«پپه اسکوبار» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بایدن بازیگر سناریو‌های از پیش نوشته شده است/ اصرار آمریکا به کشاندن توانایی موشکی ایران به میز مذاکره

تحلیلگر مسائل غرب آسیا تاکید کرد رئیس‌جمهور آمریکا مجری دستورات گروهی استراتژیک در نظام سیاست‌گذاری است و همه امور در پشت صحنه مدیریت می‌شود.

همزمان با پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، زمزمه‌های فراوانی در این کشور و همچنین تهران به راه افتاد که مستاجر جدید کاخ سفید اهل احترام گذاشتن به توافق‌های بین‌المللی است و قصد دارد تا روند غیرقانونی آمریکا در خروج یک‌جانبه از برجام را متوقف کند و به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد. 

اما تنها چند روز پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری در آمریکا، مشخص شد که واشنگتن به این سادگی ها هم قصد ندارد تا از اهرم به اصطلاح فشار خود یا همان تحریم‌ها دست بکشد و به دنبال امتیازگیری هایی است که البته پایان آن مشخص نیست.

گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به همین بهانه و برای بررسی دقیق‌تر آینده توافق هسته‌ای، به سراغ پِپه اسکوبار، روزنامه‌نگار برزیلی، نویسنده کتاب دو جلدی «امپراطور آشوب» و ستون‌نویس مطرح «آسیا تایمز» و «الجزیره» رفته است. مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

آمریکا به دنبال مذاکره درباره قدرت موشکی ایران است

۱- همان طور که می‌دانید ایران به برجام پایبند بوده و این آمریکاست که در دوره ترامپ از برجام خارج شده، حالا به نظر شما چرا آمریکا انتظار داره که ایران اول به برجام برگردد؟

پِپه اسکوبار: این خیلی سوال پیچیده ایه. من، ولی سعی می‌کنم تا اونجا که ممکنه توضیح بدم. همون طور که می‌دونید باور‌های مختلفی در واشنگتن در مخالفت با ایران وجود داره؛ در سطوح مختلف. در مورد دولت بایدن نباید فراموش کنیم که به این دولت هم برخی از سیاست‌ها عیناً دیکته می‌شه. برای اون مهم نیست الان چه زمانیه یا اینکه چه روزیه. اون داخل یه سناریوی از پیش تعیین شده قرار گرفته؛ و این موضوع خیلی خطرناکه؛ بنابراین ما یه گروهی رو داریم که از پشت صحنه دارند همه امور رو کنترل می‌کنند. این افرادی که در پشت صحنه دارند نقش بازی می‌کنند بخش مهمی از ساختار سیاسی آمریکا هستند؛ افرادی که در نگاه اول خیلی با ایران دشمنی دارند تا حدی هم با روسیه و با یه میزان خیلی کمتری هم با چین خصومت دارند. ولی روسیه و ایران دو عنصر مهم برای این بازیگران پشت صحنه هستند؛ بنابراین وقتی در مورد بازگشت آمریکا به برجام صحبت می‌کنیم، این موضوع دست یک نفر نیست؛ اولین اتفاق و اقدام باید با تایید اون گروه پشت صحنه بیافته و بعد مراحل بعدی طی شود.

حتی اگر به احتمال خیلی کم اون‌ها تمایل به بازگشت به برجام رو هم داشته باشند، اولین شرط رو برقراری مذاکرات مجدد تعیین خواهند کرد درباره جزئیات مهم توافق هسته‌ای از جمله غنی سازی اورانیوم یا مثلاً راه اندازی راکتور‌های هسته‌ای یا حتی برنامه موشکی ایران؛ موضوعاتی که به هیچ عنوان ارتباطی با بند‌های توافقنامه هسته‌ای ندارد؛ بنابراین همون طور که می‌دونید با تغییرات مداومِ مواضع سیاسی در آمریکا مواجه هستیم. الان بین دولت ایران و مقامات آمریکایی این رقابت ایجاده شده که اون طرفی که زودتر از تواقفنامه خارج شده باید حالا به اون برگرده؛ قطعاً این ایران نیست که باید به این توافقنامه برگرده، چون ایران از لحاظ سیاسی و فنی در بیشتر موارد به بند‌های توافقنامه عمل کرده؛ الان قطعاً سایر اعضای این توافقنامه هم بر این باور هستند که این آمریکا بود که اول از این توافقنامه خارج شد و حالا این آمریکاست که باید اول به این توافقنامه برگرده و بعد ببینیم گزینه‌های بعدی برای تعامل چی می‌تونن باشن.

دستان پشت پرده سیاست جو بایدن در غرب‌آسیا را تنظیم می‌کند

۲) خیلی ممنونم؛ به عنوان سوال دوم می‌خواستم از شما بپرسم نظر شما درباره سیاست بایدن به طور کلی در خاورمیانه چیست؟


پِپه اسکوبار: خُب باید اولش بگم که بایدن اساساً سیاستی توی خاورمیانه نداره. باز هم در این مورد باید به افرادی که پشت صحنه دارند نقش بازی می‌کنند فکر کرد؛ الان در اینجا نقش وزیر امور خارجه آمریکا خیلی اهمیت دارد. باید دید آن‌ها چه نقشه‌ای در این منطقه در سر دارند. نکته‌ای که نباید فراموش کرد اینه که این افراد همیشه و همواره امپرالیست بودند این رو فراموش نکنید. با توجه به تاریخچه‌ای که از سیاست‌های آمریکا در ذهن داریم قابل پیش بینی است که آمریکا الان می‌گوید که ایران اول باید به یک سری توافقات پایبند بماند، ایران الان خطر بزرگی در خاورمیانه است... در واقع می‌شه گفت که الان دستگاه‌های مختلف سیاسی آمریکا همان راه دولت‌های قبلی را پیش خواهند گرفت و تقریبا اتفاق جدیدی در این زمینه نخواهد افتاد، عملاً دولت آمریکا در زمان فعلی نه زیاد خشن رفتار خواهد کرد نه خیلی نرم، ولی یه بخش اعظمی از این سیاست به خود شما بستگی دارد، اگر اون‌ها ببینند که ایران مدام در حال پیشرفت و پیشروی در مواضع خودشه حساب کار دستشون می‌یاد و شاید ... شاید تحریم‌ها را کاهش دهند.

شاید به احتمال خیلی کم به توافقنامه هسته‌ای برگردند. ببینید این اصلاً مطابق با اصول دیپلماتیک نیست. ولی متاسفانه یه دیپلماسی مبتنی بر زور است که آن‌ها اسلحه رو روی سر شما نگه می‌دارند و شما رو مجبور به مذاکره می‌کنند. این اصلاً مطابق با اصول متعالی سیاست نیست. البته قبلاً هم مقامات ایرانی از جمله رهبر ایران و آقای روحانی به این درخواست‌های اجباری برای تن دادن به مذاکره دست رد زدند؛ و این خیلی طبیعیه، چون ایران بعد از اقدام ترامپ در خارج شدن از توافقنامه هسته‌ای دیگه ترسی از این توافقنامه نداره، و الان دقیقا در یک سطح با سایر اعضای این تواقفنامه قرار داره و کاملاً هم مصممه. البته ایران خیلی کم از سوی اعضای اروپایی تواقفنامه برجام مورد حمایت قرار گرفته، ولی در زمینه نوع تفکرات غربی سایر اعضا باید بگم که اون‌ها دچار یک ترس شدیدی از قدرت ایران در دهه‌های اخیر شدند و مدام حرف‌های تکراری و غیرمنطقی خود را در سطح سیاسی تکرار می‌کنند. مدام می‌گن ایران می‌خواد پروتکل‌های بین المللی رو زیر پا بذاره؛ ایران نمی‌خواد زیر بار برخی قوانین بره... ولی اونا هیچ وقت به اصل موضوع توجه نکردن... ایران الان تحت تحریم است.

غربی‌ها فکر می‌کردند که این تحریم‌ها ایران رو فرمانبردارتر می‌کنه و حالا دیگه می‌تونن به بهانه همین تحریم‌ها وارد مراودات سیاسی با این کشور بشن. ولی عملاً هیچ کدوم از این‌ها اتفاق نیفتاد. این‌ها هم باور‌های آمریکا در زمینه ایران بود هم رقیبان اروپاییش. از لحاظ سیاسی اقدامات غربی بیشتر به سمت تفرقه و جدایی سیاسی رفته تا به سوی یک توافق همه جانبه... اون‌ها خیلی نگاه رادیکالی در مورد ایران دارند، ولی حقیقتا این واقعیت قضیه است.

رهبر ایران تاکید کرد که استفاده از سلاح هسته‌ای حرام است

۳- نگاه شما به آینده توافقنامه هسته‌ای ایران چیست؟

پِپه اسکوبار: آینده توافقنامه هسته؟! خُب خیلی پیچیده است. یه بار دیگه باید بگم که دولت آمریکا از سوی اسرائیل تحت فشاره. ببینید یه طبقه بندی بین رهبران اسرائیلی وجود دارد. عده‌ای می‌گویند باشه اشکالی ندارد توافقنامه هسته‌ای را هم در مناسبات سیاسی امتحان می‌کنیم، چون حداقل می‌تونه فعالیت‌های هسته‌ای رو محدود کنه. ببینید الان دیگه همه می‌دونند که ... رهبر ایران آیت ا... خامنه‌ای اعلام کردند که ایران قصد ساختن سلاح هسته‌ای را ندارد. خیلی واضح است. این کاملاً یک داستان جداست. توافقنامه هسته‌ای یک مکانیسم برای فشار آوردن به ایران است؛ و می‌خواهند با این وسیله ایران را از زوایای مختلف بازرسی کنند. واقعیت، ولی این است که ایران صد‌ها نه بلکه هزاران فروند موشک در اختیار داره، و اگر اسرائیل کوچکترین خطایی مرتکب شود قطعا تبعاتش را خواهد دید.

حقیقت این است که اسرائیل اصلاً از لحاظ موشکی مجهز نیست و برای همین نمی‌تواند وارد نزاع با ایران شود. پس داستان حقیقی همین است و این خیلی مهمتر از توافقنامه هسته‌ای است. برای اینکه ایران قدرت نظامی بالایی در خاورمیانه دارد و این یک حقیقت است و هیچ چیزی نمی‌تواند این واقعیت را نفی کند. حالا برگردیم سر بحثمان همان توافقنامه هسته ای. خُب ایران می‌تواند از توافقنامه خارج شود و یا اینکه بند‌هایی از آن را دیگر عملی نکند، ولی تضمینی وجود ندارد که حتی رفتار کشور‌های غربی و اروپایی به حالت عادی بازگردد. هیچ تضمینی برای این وجود ندارد. ما نباید فکر کنیم که نه این اتفاق هیچ وقت نمی‌افتد. برای اینکه تفکر آمریکایی‌ها به ویژه توی واشنگتن سالهاست که بر اساس تغییر رژیم در ایران طرح ریزی شده. آن‌ها هنوز دارند با همان تفکرات سال‌های ۱۹۷۹ پیش می‌روند؛ بنابراین مشکل اساسی همین جاست که این رویه تغییری نکرده و توافقنامه هسته‌ای فقط یه بخش کوچکی از یک پازل پیچیده است.

به دولت آمریکا نمی‌توان خوشبین بود

۴) به عنوان آخرین سوال آیا ما باید در ایران نسبت به دولت فعلی بایدن خوشبین باشیم یا بدبین؟

پِپه اسکوبار: این که به دولت بایدن خوشبین باشیم یا بدبین! خُب اگر به اتفاقاتی که هفته گذشته در سوریه افتاد نگاه کنیم قطعا باید بدبین باشیم. اگه شما به منطق آن‌ها یا بهتر بگویم بی­‌منطقی آن‌ها نگاه کنید آن‌ها مرز بین سوریه و عراق را بمباران می‌کنند و در واقع این عراقی‌ها هستند که کشته می‌شوند فقط سوری‌ها نیستند و بعد منطقشان این است که دارند از خودشان دفاع می‌کنند. چطور می‌توان این استدلال را در قالب یک منطق توجیه کرد. آن‌ها مدعی هستند که با این کار برای ایران پیام فرستادند. واقعا این اتفاقات اصلاً مطابق با عقل نیست. شما عراقی‌ها را در مرز سوریه قتل عام می‌کنید و چقدر احتمال دارد که در آینده فردی ایران را مقصر مستقیم و اصلی این اتفاقات قلمداد کند؟! بنابراین ما باید متاسفانه خیلی واقع­‌گرایانه به این قضایا بدبین باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
مجلس انقلابی باید قانونی رو تصویب کنه که هیچ کس حق نداره در مورد مسائل موشکی و دفاعی مذاکره کنه و براش مجازات تعیین کنه و مجازاتش هم باید اعدام باشه.
دقیقا با شما هم عقیده هستم
Germany
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
ای کاش برای برنامه صلاح آمیز هسته ای هم
با کسی مذاکره نمی کردیم.
نقطه ضعف ما را پیدا کردن!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
په په جان همه آنچه گفتید ما بهترش را می دانیم و بد بینی نسبت به غرب بخصوص آمریکا ، جزء ذاتمان است ولی ای کاش جهانیان این همه بی منطقی را می فهمیدند و دیگه جهان فقط مساوی با چند کشور غربی نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
اگر همان موقعی که امریگا از برجام خارج شد ما هم از برجام خارج میشدیم الان بدهکار امریگا و اروپا مابقی سازمانها خارجی نبودیم ..الان بخواهیم خارج شویم باید تاوان بدهیم..هر کار رو باید به وقتش انجام داد..تصمیم قاطع در زمان مناسب میشه اقتدار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
آن موقع کسی بد عهدی و خوی حیوانی آمریکا و اذنابشان را باور نمی کرد ؟ حد اقل همه فهمیده اند که حق با ایران است و اینکه در چه جهانی زندگی می کنیم ، گرچه غربیان مدعیان حق اند اما حق طلبی را از رفتار ها می توان تشخیص داد.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۱۸ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
ما باید بفکر این باشیم که چتر امنیتی مان در جهان گسترده شود و توانمان به همه قاره ها برسد و دستمان بسیار بلند تر شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
مجلس انقلابی باید قانونی رو تصویب کنه که هیچ کس حق نداره در مورد مسائل موشکی و دفاعی مذاکره کنه و براش مجازات تعیین کنه و مجازاتش هم باید اعدام باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
ما باید از هر لحاظ مخصوصا کشاورزی صنعتی ونظامی آنقدر قوی شویم که نیاز به بیرون نباشه مثل پزشکی که مشخص شد ما میتوانیم اونوقت دیگه تحریم کارایی نخواهد داشت تنها مشکل ما الان که مشکل کمی هم نیست معیشت وکاربرای طبقه پایین جامعه هست که اگر بتواننداین را حل کنند در درازمدت تحریمها به نفع ما خواهد بود... و مجبور به خام فروشی نمیشویم نفت کشور ما چرا باید در کشورهای کره ژاپن وچین هند پالایش وبه جنس تبدیل شود وشغل ایجاد کند وبه خدا ما فروخته شود وما بیکار باشیم
Iran (Islamic Republic of)
محس
۱۵:۵۳ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
تو همه رشته هاریاضیات چپ کرده پزشک وقت طلایی داره که همه میفهمندبعضیهانه.پزشکی درآمد خوبی داره اما دروس نامرتبط یک مانع هست.عین پهپاداسباب بازی با قیمت بالا به مردم فروختن شده دانشگاه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
و البته پول همون نفتو با اجازه کدخداشون بدن ،ندن ...
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۴:۲۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
جوبایدن ملعون خبیث شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لب لپ خورد گه دانه دانه دوزار بده آش تا روز قیامت به همین خیالهای توهمیت باش . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
اگه بایدن های داخلی بزارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
قابل توجه عاشقان برجام و عاشقان بیگانگان!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
دست آمریکا کاملآ رو شده است و نباید دیگر هرگز بازی خورد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
یعنی ترور سراوان و حمله به مقاومت در عراق شروع یک جریان بی سرانجام است جنگ جنگ اراده هاست تا پیروزی راهی نیست به لطف امام الزمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
همه جا به به نقطه رسیدن و هدف مشخص شد زندگی دارند می کنند برا ما امروز منتظر این هستن فردا آون پس فردا... عمرمان تلف شد رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
اگر ملت ایران آزاده هستند وملتشان ملت امام حسین است پس نتیجه میگیریم که اکثر کارشناسان و تحلیلگران مثل این آقا جوری دست نشانده همان آمریکا هستند وجوری میخواهند به مردم دنیا القا کنند که همه کاره جهان آمریکا است که حتی رئیس‌جمهور ایران حسن روحانی هم باورش شده که همه کاره جهان آمریکا ویا به قول او کد خدا است و هرچه آنها می‌گویند بقیه مردم ودولتها ی جهان باید بله چشم قربان بگویند وهر نوع وفرهنگ ودینی را که در آینده آمریکا برای ملت ها الخصوص مسلمانان تعین می کنند باید اجرا بشود واستغفر الله آمریکا در روی کره زمین خدائی کند مانند فرعون های گذشته یا باید مسلمان و ایمان به خدا باید داشته باشیم ویا آمریکا را کد خدا وهمه کاره بدانیم ومنتظر عاقبت کارمان باشیم که کی قهر خدا دامان تمام انسانها را خواهد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
آقایان غرب گرا ؛ کی میخواین بفهمین که سگ زرد برادر شغاله . اندکی بصیرت و عقل رو قاطی عملکردتون کنین بد نیست !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
غرب گرا کدومه ،بگو خودفروخته هرزه،ایران بینوا با جارو کردن این آشغالها شاید به نوایی برسد
آخرین اخبار