هزینه جرم برای مجرم‌ها و دست اندازان به منابع آبی پایین است

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: متاسفانه هزینه برخی از جرم‌ها در کشور ما برای مجرم‌ها می‌صرفد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، هادی هاشمیان رئیس کل دادگستری گلستان امروز در همایش روز ملی آب گفت: کشور ما کشوری است که در آن یک سال با خشکسالی آب و سال دیگر با سیل مواجه است و مدیریت این موضوع تدبیر می‌خواهد.

او افزود: وجود بحران آب در کشور یک واقعیت است و هر جا مردم را در امور دخالت دادیم بردیم اگر مردم متوجه مشکلات شوند در این مسیر کمک می‌کنند.

هاشمیان گفت: مجلس ممنوعیت کشت برنج در استان‌ها را لغو کرده و با توجه به موضوع کم آبی استان می‌توان برای کشت برنج تدبیر به خرج داد و از روش‌های نوین آبیاری بهره برد.

او ادامه داد: برای فرهنگ سازی در امور آب باید هم از ظرفیت مردم و هم از ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی بهره برد چرا که هر چه آگاه سازی افزایش پیدا کند پرونده‌های دادگستری هم کاهش پیدا می‌کند.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: قانون توزیع عادلانه آب قانونی نبوده است که دغدغه حفاظت از آب را داشته باشد بلکه بیشتر روی نحوه تقسیم آب تمرکز داشته است.

او افزود: در سال ۸۹ کمیسیونی برای قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه تشکیل شد، اما این کمیسیون ناکارآمد بوده و باید نسبت به آن بازنگری شود.

هاشمیان با اشاره به بهایی که مجرمان در مقابل جرم پرداخت می‌کنند، گفت: مجازات باید به گونه‌ای تعریف شود که هزینه انجام جرم برای مجرم سنگین باشد، اما متاسفانه در کشور ما برای برخی از جرم‌ها برای مجرم می‌صرفد که آن خلاف را انجام دهد.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: به عنوان مثال یک قانونی در رابطه با تخلف تاجر در سال ۱۳۰۸ تصویب شده که مجازات آن ۵ ریال است و هنوز هم در حال اجراست، این قوانین باید اصلاح شود، اما نحوه قانون گذاری‌ها پشت در مجلس است.

او ادامه داد:برای اجرای قانون توزیع عادلانه آب می‌توان از ظرفیت سمن‌ها بهره برد تا اقدامات بازدارنده انجام شود.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: موضوع حراست از بستر رودخانه، ایجاد ابنیه و تاسیسات برروی منابع آبی و... باید به شدت کنترل شود.

سید محسن حسینی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز در این همایش گفت: ما در سال حدود ۴۵۰ میلی متر بارندگی داریم و باید آب شرب، صنعت، کشاورزی و... را برای جمعیت دو میلیون نفر استان تامین کنیم.

او افزود: ۸۰ درصد عمده آب ما در بخش کشاورزی، ۱۰ درصد شرب، ۳ درصد صنعت و مابقی در پشت سد‌ها تبخیر می‌شود.

حسینی گفت: میزان سنجش عملکرد محصول در هکتار مربوط به کشور‌های اروپایی است که از آب کافی برخوردارند، اما زمین برای کشاورزی کم دارند، در کشور ما تن در هکتار معنی ندارد و باید کیلوگرم بر مترمربع محاسبه شود.

او ادامه داد: آب امانتی است در دست ما که باید از آن درست استفاده کنیم.


انتهای پیام/ق/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.