۹ میلیون هکتار اراضی ملی فارس کاداستر شدند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: در راستای اجرای قانون جامع کاداستر و با همکاری اداره ثبت، تاکنون برای ۹ میلیون هکتار از اراضی ملی استان فارس کاداستر صادر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالحسن صمد نژاد با گرامیداشت روز درختکاری و در آستانه هفته منابع طبیعی گفت: استان فارس با ۱۰.۲ میلیون هکتار عرصه منابع و شرایط اقلیمی متنوع و رویشگاه‌های متنوع می‌طلبد با کمک همه از این میراث گرانبها و ملی درخور حفاظت و مراقبت و برای آیندگان حفظ کنیم و در جهت توسعه فضای سبز کوشا باشیم.

او با بیان اینکه منابع طبیعی و آبخیزداری فارس چالش‌هایی دارد، به بیان این مشکلات پرداخت و اظهار کرد: فرسایش خاک در اثر از بین رفتن پوشش گیاهی و تغییر رژیم بارش و بهره برداری‌های نابجا امروز یکی از مهمترین چالش‌های منابع کشور و به تبع آن استان فارس است.

به گفته صمدنژاد، میانگین بالای فرسایش خاک در کشور بسیار نگران کننده است.

او چالش دیگر را آتش سوزی‌هایی دانست که در اوایل بهار و تابستان و اواخر پاییز با آن رو به رو هستیم؛ قطع درختان در حوزه زاگرس، چرای بیش از حد و فاقد یک نظم خاص یکی از معضلات منابع طبیعی است و تخریب تصرف اراضی توسط سودجویان و دست اندازی به انفال از دیگر چالش‌های این بخش است.

صمد نژاد سیلاب و سیل خبری را چالش دیگری عنوان کرد که در فارس دیده می‌شود و ادامه داد: برای حفاظت از منابع طبیعی باید اولویت بالا بردن مشارکت مردمی و ایجاد حساسیت مردم در نظارت، حمایت و احیا باشد.

فعالیت ۴۰ تشکل دوستدار طبیعت در فارس

او با این حال اعلام کرد: خوشبختانه تشکل‌های دوستدار طبیعت و منابع طبیعی در حال افزایش هستند و ۴۰ تشکل در این حوزه در فارس فعالیت می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی فارس افزود: به منظور ساماندهی این تشکل‌ها و مشارکت، طرح هنگ امداد طبیعت به مناسبت هفته منابع طبیعی راه اندازی می‌شود که در قالب طرح یک ظرفیت حداقل ۵ هزار نفری در فارس به عنوان این هنگ یار و مددکار منابع طبیعی فارس خواهند شد.

او اضافه کرد: به منظور هم افزایی همه متولیان حوزه اجتماعی با بسیج سازندگی هم تفاهم نامه‌ای داشتیم که از توان بسیجیان هم در این زمینه استفاده کنیم.

صمدنژاد با بیان اینکه پراکنش عرصه و نوع چالش‌های مناطق و مباحث مختلفی در نظر گرفته شده که به طور مستمر یک هنگ کارا و مؤثر و الگو برای کشور مفید و سودمند در پیش داشته باشیم.

او با تصریح اینکه هنر مدیریت منابع طبیعی افزایش مشارکت مردمی در حفظ منابع طبیعی است، افزود: حریق در عرصه‌های منابع طبیعی در تابستانی که گذشت در فارس زیاد بود لذا طرح مقابله با حریق تدوین شد که در این طرح در سه فاز قبل از بحران، حین و بعد از بحران همه تدابیر اندیشیده شده است و به صورت ماهانه برنامه جلو برده می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: به واسطه این طرح این آمادگی را داریم که پیشگیری کنیم و اگر اتفاقی افتاد آمادگی مقابله داشته باشیم. وی با این حال، عنوان کرد: با توجه به اینکه نیروی انسانی متناسب با عرضه در اختیار نداریم و محدودیت‌های مالی هم داریم نگرش به فناوری‌های نوین مورد نظر قرار دادیم و شیوه نامه واحد مدیریت فناوری را تدوین کردیم که در هفته منابع طبیعی افتتاح می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی فارس با بیان اینکه با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای عرصه‌های منابع طبیعی پایش می‌شود افزود: مقابله با حریق و نقشه راه و عرصه‌های دچار حریق و عرصه‌های مستعد حریق و… از طریق واحد فوق مورد بررسی و پایش و استفاده قرار خواهد گرفت.

به گفته صمد نژاد، در چالش درختان جنگلی طرح مقابله را تدوین کردیم و از توان شوراهای تأمین شهرستان‌ها استفاده و از حمایت دستگاه قضائی استفاده کردیم تا بتوانیم بر این ‌چالش هم غلبه کنیم.

او با توجه به اینکه سطح مراتع فارس وسیع است و بهره برداران زیادی دارد، اعلام کرد: طرح کاداستر اراضی ملی حائز اهمیت است بنابر این از آنجا که تا پایان سال ۹۸، فقط ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کاداستر شده بود، امسال این ‌میزان به ۹ میلیون هکتار رسید و مابقی را سعی می‌کنیم در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ انجام دهیم.

فعالیت غیر قانونی کوره‌های تولید ذغال

مدیرکل منابع طبیعی فارس در زمینه تولید ذغال از درختان منابع طبیعی اعلام کرد: کوره‌های تولید ذغال، سنتی است بنابر این آمار دقیقی از شمار این کوره‌ها وجود ندارد اما متأسفانه در شهرستان‌های جهرم، کازرون، ممسنی، رستم، کوه چنار و سپیدان این کوره‌ها فعالیت دارند.

او با این حال اعلام کرد: در ۹ ماه امسال، ۱۸۰ تن هیزم کشف شد و ۱۸ تن ذغال و ۵ هزار کیلو شیرین بیان و محصولات فرعی از کشفیات منابع طبیعی است.

به گفته صمدنژاد، برداشت چوب در جنگل تابع مقرراتی است که اگر بخواهیم چوب‌های خشک را برداشت کنیم در قالب و نظارت انجام می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی فارس در پاسخ به خبرنگار مهر پیرامون تصرفات اراضی در برخی نقاط فارس از جمله روستای قلات هم اظهار کرد: در محدوده شهرها و حریم آن متولی اراضی مسکن و شهرسازی است متأسفانه هرجایی که عرصه خارج از منطقه مسکونی است گفته می‌شود چرا منابع طبیعی برخورد نمی‌کند.

او با این حال افزود: تمامی لایه‌های اطلاعاتی کلان شهر شیراز را با استفاده از نرم افزار 《جی آی اس》 روی هم انداختیم و نقاط را مشخص کردیم که متولی کدام یک از دستگاه‌ها باشد بنابراین تمام نقاطی که در عرصه‌های ملی بوده است با عکس‌های ماهواره‌ای مشخص شده جهت برخورد به دستگاه قضائی ارائه شده است و در شیراز روی نظم در حال انجام کار هستیم و با حضور نیروهای ما، راه و شهرسازی، دادگستری و جهاد کشاورزی به صورت جدی در حال پی‌گیری است.

مدیرکل منابع طبیعی فارس همچنین از تشکیل ۴۲۰ پرونده در این خصوص خبر داد و گفت: ۹۰۲ هکتار از اراضی منابع طبیعی فارس رفع تصرف شده است.

او پیرامون بخش آبخیزداری هم اعلام کرد: پروژه بزرگی که امسال افتتاح شد طرح کنترل سیلاب در دروازه قرآن با نام شهید سردار سلیمانی بود.

مدیرکل منابع طبیعی افزود: طرحی تهیه شد با اعتباری بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان که شامل ۷ بند است که اگر این سازه‌ها احداث نشده بود چه بسا سیلابی مانند سال ۹۸ در پاییز امسال شاهد بودیم.

صمد نژاد ادامه داد: در سراسر استان ۴۶ پروژه آبخیزداری در سال جاری احداث کردیم که شامل ۱۸۶ هزار هکتار حوزه آبخیزی است که کل اعتبارات این پروژه‌ها ۸۷ میلیارد تومان بود.

او پیرامون تولید نهال هم از تولید ۵۰۰ هزار اصله نهال جنگلی خبر داد و گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری یک صد هزار اصله نهال بین مردم توزیع می‌شود.

صمد نژاد همچنین اعلام کرد: طی ۱۱ ماه گذشته ۲۲۵ هکتار نهال‌کاری داشتیم و از ۴۰۰ هکتار عرضه‌های نهال کاری شده مراقبت و آبیاری شده است.

این مقام مسئول از ۵۳۱ هکتار طرح زراعت چوب تا پایان بهمن ماه خبر داد و افزود: بر ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از طرح ماده ۳ هم نظارت شده است، همچنین اعلام کرد که ۱۰ هزار و ۴۷۲ هکتار ذخیره گاه جنگلی فارس شناسایی و آگهی شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.