تجلیل از ۱۳ دانشمند چهارمحال و بختیاری در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان

مجموعه مدیریت شهری طی مراسمی از ۱۳ دانشمند برتر استان که نامشان در فهرست دو درصد برتر دانشمندان جهان قرار گرفته است تجلیل کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرداری و شورای اسلامی شهرکرد طی مراسمی از ۱۳ دانشمند استان که نامشان در فهرست دو درصد برتر دانشمندان جهان قرار گرفته بود، تجلیل کردند.

بهادر عبدالغنی شهردار شهرکرد در این مراسم ضمن خیر مقدم با بیان اینکه اگر بخواهیم این شهر را به عنوان مدل توسعه منطقه‌ای و یک منطقه نمونه معرفی کنیم باید از ظرفیت دانشمندان استفاده کنیم، اظهار داشت: در دوره جدید فعالیت شهرداری، تمامی طرح‌ها و پروژه‌های شهر با مطالعات دقیق‌تر و با بهره‌گیری از دانش متخصصان انجام و در این رویکرد آمادگی هرگونه همکاری با دانشمندان و متخصصان را داریم.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه اصلی‌ترین دغدغه ما این است که دانشگاه و دانشگاهیان را با شهرداری پیوند و درگیر مسائل توسعه شهری کنیم، افزود: در بحث توسعه نیاز به اجماع فکر دغدغه‌مندان امر توسعه داریم.

عبدالغنی با بیان اینکه مدیریت شهری می‌بایست از ظرفیت و استعداد‌های نهفته و اساتید و دانشمندان استفاده کند، اضافه کرد: شهرداری شهرکرد آمادگی دارد از پیشنهادات ارزشمند دانشمندان و دانشگاهیانی که بتوانند در امر توسعه شهری و رفع مشکلات کمک کنند، بهره‌مند شود.

از عدم خودباوری تا تنگ‌نظری‌ها در استان

فرهاد رئیسی رئیس شورای اسلامی شهرکرد در ادامه جلسه با بیان اینکه رشد و توسعه دانشگاه‌ها زمینه رفع مشکلات کشور را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: چالش‌ها و مشکلات مختلفی در جهان وجود دارد که رشد جمعیت، تغییرات اقلیمی و کمبود منابع سبب ایجاد این چالش‌ها شده، اما براساس پیش‌بینی دانشمندان تا ۵۰ سال آینده این نقاط تاریک با کار‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها به نقاط روشن تبدیل می‌شوند.

او افزود: اگر امروز شاهد نوسانات مختلف و تحریم‌ها هستیم به این دلیل است که از ظرفیت متخصصان و علم و دانش دانشگاهیان استفاده لازم نشده است بنابراین دانشگاه باید پژوهش‌محور باشد و ایده را به تولید و ثروت تبدیل کند.

رئیسی با بیان اینکه رسالت اصلی دانشگاه، کیفیت‌بخشی به زندگی در تمامی ابعاد است، بیان کرد: هرگونه رشد و توسعه در جامعه به عملکرد دانشگاه و آموزش و پرورش برگشت می‌شود، بنابراین باید دانشگاه در همه عرصه‌ها مشارکت داشته و حلقه ارتباطی دانشگاه و مدیریت شهری شکل گیرد تا بخش مهمی از مشکلات مرتفع شود.

او با بیان اینکه تاکنون به خودباوری نرسیده‌ایم و سیاست‌زده شده‌ایم، گفت: باید بپذیریم از افراد علمی و متخصص در جایگاه‌های علمی استفاده کنیم تا بتوانیم با ارائه ایده به تولید محصول و ثروت برسیم.

طیبه شریفی نایب رئیس شورای اسلامی شهرکرد در ادامه جلسه بیان کرد: با توجه به کمبود امکانات در استان حضور ۱۳ نفر از اساتید علمی دانشگاه‌های استان در لیست دانشمندان دو درصد برتر جهان مایه افتخار است چراکه الگویی شد برای فرزندان ما که با عزم جدی‌تر برای کشور به سمت علم و دانش حرکت کنند.

او با بیان اینکه امروز دنیا توسط علم می‌چرخد، گفت: در راستای مقابله با جنگ نرم امروز علم حرف اول را می‌زند چراکه با علم و دانش و آگاهی می‌توان در جنگ نرم پیروز شد و به‌صورت کاربردی از مباحث علمی بهره‌مند شویم.

امامقلی بلالی رئیس کمیسیون املاک شورای اسلامی شهرکرد در ادامه جلسه تصریح کرد: مردم استان از گذشته با پرورش فرزندان صالح از کشور دفاع کرده و فرزندان خود را به میدان جنگ فرستادند و امروز با پرورش این دانشمندان افتخاری دیگر برای استان رقم زدند.

او گفت: حضور ۱۳ دانشمند استان در بین اسامی دانشمندان دو درصد برتر جهان سبب ایجاد انگیزه برای پدر و مادران شد تا این افراد را الگو قرار داده و فرزندانی پرورش دهند که در آینده برای کشور افتخار آفرینی کنند.

بلالی ادامه داد: در راستای توسعه فضای دانشگاه شهرکرد پیگیری‌های لازم انجام و زمین آماده‌سازی و اسناد اخذ شده است.

علیرضا توکلی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهرکرد در ادامه جلسه خاطرنشان کرد: جایگاه بافضیلت و کرامت که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده است منتسب به همین مفاهیم است که وجود انسان‌هایی، چون دانشمندان می‌توانند در سایه این آیات به چنین جایگاهی برسند.

او با بیان اینکه دانشمندان یک اعتبارنامه برای عیار هستی هستند، افزود: نام استان در سایه تلاش بی‌دریغ این دانشمندان سربلند شده است.

حمید فتح‌اللهی رئیس کمیسیون معماری شورای اسلامی شهرکرد در ادامه جلسه گفت: کیفیت زندگی بشر امروز مدیون تلاش دانشمندانی است که زندگی خود را وقف علم و دانش کردند و برای استان افتخار آفریدند.

او با بیان اینکه تکریم علم و دانش امری ضروری است، افزود: علاوه‌بر اینکه می‌بایست در راستای تقویت جایگاه علم و دانش تلاش شود، الگوسازی مستمر نیز باید وجود داشته باشد.

مصطفی حیدری رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهرکرد در ادامه جلسه با بیان اینکه شهرکرد مرکز تعاملات استان است، خاطرنشان کرد: استان امروز دچار تنگ‌نظری‌هایی شده که حضور دانشمندان می‌تواند در راستای رفع این مشکلات موثر باشد.

او افزود: عدم رشد و توسعه استان از همین تنگ‌نظری‌هایی است که وجود دارد، اما باید تلاش شود مسئولان و دانشگاهیان و نخبگان با وحدت و همدلی این مشکلات را رفع و همه مردم و مسئولان همگام در جهت توسعه همه‌جانبه استان حرکت کنند.

ایده‌هایی که در بروکراسی اداری مانده‌اند

سرهنگ علی فتح رحیمی معاون علمی و پژوهشی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان در ادامه بیان کرد: در راستای تبدیل ایده به محصول و ثروت با نخبگان استان رایزنی‌هایی انجام شده است، اما متاسفانه حلقه مفقوده بین علم و ثروت وجود دارد.

او افزود: در راستای تبدیل علم به ثروت ایده‌ها جمع‌آوری و جشنواره‌هایی با کمک دانشگاه‌ها برگزار شده است، اما در بحث نیروی انسانی که دغدغه مقام معظم رهبری است آنچنان که باید توجهی نشده است.

رحیمی با بیان اینکه مشکلات شهر با کمک جوانان دغدغه‌مند می‌تواند رفع شود، ادامه داد: دانشمندان استان می‌توانند در بحث مبارزه با کرونا فعال باشند و ایده‌هایی دارند، اما ایده‌های آن‌ها در بروکراسی اداری مانده است.

او گفت: باید پژوهش را رونق و پرورش دهیم که تبدیل به یک محصول و ثروت شود و جوانان ما بیکار نباشند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
احسنت به دانشمندان غیور سرزمینم
موفق وسربلند باشید
آخرین اخبار