در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

موانع پیش روی تولید مصنوعات نقره/ کشفیات قاچاق نقره، ده برابر شده است

موانع تولید مصنوعات نقره و مشکلات قاچاق این کالا در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، موانع تولید مصنوعات نقره امشب دهم اسفند ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و صمدی دبیر کمیسیون سازندگان طلا و نقره مشهد مورد بررسی قرار گرفت.

دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه کشفیاتی که در سال ۹۸ و ۹۹ داشتیم موید این مطلب است که اقدامات مقابله‌ای ستاد در سال ۹۹ تشدید شده است گفت: قاچاق به نوعی یک حسگر در حوزه اقتصادی است که هشدار می‌دهد. اگر ما به عنوان سیاست گذار کلان اقتصادی در حاکمیت و دولت سیاست‌های مناسبی را وضع نکنیم ، منجر به افزایش قاچاق  می‌شود. باید قاچاق را شناسایی و پیگیری کنیم تا علت قاچاق از بین برود.

او ادامه داد: کشفیاتی که در ده ماهه سال ۹۸ در حوزه نقره داشتیم، بر اساس وزن نزدیک به ۱۹۴ کیلو بوده است، همچنین کشفیات ده ماهه سال ۹۹، ده برابر شده است لذا مقابله تشدید شده و به نزدیک ۲۳۰۰ کیلو رسیده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه ما به این موضوع بسنده نکرده ایم بلکه به دنبال ریشه‌کن کردن این درد به صورت پایه ای هستیم افزود: واردات شمش طلا معاف از مالیات ،حقوق ورودی ، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده شده است. پس از آن با پیگیری هایی که ستاد انجام داد و با هماهنگی هایی که صورت پذیرفت، در تیرماه سال ۹۸ مصوبه ای که ابلاغ شده بود اصلاح شد لذا واردات فلزات گرانبها علاوه بر طلا ،نقره و پلاتین از عوارض و مالیات بر ارزش افزوده نیز معاف شد.

او با اشاره به اینکه واردات مواد اولیه برای تولید باید تسهیل پیدا کند خاطرنشان کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت زیرساخت فنی برای شناسه کالا فراهم شده است. همکاران در بانک مرکزی بایستی طرحی را ارائه می کردند تا ببینیم می توان با آن طرح کار کرد یا خیر . بانک مرکزی به عنوان عضوی از کارگروه ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه طلا باید بابت شناسه دار کردن مصنوعات و مسکوکات طلا همکاری های لازم را به عمل می آورد . طرحی حدود سه سال قبل وزارت صمت و برخی از دستگاه‌ها ارائه کردند که بانک مرکزی آن را رد کرد ،نزدیک چهار سال است که این ماده اجرایی نشده است.

دهقانی نیا اظهار کرد: اولویت ما بحث شناسه دار کردن مصنوعات حوزه طلا است که به نوعی بتوانیم انتقال ، مکان ،مالکیت و هویت کالا را مشخص کنیم. دوستان وزارت صنعت شناسایی کالا را تهیه کردند انتظار داریم که بتوانیم موضوع شناسه کالا را برای هویت دار کردن کالا عملیاتی و اجرائی کنیم اما متاسفانه این کار انجام نشده است.

او با اشاره به اینکه ماده ۱۳ نزدیک به چهار سال است که اجرایی نشده افزود: قانون را باید به نحوی اصلاح کنیم که تولید پا بگیرد ،وقتی بازار صادراتی وجود دارد می توان تولید را رونق داد و از این مشکلاتی که گریبانگیر قاچاق شده نجات پیدا کرد. وقتی سیاست های غلط وضع می شود اوضاع به همین منوال می شود.

دهقانی نیا اظهار کرد: وقتی حمایت از تولید نیست ،تولید کننده مجبور می‌شود به نوعی قانون را دور بزند و در اینجا حاکمیت ضرر می کند و تولیدکنندگان دچار مشکل می‌شوند، به همین دلیل بوده که ستاد مبارزه با قاچاق برای درمان‌ این درد ریشه ای سراغ سیاست‌های کلان رفته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: انتظار داریم تا تسهیلات لازم در این حوزه صورت بپذیرد . ما ۵ گمرک تخصصی در حوزه صادرات مصنوعات و زیورآلات از جمله فرودگاه امام خمینی، مشهد، تبریز ،اصفهان و یزد داریم. قاعده بر این است که در این فرورگاه ها کارشناس مستقر شود تا جایی که می‌دانم کارشناس مقیم مستقل در فرودگاه ها نداریم، به نوعی که دوستان ما در کمیسیون مبارزه با قاچاق خراسان رضوی با همکاران بانک مرکزی هماهنگی لازم را به عمل می آورند، متاسفانه قانون به صورت جامع و کامل جاری و ساری نیست.

مشکلاتی در فرآیند اجرایی بحث شناسه رهگیری وجود دارد

مهدی جابری معاون اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه تعیین شناسه کالا و شناسه رهگیری به موجب قانون و مصوبه هیئت وزیران ابلاغ شده است گفت: تولید و عرضه مسکوکات جزو وظایف بانک مرکزی است. ما این شناسه را برای مسکوکات تهیه و اعلام کرده‌ایم لذا این کد شناسایی الان موجود است ، اما متاسفانه در بحث شناسه رهگیری مشکلاتی در فرآیند اجرایی کار وجود دارد که تا الان موفق به انجام کار نشده ایم.

او ادامه داد: در بحث قانون ضرب مسکوکات عنوان و یا نشانی بر روی سکه نمی توانیم به موجب قانون داشته باشیم، اگر قرار است که بر روی سکه بهار آزادی کد و یا شناسه اخذ شود نیاز به مجوز قانونی و مصوبه قانون داریم.

جابری اظهار کرد: بانک مرکزی موظف است ذخایر فلزات گرانبهای کشور را مدیریت کند. طلا و کلیه فلزات گرانبها جزو کالاهای استراتژیک هستند و در لیست اولیه قرار دارند. سقف مسافری مجاز ۱۵۰ گرم بود اما با توجه به شرایط به وجود آمده و موافقت رئیس کل بانک مرکزی و تایید هیئت عامل بانک ما این میزان را به دو برابر افزایش دادیم و به ۳۰۰ گرم رساندیم این میزان قاعدتاً مصارف شخصی را جوابگو است.

او اظهار کرد: مجوز صادرات در بانک مرکزی به صورت روزانه برای فعالین این حوزه صادر می شود. در سال‌های قبل در بخش مصنوعات نقره رکود داشتیم. سال ۹۶ ،۸۱۵ کیلوگرم مصنوعات نقره صادر کردیم که به نسبت سنوات قبل عدد بالایی نیست اما سال ۹۷ به ۸۱ کیلو کاهش پیدا کرد و در سال ۹۸ به ۷۲ کیلو رسید.

معاون اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی بیان کرد: در سال‌های ۹۶ ،۹۷ و ۹۸ میزان مجاز همراه مسافر ۱۵۰ گرم بود بنابراین دلیل رکود بازار و مشکلاتی که در بازار وجود دارد نمی تواند این ۱۵۰ گرم باشد .

تولید مصنوعات نقره با قاچاق فلج شده است

اسماعیل صمدی دبیر کمیسیون سازندگان طلا و نقره مشهد در ادامه برنامه تصریح کرد: قاچاق از مرزهای زمینی بیشتر وارد کشور می‌شود و این حوزه را حسابی در بحث قاچاق فلج کرده است البته قاچاق خوشبختانه نسبت به قبل خیلی کمتر شده است.

او با بیان اینکه نقره در سبد سوغات زائرین است اظهار کرد: قطعاً قاچاق به صورت سازماندهی شده صورت می گیرد. بحث  قاچاق یک کیلو نیست بلکه حرف از قاچاق به واحد تن است.

صمدی با اشاره به اینکه این صنعت از رمق افتاده و نفسش از این قاعده ای که گذاشته شده بریده است گفت: ۲۲ هزار کارگر به خاطر قوانین اشتباه از شغلشان بیرون رفتند و متاسفانه کارخانجات تعطیل شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۱۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
آقایان مسئول وقتی که قدرت پول ملی را کاهش می‌دهند و قدرت خرید را بجای مردم داخل کشور به دلار می‌دهند دیگر نیاز به توضیح دلیل برای قاچاق نقره و حتی سایر اقلام نیست. برخی افراد می‌خواهند سرمایه خود را از مملکت خارج کنند و به دنبال مهملی برای این مقصود می‌گردند و لذا هرچه به دستشان برسد و بتوانند در آن سوی مرز به دلار تبدیل کنند را می‌خرند و می‌برند!
آخرین اخبار