چه رفتار‌هایی خانم‌ها را از ازدواج منصرف می‌کند؟

یک جامعه شناس گفت: یکی از عواملی که می‌تواند دختران را از ازدواج منصرف کند، ترس از دست دادن آزادی‌هایشان است.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، همه دوست دارند بهترین و ایده آل‌ترین فرد قدم به زندگیشان بگذارد. خانم‌ها همیشه مردان مهربان را ترجیح می‌دهند. مردی که ضمن حفظ صلابت و قدرت مردانه، با همسر و بچه هایش مهربان باشد و بتواند خیلی راحت در خانواده حرف بزند و خانمش هم با او راحت صحبت کند. در هر شرایطی بتوان روی حمایت شوهر حساب کرد. البته خانم‌ها، مرد بسیار احساساتی را نه ظاهرا و نه باطنا هم نمی‌پسندند. دوست دارند همسرشان ویژگی‌های مردانه داشته باشد و لوس نباشد. خانم‌ها یک مرد واقعی و با احساسات مردانه را ترجیح می‌دهند به یک مردی که گاهی احساساتش شبیه احساسات خانم‌ها است و خیلی زیادی لطیف می‌شوند.

در همین رابطه مریم سادات ظهوریان کارشناس و فعال فرهنگی و جامعه شناس در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: انسان یک موجود اجتماعی است و دختر‌ها از زمانی که متولد می‌شوند، اولین موقعیت اجتماعی آن‌ها خانواده‌شان است. زمانی که بزرگ شده و وارد عرصه‌های اجتماعی بیشتری می‌شوند؛ می توانند در خانواده یا فضای اجتماعی مثل شامل مدرسه، دانشگاه و فضای کارو... جایگاهی را داشته باشند.

وی در ادامه گفت: زن ها از یک منزلتی برخوردار هستند و یک طبقه و جایگاهی را در جامعه برای خود در نظر می گیرند. وقتی دختر‌ها تحصیلات دارند و وارد فضای جامعه می شوند، حریمی دارند و در قبال خود، خانواده، اجتماع و موقعیت کاریشان تقیداتی دارند.

چه رفتار‌هایی دختران را از ازدواج منصرف می‌کند

ظهوریان گفت: یکی از عواملی که می‌تواند دختران را از ازدواج منصرف کند، ترس است. دختران ترس این را دارند که اگر ازدواج کنند، ممکن است محدودیت‌هایی برایشان ایجاد شود و موقعیت‌هایی را از دست دهند.

وی افزود: دختران در زندگی شخصی خود مسئولیت‌هایی دارند و وقتی که یک زندگی جدید را آغاز می‌کنند، باید وظایفی، غیر از وظایف قبلی خود متقبل شوند و از این موضوع می‌ترسند که تمام وقتشان را بگیرد یا محدودیتی ایجاد شود.

این جامعه شناس گفت: دختران باید به این نکته توجه داشته باشند که مسئولیت‌های گذشته آن‌ها، سر جای خود باقی هستند و با یک برنامه ریزی درست می‌توانند به همه کار‌هایشان بپردازند. شاید دختری در محیط خانواده از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند، اما در زندگی مشترک از جهت اخلاقی، عرفی و قانونی بازخواست شود، به همین خاطر این جزء ترس‌هایی محسوب می‌شود که ذهن فرد را در بهترین حالت ممکن درگیر کند.

وی در ادامه گفت: یکی از عواملی که دختران از ازدواج گریزان می‌شوند، ترس از این است که مدام از سوی همسرشان زیر ذره بین قرار گیرند و آزادی‌شان محدود شود و تحت کنترل باشند.

این جامعه شناس با بیان اینکه باید ویژگی‌های مثبت زندگی مشترک را ببینیم، تصریح کرد: همه مسائل در زندگی مشترک باید به صورت برابر و پنجاه پنجاه باشد. یعنی مسئولیت‌ها، بر دوش یک نفر نباشد و به عنوان مکمل از طرف مقابل برای حل مشکلات استفاده کنیم.

وی افزود: ممکن است دختر یا پسر قبل از شروع زندگی مشترک، مشکلات خود را به تنهایی حل می‌کردند. اما در زندگی مشترک باید مشارکت حس شود و در مجموع محدودیت در آزادی‌ها و مسئولیت سنگین می‌تواند از عوامل ترس دختر‌ان به شمار آید.

کدام رفتارهای مردان، زن‌ها را عصبانی می‌کند؟

وی تاکید کرد: شاید نتوان به صورت صد درصد این عوامل کلافگی زنان را گفت، زیرا به فرهنگ و نوع زندگی که مرد در گذشته تجربه کرده است و یا زنانی که در اطرافش بوده اند می تواند تأثیرگذار باشد.


بیشتر بخوانید


وی گفت: ممکن است دختر عمه، خواهر، مادر و ... یک ذهنیتی در پسر ایجاد کنند و پسر تصورش بر این باشد که باید، زن را در محدودیت‌ قرار دهد. معکوسش هم وجود دارد، زن در خانواده ای بزرگ شده است که اعضای آن وظیفه شناس بودند و هر کدامشان طبق اصول و وظایف خودشان زندگی می‌کردند.

این جامعه شناس در ادامه گفت: وقتی این دو فرد با یکدیگر مواجه می‌شوند یک پیچیدگی ایجاد می‌شود. مرد با یک پیشینه و زن هم با یک پیشینه دیگر وارد رابطه شده اند. این پیشینه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و ممکن است اختلافاتی را به همرا بیاورد. بهتر است قبل از ازدواج این پیشینه‌ها بررسی و حل شوند.

وی ادامه داد: زمانی که یک مرد دائم، همسرش را کنترل می‌کند و زیر ذره بین قرار می دهد و به او می‌گوید تو، قدرت پردازش فکری نداری و من مدام باید پشت سر تو باشم تا بتوانم غلط فکری و عملی تو را بگیرم. شاید در کوتاه مدت آزار دهنده نباشد، اما در دراز مدت قطعا برای زن می‌تواند آزار دهنده و کلافه کننده باشد. به خاطر اینکه انسانیت و افکار انسانی او را زیر سوال برده است.

وی افزود: اینکه دختر فکر کند که اگر من وارد زندگی شوم، دیگر فضا‌های خصوصی و خود را از دست خواهم داد، می‌تواند یکی از عوامل ترس دختران از ازدواج باشد.

وی در ادامه گفت: اینکه مردی لحظه به لحظه زنش را دنبال و او را کنترل کند یا سخت گیری‌های افراطی داشته باشد، می‌تواند برای زن آسیب زننده باشد.

ویژگی مرد‌های ایده آل

 ظهوریان از دیدگاه اجتماعی گفت: اولین و مهمترین نکته این است که یک زن، دیده شود. وقتی ما یک زن را محور قرار دهیم و بسیاری از مسائل را از دیدگاه او ببینیم، اگر قرار باشد که تغییری در افکار زن داده شود تغییر مشورت آمیز است نه تغییر تحکمی.

وی افزود: مرد یک چارچوبی را برای زندگی خودش در نظر گیرد که کسی وارد چارچوب حریم خانواده نشود. خانواده در درجه اول، خودش و همسرش است و بعدا فرزندان وارد این چارچوب می‌شوند.

وی گفت: گاهی اوقات ما می‌بینیم که این کلمه غیرت هر چند که زیبا است، اما در جای درست به کار نمی‌رود و باعث حساسیت بعضی از افراد می شود. غیرت به این معنا است که زن همسر خود را یک تکیه گاه و ستون و امنیت برای خود در مواقع حساس ببیند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
بله دیگه در یک جمله :مرد باید آقا باشه
آخرین اخبار