چگونه کرونا را زیر کفش هایمان له کنیم؟

تحقیقات نشان داده است ویروس کرونا تا پنج روز در سطوح بیرونی کفش ‌ها زنده می‌ماند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، متخصصان دریافته اند کرونا ویروس می‌تواند تا پنج روز روی سطوح بیرونی کفش زنده بماند؛ بنابراین باید قبل از ورود به منزل از آلوده نبودن کفش‌های خود اطمینان حاصل کنیم. 

عطسه ، سرفه و ویروس کرونا می‌تواند روی سطوح بنشیننداز این رو  سطوح بیرونی کفش‌ها نیز می‌تواند محلی برای تجمع این ویروس باشد. 

به منظور جلوگیری از انتشار کرونا در محیط خانه از طریق کفش‌ها راهکار‌های زیر توصیه شده است.

ـ کفش‌های خود را بیرون از منزل بگذارید. مهم است بدانید عامل انتقال ویروس کرونا مخاط و ترشحاتی است که در شهر هم فراوان‌اند. بهترین کار این است که کفش‌ها را در جاکفشی در راهرو و خارج از منزل و دور از دسترس کودکان قرار دهید.

جاکفشی را در فاصله‌ای مناسب از ورودی آپارتمان یا در حیاط منزل قرار دهید و با کفشی دیگر یا دمپایی که مخصوص داخل منزل است فاصله بین ورودی از بیرون تا ورودی به داخل منزل را طی کنید.

ـ بعد از درآوردن کفش و گذاشتن آن در جاکفشی حتما قبل از دست زدن به دیگر وسایل منزل دستانتان را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید.

ـ توصیه می‌شود از جاکفشی قفل‌دار استفاده شود تا کفش‌ها از دسترس کودکان دور باشد.

ـ مرتباً از ضدعفونی‌کننده‌ها روی سطوح جاکفشی، کف و روی کفش‌ها استفاده کنید.


در حد امکان از کفش‌های لاستیکی به دلیل این که به راحتی می‌توان آن‌ها را با آب و صابون شست و ضدعفونی کرد استفاده کنید.


در صورت استفاده از دستمال‌های الکلی یا اسپری الکل حداقل ۷۰ درصد، اجازه دهید تا الکل برای چند دقیقه روی کفش باقی بماند تا از ضدعفونی شدن آن اطمینان حاصل شود.

در برخی منابع استفاده از دستمال برای ضدعفونی کردن به دلیل پخش بیشتر آلودگی توصیه نشده است. علاوه بر آن استفاده از سایر محلول‌های ضدعفونی کننده سطوح وایتکس (آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم) رقیق شده نیز ذکر شده است.


در صورت امکان و با توجه به نوع کفش (قابل شست‌وشو باشد) برای شستن کفش‌ها از ماشین لباس‌شویی با آب گرم استفاده کنید.


دست‌های خود را بعد از لمس کفش‌ها به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون یا محلول ضدعفونی‌کننده الکلی ۷۰ درصد به خوبی شسته و مرتب از ضد عفونی کننده روی سطوح جاکفشی استفاده کنید. 

ـ موقع بیرون رفتن از منزل برای پوشیدن کفش‌ها ترجیحا از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید و بعد از پوشیدن کفش دستکش‌ها را دور بیندازید و در صورت نپوشیدن دستکش دستانتان را بعد از لمس کفش‌هایتان به خوبی بشویید.

ـ توجه داشته باشید که کمترین بخش آلوده قسمت کفش، سطوح درونی کفش است.

ـ به کودکان آموزش دهید به کفش‌ها و جاکفشی دست نزنند.

ـ به کودکان برای پوشیدن یا درآوردن کفش‌هایشان و جلوگیری از دست زدن آن‌ها به کفش‌هایشان کمک کنید.

در صورتی که بیرون گذاشتن جاکفشی و کفش‌ها برایتان امکان‌پذیر نیست، اصول زیر را حتما رعایت کنید:

ـ پس از ورود به منزل کفش‌های خود را در جاکفشی‌های دردار تعبیه‌شده در نزدیک در ورودی قرار دهید.

ـ پس از هر بار ورود و خروج جاکفشی و به ویژه نقطه‌ای از آن را که لمس کرده‌اید ضدعفونی کنید.

ـ در صورت امکان یک محدوده مشخص در قسمت ورودی منزل یا آپارتمان برای درآوردن کفش تعیین کنید.

ـ در صورتی که امکان استفاده از جاکفشی‌های دردار وجود ندارد و یا در صورت امکان دسترسی خردسالان به جاکفشی، پس از هر بار ورود به منزل کفش‌های خود را ضدعفونی کنید.

ـ برای ضد عفونی کردن یک لیوان آب سرد را با نصف قاشق آب ژاول مخلوط کنید.

ـ از مسواک‌های مستعمل یا ارزان‌قیمت می‌توانید برای ضدعفونی کردن استفاده کنید. مسواک مستعمل را به محلول آغشته کرده و ته کفش را خوب ضدعفونی کنید.

ـ برای ضدعفونی کردن روی کفش می‌توانید از یک پارچه تمیز آغشته به محلولی که تهیه کرده‌اید نیز استفاده کنید و پارچه را روی سطوح خارجی کفش بکشید.

ـ کفش‌های ضدعفونی‌شده در مکانی دور از دسترس کودکان خشک شوند.

ـ به یاد داشته باشید قبل و بعد از فرایند ضدعفونی کردن کفش‌ها دست‌های خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون یا محلول ضدعفونی‌کننده الکلی خوب بشویید.

بهترین راهکار برای جلوگیری از گسترش آلودگی توسط کفش‌ها قرار دادن آن‌ها در ورودی منزل است. در صورتی که کفش‌ها قابل شست‌وشو باشند، شستن آن‌ها توصیه می‌شود و اگر قابل شست‌وشو نباشند، استفاده از الکل یا سایر محلول‌های ضدعفونی کننده با استفاده از وسایلی همچون مسواک برای تمیز کردن کف کفش توصیه شده است.

شست‌وشوی دست‌ها پس از لمس کفش‌ها نباید فراموش شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.