خطیب زاده در نشست خبری:

ایران عمل را با عمل و اقدام را با اقدام پاسخ خواهد داد/ مذاکره دوجانبه با آمریکا نداریم

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران بار‌ها اعلام کرده که ما عمل را با عمل و اقدام را با اقدام پاسخ می‌دهیم، مسیر همکاری بهتر از هر مسیری جواب می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به پیشنهاد جوزف بورل برای برگزاری جلسه غیررسمی در مورد برجام گفت: موضوع همان پیشنهاد آقای بورل بوده است، ما مواضع ایران را صریح و آشکار اعلام کرده ایم، مسیری که آمریکا باید طی کند، مسیر عبور از سیاست‌های غلط دولت‌های گذشته ایالات متحده است، تا امروز هیچ تغییری در عمل در سیاست ضد ایرانی آمریکا و تحریم‌های حداکثری اتفاق نیوفتاده است.

وی افزود: آمریکا حتی رسما بازگشت به تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام نکرده است، کشور‌های اروپایی هم در نقض تعهدات برجامی خود به سر می‌برند، کشور‌های اروپایی پیشنهادی برای یک نشست غیر رسمی توسط اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به تهران  دادند که پیشنهاد بدون زمان خاصی بود، ما قبلا درباره آن نظرمان را گفته بودیم که مسیر روشن است و آمریکا اگر می‌خواهد در کنار میز برجام جایی داشته باشد، باید تعهد خود را به قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کند و تحریم‌ها را بردارد، این مسیر احتیاج به بده و بستان ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: متاسفانه دولت فعلی آمریکا با اشتباه شناختی به دنبال آن است که مسیری که ترامپ ۴ سال نتوانست به جایی برساند، با چند جانبه گرایی منفی، جلو ببرد که این جای تاسف دارد، امیدواریم اروپا و آمریکا راه ساده تری را انتخاب کنند که آن هم بازگشت به اجرای تعهداتشان است.

وی ادامه داد: ایران بار‌ها اعلام کرده که ما عمل را با عمل و اقدام را با اقدام پاسخ می‌دهیم، مسیر همکاری بهتر از هر مسیر دیگری جواب می‌دهد، زبان اتهام زنی و تهدید زبانی نمی‌تواند در مقابل جمهوری اسلامی ایران کارگر باشد، معتقدیم مسیری را که یک بار امتحان کرده‌ایم که آن هم همکاری مبتنی بر احترام متقابل مقابل است، پاسخ خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعا‌های نتانیاهو علیه ایران در مورد انفجار کشتی اسرائیلی گفت: این وسواسی ذهنی بیمارگونه‌ای که نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به ایران دارد موضوع جدیدی نبوده و نشانگر آشفتگی عجیبی در سرزمین‌های اشغالی است که مبنی بر رفتار‌های ماجراجویانه در داخل سرزمین‌های اشغالی و خارج از آن هست؛ رژیم صهیونیستی ریشه بسیاری از مشکلات، نا امنی‌ها و گرفتاری‌ها در منطقه غرب آسیاست، فرافکنی‌ها فقط به درد نخست وزیر فاسد رژیم صهیونیستی می‌خورد.

وی ادامه داد: در دکترین جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته‌ای به دلایل مختلف هیچ جایگاهی نداشته و این دنیای غرب است که چشم خود را به سلاح‌های انبار شده هسته‌ای رژیم صهیونیستی بسته است.

خطیب زاده تصریح کرد: ایالات متحده مسیر غلطی را آغاز کرده و گامهایی را برداشته است، جای تاسف دارد که بایدن و دولتش آغاز ناامید کننده ای در عمل به تعهدات خودشان داشتند، مسیر همکاری ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب پادمان روشن است و در این چارچوب ادامه خواهد داشت،  طرفهای دیگر در برجام باید حسن نیت ایران را قدر بدانند و آن را دریچه ای برای بازگشت به تعهداتشان در نظر بگیرند.

وی همچنین درباره سفر فواد حسین، وزیر خارجه عراق گفت: در این سفر موضوع تحولات عراق و حوزه امنیتی پیرامونی ما مورد بررسی قرار گرفت، همچنین موضوع ترور شهید سلیمانی هم محور این گفت‌وگوها بود.

روابط ایران و چین بدخواهانی دارد

در دوران تحریم یکی از کشور‌هایی که روابط نزدیکی با ما داشته، چین بوده است. چین در طول یاغی گری آمریکا نفت ما را خریده و اعلام هم کرده است. مشارکت ایران و چین راهبردی است و در حوزه‌های مختلفی ادامه دارد که برخی از آن‌ها را مردم می‌دانند. دیروز ۲۵۰ هزار واکسن اهدایی نیز از چین به ایران داشتیم، روابط ایران و چین هم رقبا و هم بدخواهانی دارد، اما در پکن و تهران مدیریت درست روابط در دستور کار قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت آقای روحانی چرا از مذاکره با بلینکن وزیر خارجه آمریکا و دیپلماسی طفره می‌رود؟ اظهار کرد: دیپلماسی واژه نیست و مفهوم است، شما با دیپلماسی نمی‌توانید جنگ کنید و سیاست های فشار حداکثری دولت قبل را علیه ملت ایران ادامه دهید، شما با دیپلماسی نمی‌توانید نزدیک به دو ماه تمام مسیرهای منتهی به غذا و دارو را همانند دولت قبلی مسدود کنید، با اسم دیپلماسی نمی‌شود که همان گردن کشی‌های دولت قبلی را در زر ورق بپچید و به کشوری اهدا کنید، ما کشوری با تمدن هستیم، همان تیمی که در آن روزها مذاکره را انجام داد همان تیم معتقد است که مسیر روشن است، این دیپلماسی منجر به ۱۵۰ صفحه قرارداد برجام شده است؛ امروز وقت عمل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما برای منافع ملت ایران نمی‌توانیم گروهی که برای برجام مذاکره کرد و دروغ‌هایی هم در آن زمان گفت، امروز نمی‌خواهد تغییری در مواضع خودش انجام دهد. برای حل مسائل همواره باید نگاه به داخل باشد نه به خارج؛ ما سه قدم ساده برای آنها اعلام کردیم، اعلام برای بازگشت تعهدات، برداشتن تحریم‌ها و برگزاری جلسات.

خطیب‌زاده گفت: آن‌ها نمی‌توانند مسیر فشار حداکثری را حفظ کنند، تحریم‌ها را داشته باشند و گردن کشی‌ها را ادامه دهند و از طرفی پشت میز بنشینند؛ دولت آمریکا نه تنها به دنبال کاهش فشار‌ها نیست، بلکه در پی ایجاد مسیر‌هایی است که به زعم خود می‌خواهد فشار را بر ایران افزایش دهد.

وی ادامه داد: ما هیچ گفت‌وگوی دوجانبه ای با آمریکا نداریم و تا زمانی که آنها مسیر غلط خود را اصلاح نکنند، تغییری در سیاست ایران اتفاق نمی‌افتد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نفتکش کره جنوبی گفت که این مسیر حقوقی خود را طی می‌کند.

وی درباره اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی اظهار کرد: گفت‌وگوها در سطح دوجانبه انجام شده است، توافقاتی صورت گرفته و تحولاتی در جریان است، باید منتظر باشیم و ببینیم این تعهدات در عمل به کجا می‌انجامد.

گفت‌و‌گو در مورد آزادسازی منابع ایران در عراق مربوط به امروز و دیروز نیست

خطیب‌زاده همچنین درباره آزادسازی منابع ایران در عراق تاکید کرد: اینها منابع ماست و این گفت‌وگوها برای امروز و دیروز نیست، بسیاری از اینها در مسیر نهایی سازی است و مسیر خود را طی می‌کند، اینها به عنوان تعهدات قطعی دولت عراق است و هیچ وقت دولت عراق استنکاف نکرده، لذا برخی مسائل فنی بوده که در حال رفع شدن است.

وی در رابطه با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ خاطرنشان کرد: برجام یک معاهده‌ای است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد به عنوان یک قعطنامه الزام‌آور ثبت شده است. یعنی از نظر حقوقی و الزام بین المللی قطعنامه قطعی است. این مهمترین نکته‌ای است که باید به یاد داشت که این قطعنامه تمامی مفاد مندرج در برجام را تصریح می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: آنچه ایالات متحده انجام می‌دهد و انجام داده نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ است. روابط ایران و آژانس روابط کاملاً فنی و حرفه‌ای است. ایران تنفسی با حسن‌نیت به طرف مقابل نشان داد که امیدوارم ارزش مسیر دیپلماسی و مسیر گفت‌وگو‌ها را بداند.

خطیب زاده درباره تمدید قرارداد روابط راهبردی ایران و روسیه بیان کرد: هم دولت ایران و هم دولت ترکیه در خصوص اصل مقرر در روابط بین الملل که حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارزی کشور‌ها از جمله عراق است، هیچ تفاوتی با هم ندارند.

وی در پایان ادامه داد: گفت‌وگوی جدیدی میان وزاری خارجه دو کشور صورت نگرفته است و سال ۹۱ سند همکاری‌ها امضا شده و اگر نکته‌ای وجود نداشت تا پنج سال یعنی تا فروردین ۱۴۰۱ قابل تمدید و همچنان معتبر است. یکسری شرایط تغییر کرده و گفت‌وگو‌های جدیدی آغاز شده است، امیدواریم توافقات جدیدی را یا امضا کرده یا همان توافق قبلی را تا پنج سال دیگر تمدید کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
bagheri
۰۰:۴۷ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
ایران باید یاد بگیرد از سیاستگذاران خارجی و که شاید روزگاری یاد بدهد به دنیا که دیگر تعارف بازی در کار نیست. این یک مثال است که آنها درست یک روز قبل از اجرای قانون مجلس وارد کشور می شوند و قادر بودند که ۳ ماه وقت بیشتر بخرند و بلافاصله بر علیه ایران قیام کنند بدون هیچ توجه ای به مخالفت تهدیدهای ایران و روسیه یا چین. دوباره به ریشمان خندیدن که چقدر خوب ما را می شناسند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
داد و بیداد از این پیمان شکن های وقت کشی و تحریم دوست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
اینها خیالشون از بمب نساختند ایران برای همیشه راحته راحته این بازیشونه مسخره کردن ایران و ایرانی و سازمانهای دلقک جهانی.
واقعا جای تأسف و شرم و گریه برای بشریت و سازمانهای وابسته اش است.
قبول کنیم فریب خوردیم چه فریبی!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
دمتون گرم خط آقا رو پیش برید ردخور نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
اینها دنبال گیر دادن هستن حتی اگر صنعت هسته ای نبود و صنعت غیر هسته ای بود می گفتن چرا غیر هسته ای ؟!مسئله اینه که پیشرفت علمی را فقط وفقط برا خودشون دوست دارن :حسودند ،بخیلند،تنگ نظرند زمان شاه هم اجازه نمی دادند کسی دست به موتور هواپیما بزنه با اینکه شاه نوکر اونا بود ما باید رو پا خودمون بایستیم مثل چین وروسیه و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
دندان طمع امتياز گيري از مذاكره را بايد كشيد!!! قراردادي بين المللي در حد رئوساي 5 كشور برتر جهان و ايران منعقد شده بايد همه به آن احترام بگذارند آنچه بايدن پيش از انتخابات گفت جزئيات يك پيش شرط نبود اگر بود كه او در انتخابات باخت را بايد با برد بايد عوض ميكرد !!!. نتيجه برجام براي ايران چه بود تاسيسات خودش را به حالت تعليق درآورد كه به جهان ثابت كند انرژي هسته ايي ميتواند صلح آميز باشد براي نجات بشر از كاهش مصرف سوخت فسيلي و احترام به محيط زيست و افزايش فناوريهاي روز دنيا براي كمك به بيماران و توليد انرژي پاك غير از اين نبوده و نيست و نخواهد بود . به روابط ديپلماتيك احترام بگذاريم كه آينده دنيا غير از اين باشد با فروپاشي نظام حقوقي و تنش و كاهش روابط بين المللي و اقتصاد بيمار و افزايش بيماريها و همگيري مرگ و مير مواجه ميشويم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
توافق شد و طرفهای ایران پیمان شکن و بدعهدند پس از دهها سال!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
وزارت خارجه حق خود سری ندارد تنفس ارفاقی با اجازه کی؟!
Iran (Islamic Republic of)
کاکو
۲۱:۰۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
داریم له میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
آمریکا ترسید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
تازه عقلتون کشیده عمل در مقابل عمل،اون موقع که ،دویدین تو صنعت هسته ای یادتون نبود،
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
بهترین سیاست در مقابل زیاده خواهان همین است :
ایران عمل را با عمل و اقدام را با اقدام پاسخ خواهد داد/ مذاکره دوجانبه با آمریکا نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
ایول همینه موشک جواب موشک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
بازگشت همه طرف‌ها تنها با رفع همه تحریمها باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
چه باز گشتی ؟!بازگشت به شب نشینی !؟قرارداد بسته شده باید بروند دنبال انجام آن ما تا ابد که مذاکره نداریم صدام 8 سال با ما جنگید 8 روز مذاکره نکردیم !
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۹:۰۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
آمریکا به برجام بر نمیگرده. البته دلش میخواد برگرده و جلوی پیشرفت ایران تو هسته رو بگیره اما نمیتونه برگرده..چرا..کشورهای زیادی هستن که زیر سلطه آمریکا هستن..پس اگر جلوی ایران کم بیار تمام اون کشورهای که امروز از آمریکا حساب میبرن ایران را سرلوحه خودشان قرار میدن پس انقلابی تو دنیا اتفاق میافتد و ترس آمریکا از اینه...وچین و روسیه هم کاملا به این امر واقف هستن..دلشان برای ما نسوخته هدف شکست قدرت آمریکا تو دنیا...حمله موشکی ایران چه ضربه به آمریکا زد..حالا برجام چه میکند...امریکا شدیدا تحت فشار است..برگرد با کشوریهای تحت سلطه چه کند..برنگرد با هسته ایران چه کند..ایران به زودی زود ابر قدرت خاورمیانه میشود..ودیگه کسی جلو دارش نیست..
United States of America
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
مطالب فرهاد کاملاً درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
دیگه اجازه مذاکره خجالت آور با دیگران رو بهتون نمی دیم آمریکا دشمن قسم خورده ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
شما؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
گزینه خروج از آژانس چرا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
مذاکره با امریکا نباید باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
من اگر کاره ای بودم همین امشب به تمام دنیا حمله می کردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
1 روزه شکست میخوردم روز دوم به چکنم چکنم می افتادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
خب پس شانس آوردیم بی اعصاب و جوگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
وزارت خارجه باید تا پایان این دولت در حوزه رفت وآمد خارجی حول برجام و...تعطیل شود تا خیال مجلس ومردم راحت شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
از طرف خودت حرف بزن نه از طرف مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
تا اسراییل مشاور غرب است :ایراد های بنی اسراییلی غرب تکرار خواهد شد مگر کلا"هرگونه مذاکره برجامی تعطیل شود البته در دولت آینده و این دولت که مطلقا"حتی مهمان هم نباید دعوت کند ..
Canada
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
تنها فعلی که تاکنون غرب برای ما صرف کرده : "انجام بدهید " و "انجام خواهیم داد"بوده وبیشتر شبیه مسخره کردن بوده آنهم جلو چشم دنیا !ولی باز مردان حرافی بدنبال سفر به وین هستند !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
هدف اصلی دشمن وعوامل داخلی آن در این زمان حساس از تحریک وزارت خارجه چیست ؟!؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
به نظر من هدف اصلی دشمن از تحریک ومحرک مداکره به وزارت خارجه که البته با کمک عناصر نفوذی در این وزارتخانه ا که در این مقطع حساس انجام می گیرد :ایجاد اختلاف بین قوا وسرایت دادن به بدنه دولت ومردم است بنابر این باید وزارتخارجه در این مورد تحت کنترل حاکمیت قرار گیرد تا خدای نکرده فاجعه ملی پیش نیاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
حیف عمرمون که ۸ سال تلف شد.مرگ بر برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
ننگ بر برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
تو اگه ۸ساله عمرت تلف شده من ۴۲ساله عمرم تلف میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
میگما احیانا یه روزی این سلاح های هسته ای رجیم صهیونیستی بره رو هوا چی میشه؟؟!!
اینجور که اینا دارن پیش میرن بعید نیست برا اینکه بنازن گردن ایران بخوان خودشون این سلاح ها رو بترکونن!!!
آقا اینا یه مشت بیسوادن که هر چی دارن مال بقیه ست یا دزدیدن یا به زور گرفتن . خب اینجوری از خیلی مسائل خبر ندارن دانشش رو هم ندارن یکی بهشون بگه واقعا .
سازمان ملل هم نمیدونم عقلش نمیرسه میترسه!!!
Netherlands
نیما
۱۲:۰۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
سلام .
اولش وقتی فهمیدم ایران پیشنهاد مذاکره رو رد کرده ناراحت شدم بعدش یکم فکر کردم دیدم اینا (آمریکا و اورپا) یا خودشونو دارن مسخره میکنن یا ما ملت ایران رو به تمسخر گرفتن . مذاکرات برجام 13 سال طول کشید باز میخوان 13 سال چماق و هویچ نشونمون بدن ؟ غرب اول بیاد تضمین بده بعد از اولین مذاکره تحریمها برداشته میشه بعد ایران قبول کنه . به دیپلماسی و قدرت مذاکره آقای ظریف هم همونطور که رهبر کاملا ایمان داره منم ایمان داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
باد حتما قبل از هر مذاکره ای همه تحریمها برداشته شوند جناب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
میدونی مشکل کجاست یک مثال میزنم همین بورس وضعیت بسیار خرا حالا وقتی یک سازمانی مثل بورس که بسیار روی اقتصاد تعصیر داره به این شکل خراب باشه شرکت ها هم رشد نمی کنند در نتیجه از بین میرن حالا چرا ما نیاز به برجام داریم چون پول نداریم و وضعیت کشور توری هست اگر زودتر به نتیجه نرسیم اقتصادی باقی نمیمونه پس ما مجبوریم این کار انجام بدیم چه دیگران دوست داشته باشند چه نداشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
احسنت در مقابل دشمن بایستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
کدوم دشمن؟ دشمن فرضی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
لابد تحریم ها هم فرضین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
تحریمها فرضی نیستن، بلکه داخلی اند
Iran (Islamic Republic of)
تینا
۲۳:۳۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
موافقم
آخرین اخبار