگاه ها بازگشایی خواهند شد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها اظهار کرد: سال آینده مدارس و دانشگاه ها بازگشایی خواهند شد و من بسیار امیدوار هستیم و مدرسه مجازی تبعات بسیار زیادی دارد و تبعات روانی و اجتماعی منفی دارد و برخی فکر می کنند معلمان راحت تر شده اند چرا که آموزش ها مجازی شده اند اما باید توجه داشت معلمان برای آموزش مجازی تربیت نشده بودند و کارشان ٢ تا ٣ برابر شده است و جزو استراتژی های ما این است که به سمت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها برویم.

وی ادامه داد: برای برگزاری امتحانات نهایی مدارس مشکل ما جدی نیست چرا که دانش آموزان محلی حداکثر ٢ ساعت امتحان می دهند و از طرفی آزمون های نهایی محک خوبی برای آموزش مجازی است و هیچ مشکلی برای برگزاری امتحانات نهایی حضوری نداریم و برای دانشگاه ها اعلام کردیم که دانشجویان در شهرهای خودشان مهمان شوند و آزمون بدهند و اکنون هم معاونت آموزشی وزارت بهداشت تصمیمی برای تعویق آزمون ها نگرفته است.


بیشتر بخوانید:

واکسن کرونا برای مادر و جنین مضر نیست/ امکان انتقال ویروس از طریق خون و جفت به جنین


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
خرداد امتحان نهایی حضوری داریم دوازدهمی هستیم تا واکسن نزدیم نمیریم امتحان بدیم با این کرونای انگلیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
چرا مثل پارسال تبلیغ نمیکنید عید دیدنی ممنوع ملت ریختن برای خرید عید تو خیابون چه بیکارن ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
اگه این یه ویروس باستانی باشه که قبلا نسل بشرو از بین برده مثلا تمدنهای پیشرفته قبل بشرو. مانند اتلانتیس. حالا با ذوبشدن برفها و یخها دوباره ظاهر شده و اومده بکشه و واکسن در این هدف بهش کمک کنه چی؟ به عبارتی ما با دست خودمون واکسن میزنیم و بعد یک یا دوسال این ویروس تو بدن شروع کنه به ایجاد بیماریهای وحشتناک مرگ زای نا شناخته. اونوقت چی؟ کسی میتونه به این ابهام پاسخ بده؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
فیلم زیاد نگاه میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
خب دیگه حق ندارید همش بگید خوزستان فاجعه شده وفلان وبهمان ..اینو بفهمید ک بیمارستانای خوزستان ظرفیت ندارن واسه حال کادر درمان دو هفته تعطیلش بکردین مسوول گناه اونایی ک میمیرن وآه وناله خونواده شون گردن دولت ومسوولین تا ابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
دروغ بسه هیچ پروازی لغو نشد هیچ مرزی بسته نشد تا مردمو بدبخت کردین بازم چرا تعطیلی خوزستان ارزشی نداره ها???? اونوقع ک استانهای دیگ درگیر نشدن هم خوزستانو تعطیل نکردین ی کلام بگید عمدا گذاشتیم پخش شه تموم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
حالا که جون داوطلبان دکتری برای شما اهمیتی نداره فردا نزدیک انتخابات نیایین بگین شرکت در سرنوشت کشور!
کشوری که ذره ای ارزش برای نخبگانش قائل نمیشه کشور ما نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
اره خیز جدید فروردین ک خرداد بگید امار اومد پایین ک مردم رای بدن ن از ایین خبرا نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
چرا خیز ویروس کورونا رو در محرم در راهپیماایی ها ،و در تجمعات مذهبی نمیبینیم؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
هر کی بر اثر کرونای انگلیسی بمیره گناهش گردن مسوولین دولت برخی رفتن سفر خارج و ویروس اوردن پخش کردن الهی نابود شه باعث وبانیش خدا ازتون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
هر کشوری گندی میزنه ویروس دساز میسازه کشور ما براحتی میذاره وارد شه شماها ک میدونستین خیلی خطرناک راحت یا عمدا اوردین پخشش کردین تو کشور گناه خوزستان چیه ک میگین ارزشی نداره تعطیل شه ها??
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
کوااهی مسوولین بی کفایت ک براحتی ایی ویروس پخش شد تو ایران ن پروازی لغو شد ن مرزی بسته شد
Ireland
ناشناس
۰۶:۴۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
اینارو به رئیس سازمان سنجشم بگین که با خودخواهی دارن مردم رو بکشتن میدن. یا این کرونای انگلیسی دروغه یا واسنشون.

چون قرار باشه دوماه دیگه واکسن بیاد دلیلی برای برگزای الان وجود نداره 2 ماه تاخیر به بنفع همس.
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۳:۱۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
با سلام دیروز سخنان وزیر محترم بهداشت را خواندم نطر ایشان در مورد مردم خوزستان را کاملاً صحیح است. ویک چیز به آن اضافه کنم که ادراه آب اخطار کرده ضرف ۴۸ ساعت اگر بدهی را ندهید آب را قطع خواهد کرد . پس منتظر همکاری مسؤلین در اهواز نباشید .
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۲:۲۲ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
برای حفظ سلامتی جوانان آزمون دکتری را به تعویق بندازید
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۴۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
جوانان آزمون دکترای کل ایران مرد باشن هیچ کدومشون نرن سر جلسه آزمون
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۱:۴۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
حالا دیگه برید شهر ها رو قرنطینه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
چرا زودتر از تیر ماه نمیشه تولید انبوه کرد؟!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۰۹ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
خدا کنه یه پیک دیگه شروع بشه عید امسالم مهمون نیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
ایی داره چینیو خنثی میکنه مسافران عزیز چیه اومدن براچی اگ اونور اب خوبه بموندن همونجا سوغاتی اوردن لعنتیها چرا پروازا رو ب کل اروپا وبقیه لغو نکردین خدا ازتون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
اگ کل استان تعطیل رسمی شه کمتر میچرخه اقای رییسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
چرا خوزستان برا دولت اهمیتی نداره ?? تعطیلی ارزشی نداره چیه اقای رییسی چون چرخیده چیه بیا خوزستان ببین جای ریییس روسا واستاندار نیستی ک با چشم خودت ببینی وقتی تنها ی استان قرمزه باید براش ی محدودیتهایی در نظر گرفت گناه ما مردم خوزستان چیه???
آخرین اخبار