آزادی ۱۲۰۰ زندانی در کرمانشاه در راستای اجرای طرح پایش زندانیان

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه از آزادی ۱۲۰۰ زندانی در کرمانشاه در راستای اجرای طرح پایش زندانیان خبرداد و گفت : کرمانشاه در اجرای این طرح مقام دوم کشور را بدست آورده است.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، پرویز توسلی زاده رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با اشاره به موفقیت کرمانشاه در اجرای طرح پایش زندانیان، گفت : در حالی حدود سه ماه پیش بخشنامه طرح پایش زندانیان به استان ابلاغ شد که ما انبوهی از زندانیان را در زندان مرکزی داشتیم که از مدت‌ها قبل گرفتار زندان شده بودند.

او گفت : بخش عمده‌ای از این زندانیان را کسانی تشکیل می‌دادند که بخاطر جرائم کم اهمیت در زندان بودند و از طرف دیگر محکومان مالی نیز در زندان‌های استان بودند که توانایی مالی برای پرداخت محکومیت خود را نداشتند.

رئیس کل دادگستری استان افزود: براین اساس، این طرح را با هدف حل مشکل این دسته از زندانیان در استان در دستور کار قرار دادیم و با یک برنامه ریزی وارد عمل شدیم و آن را اجرایی کردیم.

او بابیان اینکه هزینه نگهداری هر زندانی در ماه حدود ۱۲ میلیون تومان است، افزود: جمعا در راستای اجرای این طرح ۳۲۰۰ زندانی را پایش کردیم.

او بااشاره به اجرای موفقیت آمیز این طرح در کرمانشاه، ادامه داد: اخیرا از سوی قوه قضائیه گزارش رتبه بندی استان‌ها را در خصوص اجرای این طرح اعلام شده که کرمانشاه مقام دوم کشور را بدست آورده است.

توسلی زاده افزود: البته در این رتبه بندی درحالی استان اردبیل بالاتر از کرمانشاه قرار گرفته که این استان مشکلات استان ما را ندارد و تعداد زندانیان آن‌ها کمتر از کرمانشاه است.

او کسب این موفقیت را نتیجه همراهی مجموعه استان دانست و افزود: در راستای اجرای این طرح در کشور هجده هزار زندانی آزاد شده اند که سهم کرمانشاه ۱۲۰۰ زندانی بود که باتوجه به وجود ۳۱ استان در کشور جایگاه خوبی را کسب کرده ایم.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه آزادی ۱۲۰۰ زندانی را در کرمانشاه، حل مشکل ۱۲۰۰ خانواده دانست و گفت: اجرای این طرح علاوه براینکه نان آورانی را به آغوش خانواده هایشان بازگردانده، مدیریت زندان‌ها را آسان‌تر و امکان اجرای کار‌های اصلاحی را بیشتر می‌کند.

او با تاکید براینکه طرح پایش به پایان نرسیده و ادامه خواهد داشت، ادامه داد: از ابتدای سال آینده این طرح را دوباره در استان به اجرا درخواهیم آورد و تلاش خواهیم کرد تا زندان تنها جای کسانی باشد که مرتکب جرائم مهمه و خشن می‌شوند.

توسلی زاده افزود: باید کارمان را هدفمند انجام دهیم، یعنی کسی را بازداشت کنیم که بازداشتش سود و فایده‌ای داشته باشد و بازدارنده و مانع از تکرار جرم شود، نه افرادی را بازداشت کنیم که جرائم کم اهمیتی دارند.

او به سفر چندی پیش رئیس قوه قضائیه به استان اشاره کرد و گفت: اخیرا آیت الله رئیسی از طریق ویدئو کنفرانس مصوبات این سفر را پیگیری کردند و آمار‌هایی نیز دراین ارتباط ارائه شد که باعث شد دادگستری کرمانشاه را مورد تقدیر قرار دهند.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه کاهش ۲۰ درصدی موجودی پرونده‌های استان از جمله پرونده‌های معوقه را از جمله این آمار‌ها ذکر کرد و گفت: در حالیکه میانگین کاهش موجودی پرونده‌ها در دادگستری‌های کشور حدود هفت درصد است، اما دادگستری کرمانشاه طی ۱۷ ماه گذشته توانسته که ۲۰ درصد از موجود پرونده‌های خود را کاهش دهد.

او گفت: این دستاورد درحالی برای کرمانشاه رقم خورده که در این مدت با بیماری کرونا در کشور دست و پنجه نرم می‌کردیم و ابتلاء تعدادی از کارکنان دستگاه قضایی استان به این بیماری باعث شد تا بیش از ۳۰۰ هزار ساعت از ارائه خدمات آن‌ها محروم باشیم.

توسلی زاده بااشاره به موفقیت‌های دادگستری کرمانشاه در رسیدگی به پرونده‌های معوقه، افزود: حدود ۷۹ درصد از پرونده‌هایی که بیش از یکسال از تشکیل آن‌ها در دستگاه قضایی استان گذشته باشد را رسیدگی و مختومه کردیم.

او به تشریح وضعیت استان به لحاظ امنیت در کشور پرداخت و گفت: هرچند که گا‌ها برخی حوادث و جرائم مهمه همچون قتل اخیر سه نفر در استان را داریم، اما این بدان معنا نیست که کرمانشاه استانی ناامن است.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه ادامه داد: براساس ارزیابی و بررسی‌های صورت گرفته، حتی در پرونده اخیر هم متهم از قبل هیچ قصدی برای قتل این سه نفر نداشته و مجموعه‌ای از عوامل این زمینه را بوجود آورده بودند که در یک لحظه تصمیم به قتل بگیرد. قاتل و همسر مقتولش از حدود چندسال پیش اختلافاتی را باهم داشته اند و پرونده‌هایی را نیز در دادگستری تشکیل داده اند، اما معتقدم اگر خانواده‌ها و بزرگان آن‌ها دخالت و تشویق به سازش می‌کردند، مانع از این وقوع این حادثه فجیع می‌شد.

او با تاکید براینکه وقوع چنین حوادثی دلیل به هیچ عنوان دلیل بر ناامن بودن کرمانشاه نیست، گفت: طبق آخرین ارزیابی‌هایی که توسط وزارت کشور و نیروی انتظامی صورت گرفته، کرمانشاه ششمین استان امن کشور است و در حوزه سرمایه گذاری بهترین شرایط را برای حضور بخش خصوصی دارد.

توسلی زاده با تاکید براینکه دستگاه قضایی بدنبال جذب اعتماد عمومی است، اعلام کرد: طی ۱۷ ماه گذشته ۱۰۶ هزار ملاقات مردمی داشته ایم و پذیرش درخواست این ملاقات‌ها با رویکرد وقت گذاری بوده، یعنی تلاش کرده ایم تا جایی که ممکن است مشکلات مردم را حل کنیم.

او با بیان اینکه کرمانشاه در بحث سازش در پرونده‌های قضایی یکی از استان‌های سرآمد کشور محسوب می‌شود، گفت: طی ۹ ماهه اول امسال جمعا ۳۵ هزار پرونده در شورای حل اختلاف و ستاد مصلحین استان به سازش رسیده است.

او به اجرای طرح سند تحول دستگاه قضایی در استان هم اشاره‌ای کرد و گفت: این سند تحول که مورد تائید مقام معظم رهبری و رئیس دستگاه قضایی است، در واقع ریل گذاری مدیریت کلان قوه قضائیه محسوب می‌شود.

 رئیس کل دادگستری کرمانشاه افزود: سند تحول قضایی در استان کرمانشاه هشت کارگروه شامل اتقان آراء، اطاله دادرسی، صیانت از حقوق عامه، نظارت و بازرسی، کشف جرم و اجرای حدود، اصلاح مجرمان، منابع انسانی و کرامت انسانی و مردمی کردن قوه قضائیه را دارد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار