رشد اینترنت از سال ۱۹۹۷ تاکنون در نقشه تجسمی Opte

نقشه تجسمی Opte منتشر شده از بارت لیون میزان روند رشد اینترنت از سال 1997 را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در نوامبر ۲۰۰۳ بارت لیون کارشناس و محقق حوزه امنیت، در حالی که در دانشگاه مشغول تحصیل بود در یک شرکت به عنوان هکر استخدام شد تا نقاط ضعف را در سیستم‌های دیجیتالی پیدا کند. او فکر کرد که باید نقشه شبکه اینترنت را اصلاح و یک نقشه جدید ترسیم کند. یک روز لیون در جمع همکارانش پیشنهاد کرد که می‌تواند از نقشه شبکه خود برای ترسیم کل نقشه اینترنت استفاده کند. او می‌گوید: "آن‌ها فکر کردند که این ایده خیلی خنده دار است و من نمی‌توانم این کار را انجام دهم. ".


بیشتر بخوانید


نقشه Opte  تصویر شبکه اینترنت جهان

اما آنچه بعد از ترسیم نقشه بدست آمد، یک انباشت بزرگ آسمانی از خطوط نازک، همپوشانی ستارگان و شاخه‌ها در یک تصویر ثابت است که اینترنت جهانی اوایل دهه ۲۰۰۰ را به تصویر می‌کشد. لیون این تصویر را Opte نامید. اکنون Opte به فرم کاملاً جدید و به روز شده‌ای بازگشته است. نسخه اصلی از ردیابی‌ها استفاده می‌کند، دستورات تشخیصی که مسیر‌های مختلف را از طریق شبکه جستجو می‌کنند، تا اینترنت را با تمام پیچیدگی‌های عظیم خود تجسم کنند.

اما ردیابی‌ها می‌توانند مسدود شوند، تقلب شوند، یا اشتباهات دیگری داشته باشند؛ بنابراین لیون در نمایشگاه ۲۰۱۰ Opte اصلی در موزه هنر‌های مدرن نیویورک، یک گزینه جایگزین را کشف کرد. لیون به جای اینکه نقشه را بر اساس ردیابی‌ها قرار دهد، از جدول مسیریابی پروتکل Border Gateway، نقشه‌های مترو اینترنت استفاده کرد تا دید دقیق تری داشته باشد.

نمودار‌های تجسم Trippy رشد اینترنت از سال ۱۹۹۷ را نشان می‌دهد

نقشه جدید فیلمی متحرک است

نقشه Opte اصلی یک تصویر ثابت بود، اما نسخه ۲۰۲۱ یک فیلم  10K با عکس‌های گسترده است، از داده‌های BGP از پروژه Route Views دانشگاه اورگان برای ترسیم نقشه اینترنت جهانی از ۱۹۹۷ تا امروز استفاده شده است. لیون ماه‌ها روی این نقشه کار کرد و برای تولید آن به تعدادی از برنامه‌ها، ابزار‌ها و اسکریپت‌ها اعتماد کرد. یکی بسته نرم افزاری به نام طرح بزرگ نمودار است که در اصل برای ارائه تصاویر طراحی شده، که صد‌ها طرح بصری مختلف را امتحان می‌کند تا زمانی که کارآمدترین و بهترین‌ترین راه حل را پیدا کند.

در حالی که این مفهوم برای نقشه برداری و تجسم کل اینترنت به همان شکل باقی مانده، متحرک سازی تکامل و گسترش آن در طول تقریبا ۲۵ سال باعث می‌شود نسخه جدید Opte تعاملی‌تر باشد. این نقشه برای استفاده غیر تجاری رایگان هستند و لیون امیدوار است که این قطعه به ویژه برای مربیان و دانشجویان جذاب باشد. بینندگان می‌توانند جزئیات مربوط به مناطق مختلف شبکه را مشاهده کنند، و لیون برخی از نمودار‌ها و ویدیو‌ها را ایجاد کرده که نقاط خاصی را عنوان می‌کنند.

نمودار‌های تجسم Trippy رشد اینترنت از سال ۱۹۹۷ را نشان می‌دهد

نقشه Opte رویدادها را هم پوشش می‌دهد

با جابجایی در زمان، اوپت رویداد‌های مهم اینترنتی را نیز ملموس می‌کند، مانند خاموشی اینترنت میانمار در چند هفته گذشته. لیون می‌گوید که او همچنان در حال جمع آوری داده‌ها برای ارائه تصویری قوی از وقایع اخیر است. Opte حتی نشت مسیر BGP را نشان می‌دهد، حوادثی که داده‌ها به معنای جریان در یک مسیر خاص هستند به طور تصادفی یا سواستفاده مجدد هدایت می‌شوند تا از نقاط دیگر شبکه عبور کنند. پروژه جدید ساخته شده تا به راحتی قابل به روزرسانی باشد، بنابراین لیون می‌تواند با گذشت زمان آن را تجدید نظر کند.

در حالی که Opte تجسم چشمگیر و قدرتمندی از اندازه و تأثیر اینترنت است، لیون می‌گوید این قطعه همچنین در نهایت عدم موفقیت اینترنت در غیر متمرکز شدن و غیرقابل فشار بودن در شکل فعلی خود را نشان می‌دهد، به ویژه در کشور‌ها و مناطق جغرافیایی که نقاط اتصال محدودی به اینترنت جهانی را دارند.

لیون می‌گوید: "وقتی به این نقشه نگاه می‌کنم، هر یک از آن نقطه‌های کوچک انسان‌ها هستند که کاری انجام می‌دهند. مردم در واقع از شبکه استفاده می‌کنند، شبکه را ایجاد می‌کنند، به معنای واقعی کلمه از طریق اقیانوس‌ها و کوه‌ها با کابل‌های فیبر نوری و حفر خندق‌ها عبور می‌کنند. همه آن کار‌ها در یک عکس فوری منعکس شده است. "

در ادامه ویدئویی از نقشه تجسمی رشد اینترنت در این سال‌ها را مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار