در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

خرید و فروش روزانه ۱۳۰ میلیارد دلار رمزارز در کل دنیا/ پشتوانه بیت کوین چیست؟

سایه‌روشن بازار ارزهای دیجیتال و روند خرید و فروش آن‌ها در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خسرو پور کارشناس ارزهای دیجیتال، رضایی کارشناس اقتصاد دیجیتال و مانی یکتا معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی امشب یازدهم اسفندماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی سایه‌روشن بازار ارز های دیجیتال پرداختند.

رضایی کارشناس اقتصاد دیجیتال درخصوص پشتوانه رمزارزها توضیح داد: قیمت رمز ارزها بر اساس عرضه و تقاضا در بازار شکل می‌گیرد. این رمز ارزها اعتباری هستند لذا اکثر کشورها در این رابطه یا سکوت کرده‌اند و یا به عبارتی این نوع از مبادله را ممنوع اعلام کرده اند. از ۴۲ ایالت‌ آمریکا ۱۱ ایالت رمز ارزها را پذیرفته اند.

او با بیان اینکه کشوری را نداریم که در این خصوص اعلام قانونی کرده باشد گفت: این ارز به صورت مجازی است، بیش از شش هزار رمز ارز در دنیا داریم که ۷۰ درصد ارزش بازار در اختیار بیت کوین است. با تصمیم شرکت‌های بزرگ قیمت‌ها می‌تواند بسیار افزایش پیدا کند و همین طور می تواند کاهش پیدا کند.

کارشناس اقتصاد دیجیتال با اشاره به اینکه در حوزه رمزارزها نمی توان به تحلیل های تکنیکال اتکا کرد اظهار داشت: ارز گرام می‌خواست توسط تلگرام عرضه شود اما خیلی از افراد در بازه زمانی که عرضه اولیه صورت گرفت، پیش‌بینی می‌کردند که صعود خواهد کرد و بسیار رشد می کند و لذا آن را خریداری کردند.

او ادامه داد: ایران تحریم شده بود و دوستان ما با شور و اشتیاق با حساب‌های خارجی ارز خریداری کردند، بعد از دوسال پول‌های بلوکه شده قرار بود در آینده عرضه شود اما یک دفعه با تصمیم ترامپ و ممنوع و تحریم کردن تلگرام کل این پروژه منحل شد.


بیشتر بخوانید

رمزارزها پشتوانه دولتی و حاکمیتی ندارند

در ادامه مانی یکتا معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به بحث رمز ارزها گفت: ما بیشتر با یک پدیده مواجه هستیم و این مسئله موضوعی است که آن را در همه کشورها می بینیم و لذا این موضوع به صورت یکنواخت نیست، برخی آن را ارز و برخی آن را دارایی و برخی دیگر هیچ کدام از دو مورد قبلی نمی دانند .

یکتا با اشاره به اینکه دولت ها و حاکمیت ها پشت پول هستند اما در مورد رمز ارزها این موضوع مطرح نیست اظهار کرد: هیچ بانک مرکزی رمزارز ها را منتشر نکرده است ، بنابراین پشتوانه دولتی و حاکمیتی ندارد.

مبادله رمز ارزها در کشور ممنوع است

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸ مبادله رمز ارزها در کشور ممنوع است.

او عنوان کرد: موضوع اصلی بحث مبادلات جهانی است لذا مبادلات جهانی روز به روز افزایش پیدا می‌کند، این حوزه ابهامات بسیار گسترده‌ای دارد . مبادلات روزانه در دنیا افزایش پیدا نکرده است، وقتی آمارها را مشاهده می‌کنیم می بینیم که حدود ۱۳۰ میلیارد دلار مبادلات روزانه دارد و این مقدار تقویت شده است ،سهم ما در حوزه مبادلات رمز ارزها در کشور مربوط به حوزه‌های غیر مجاز است .

یکتا تصریح کرد: مردم در تعاملات مالی گسترده هستند و بازارهای موازی مانند بازار طلا ،ارز ، بورس و سرمایه اساساً این عدد قابل قیاس نیست لذا هرگونه ارزیابی نادقیق است.

معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی افزود: نسبت نوسان و ارزش گسترده شده است و این مخاطره ناشی از عدم وجود حاکمیت و پشتوانه مشخص است . پشتوانه امری ذاتی است ،در سال ۲۰۱۶ قیمت بیت کوین تا حدود ۲۰ هزار دلار افزایش پیدا کرد و در چند ساعت سقوط بسیار قابل ملاحظه‌ای داشت و این سقوط در طول یک هفته ادامه پیدا کرد.

او خاطرنشان کرد: به صورت مشخص بیت کوین به عنوان یکی از ارزهای شبکه اطلاعات در درون شبکه است لذا اینکه موجودی کیف پول برای چه کسی است مشخص نیست، اما تراکنش ها کاملا مشخص است .

یکتا افزود: موجودی کیف پول هایی که اعداد بسیار بالایی در آن‌ها وجود دارد مشخص است، اما در خصوص رفتارهای اشخاص هیچ اطلاعی نداریم. ما نمی‌دانیم کدام یک از دارندگان کیف پول‌های رمز ارز اقدام به خریداری و یا عرضه می‌کنند، لذا فضا قابل اعتماد نیست.

مخاطرات حوزه رمزارزها گسترده است

معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی گفت: مخاطرات این حوزه واقعاً گسترده است و به شکل‌های مختلف بحث کلاهبرداری ها و سرقت‌ها را داریم ، تمام مبادلات و اتفاقاتی که در کیف پول اشخاص می افتد بر اساس یک رشته اطلاعاتی است که به آن کلید خصوصی گفته می‌شود، این کلید خصوصی در اختیار شخصی است که آن پلتفرم ها و سایت ها را راهبری می کند لذا این موضوع مخاطرات بسیار گسترده‌ای دارد .

یکتا مخاطرات حوزه رمز ارزها را زیاد دانست و گفت: مردم بدانند مخاطرات این حوزه گسترده است .

هنوز در خصوص رمز ارزها در کشور تصمیم  نهایی گرفته  نشده است

خسرو پور کارشناس ارزهای دیجیتال در ادامه برنامه افزود: در رابطه با رمز ارزها در کشور جمع‌بندی صورت نگرفته است، در این حوزه تصمیم مشخص گرفته نشده است. باید مطالبه‌گری در این حوزه اتفاق بیفتد ،باید به این سمت برویم که هوشمندانه تر رگلاتوری را انجام دهیم.

او ادامه داد: تا موضوعی تهدید محسوب نشود و به بحران تبدیل نشود ،متاسفانه بر روی آن فکر نمی کنیم. هر چقدر که کارشناسان و دلسوزان تذکر بدهند متاسفانه این موضوع پیگیری نمی شود.

این کارشناس ارزهای دیجیتال تصریح کرد: بدنه دستگاه‌های اجرایی باید همه به یک اجماع در اتخاذ تصمیم برسند. مجموعه جلسات گسترده‌ای را در بانک مرکزی داشتیم، فضای رمز ارزها را سناریونگاری کردیم ،در حالت های مختلف باید اقدامات لازم توسط دستگاه‌های ذیربط صورت بگیرد تا به جمع‌بندی برسیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: رمزارز ، بیت کوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
الان شما مسئولیت ضررهای کلان بورس ایران رو به عهده گرفتین؟! همین دولت شونه خالی کرد
رمز ارزها اعتبارشون خیلی از بورس ایران بیشتره..شما اینو فقط واسه این میگین که دوباره پول مردم رو بالا بکشین ولی دیگه کور خوندین عصر عصر ارزهای دیجیتاله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
همه چیز ممنوع فقط بورس ازاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
پشتوانش هر چی که باشه از پشتوانه بانک مرکزی ایران معتبرتره
Netherlands
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
به جای اینکه مردمو آگاه کنید فقط دارید جو سازی به نفع میکنید در ذهن مخاطب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
وسیله دور زدن تحریما است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
پشتوانه اش تنبلها هستند
کسی دیگر نمی‌خواهد با کار و تلاش و تولید سرمایه بدست آورد
نشسته اند فکر کرده اند که چطوری میشود بدون زحمت پولدار شد
وقتی چند روزه پولت ده برابر شود این یعنی یک جای کار خراب است
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۸:۳۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
این رمز ارزها، نشون میدن اقتصاد جهانی به ظاهر علمی چقدر مسخرس! و دولت ها چقدر اضافی هستن!
ارزی که هیچ پشتوانه ی ملموسی نداره، فقط به دلیل کم شدن تدریجی مقدار استخراجش روز به روز بالاتر میره!؟ اما پول کشورها با پشتوانه ی طلا و جواهر و دلار و یورو هر روز بی ارزش تر میشه!
علم اقتصاد امروز = دروغ بزرگ نظام سرمایه داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
خروج سرمایه های مردم از ایران
Iran (Islamic Republic of)
شوقی
۰۷:۵۹ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
با ازاد شدن یک میلیارد دلار ایران توسط کره جنوبی سقوط قیمت پراید و خیار و بیت کوین حتمی است
Iran (Islamic Republic of)
متضرر بورسباز
۰۷:۳۸ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
با بازار بورس ایران چه فرقی میکنه اینجا هم عملا پول مردم را خوردند وبردند ویه لیوان اب هم روش... بازار سرمایه هر چی ریسک داشته باشه به اندازه بازار بورس خطرناک نیست هر روز شاهد اب رفتن سرمایه ات هستی ونمیتونی کاری بکنی خب حالا چه میکنی. اینجا یه عده گرگ برای بلعیدن سرمایه مردم کمین نشستن گرگ های دولتی وحقوقی واونجا یه سری نهنگ . بقول معرف اب که از سر گذشت چه یه گرگ چه یه نهنگ
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۴:۵۵ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
سلام.به نظر من این ارزهای دیجیتال اصلا قابل اعتماد نیستند.همین الانش ارزش پول های حقیقی مثل دلار و پوند و تومان و ریال و یورو نوسان داره .چه برسه به این ارزهای دیجیتال که هیچ پشتوانه ای ندارند و معلوم نیست که از کجا آمده اند و فلسفه پیدایششان چی بوده است و با چه سیاستی ایجاد شده است و چه طوری اداره می شود و کیلویی ارزشش بالا میرود و هیچ خروجی و محصولی ندارد و فقط و فقط برق تولیدی نیروگاه ها رو عین یک خوره صرف یو پی اس هاش می شه و هیچ تولید به درد بخوری رو ندارد.و با وجود پولهای موجود در جهان آیا نیازی به زاییده شدن چنین ارزهای دیجیتال و آنالوگ و مجازی هم هست.اصلا این اتحادیه اروپا که مثلا کل پول کشورهای تحت سلطه خودش رو به یورو تبدیل کرد که حتی تعدادی از کشورهای اروپایی به خاک سیاه کشیده شدند ؛ آیا از این ارزهای دیجیتال غیر حقیقی بی پشتوانه استفاده خواهد کرد یا اگر استفاده کند ؛ چگونه مصرف می کند .با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
Navid
۰۱:۳۸ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
باز اینترنت ملتو قطع کردن؟
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۱:۲۸ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
پشتوانه طلا و نقره چیه؟
جز اینکه یک فلز هست مثل آلومینیوم، مس و برنج!
این آدم ها هستند که به طلا اعتبار دادند
این آدم ها هستند که به برگه کاغذی اسکناس یه دولت اعتبار دادند
حالا آدم ها تصمیم گرفتن به رمز اعتبار بخشیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
خدا نگذره اون کسایی رو که بورس رو به این روز در آوردن که مردم مجبور بشن موهاشون رو اینطوری از کشور خارج کنن.
بگو بیش باد ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
پشتبانه ی بیت کوین و کوین ها ،دیجیتال هست . اگر ببینید روی ارزهای دلار و دیگر دولتها سریالی مخصوص ان پول هست .در ارز دیجیتال هم هر ارز شماره مخصوص دارد . فواید ارزهای دیجیتال دور زدن تحریمها .ناشناس بودن مبادله کنندهها . تعداد محدود بیت کوین و دیگر ارزها برعکس دلار و پدل های کشورها که هر روز بیشتر چاپ می شود .مورد قبول بودن مردم .....در اخر پولهای دولتها مخصوص همان دولت هست ولی ارز دیجیتال مردمی و جهانی
France
ناشناس
۰۰:۱۶ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
هر از چند سال كه بيت كوين قيمتش ميره بالا اين كارشناس ها رو از كمد در ميارين بعد دوباره قيمتش ميريزه برميگردونين تو صندوق
آخرین اخبار