معاون فرهنگی جهاددانشگاهی:

ظرفیت جریان‌سازی در بدنه دانشجویی وجود دارد

علیزاده گفت: باید تلاش کنیم با موضوع «فداکاری» برنامه‌های دیگری را تعریف کنیم، چرا که ظرفیت جریان‌سازی در بدنه دانشجویی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در نشست خبری اختتامیه دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی مسئله‌محور بودن است و مجموعه‌های وابسته به آن مانند خبرگزاری‌ها به ما کمک می‌کنند زودتر به نیاز‌های نسل جوان دست پیدا کنیم. در حال حاضر تمایل دانشجویان نسل جدید به فعالیت‌های اجتماعی و گفتگو محور و تعاملی بیشتر است.

او افزود: فداکاری، یکی از موضوعاتی است که نه فقط در جامعه دینی ما بلکه در تمامی کشور‌ها و فرهنگ‌ها امری پسندیده است.

علیزاده ادامه داد: در کنار برنامه‌های متنوع جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی، برنامه اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هر دوره نسبت به بهتر برگزار شدن آن تلاش کرده‌ایم. یکی از مهمترین ویژگی‌های این برنامه نیز بین‌بخشی و تعاملی بودن آن با سایر سازمان‌هاست. در واقع این آیین، تعاملی‌ترین برنامه فرهنگی در میان برنامه‌های جهاددانشگاهی است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با پیشنهاد تشکیل باشگاه دانشجویان فداکار در ذیل برگزاری این آیین و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: هر چه جلو‌تر رفته‌ایم وجود چنین تشکیلاتی بیشتر حس شده است. باید تلاش کنیم با موضوع «فداکاری» برنامه‌های دیگری را تعریف کنیم، چرا که ظرفیت جریان‌سازی در بدنه دانشجویی وجود دارد و می‌توان حتی در ذیل سایر برنامه‌های فرهنگی این نهاد هم‌راستا با این موضوع (فداکاری) برنامه‌هایی را تعریف کرد.

او افزود: نکته حائز اهمیت در برگزاری آیین تندیس فداکاری به دانشجویان این است که فداکاری با گمنامی عجین شده و کسانی که با فداکاری و ایثارگری کار‌هایی را انجام داده‌اند، تمایلی به دیده شدن ندارند، اما تلاش ما در جهت الگویابی و معرفی آن‌ها در قالب این برنامه است؛ لذا باید ظرفیتی ایجاد و امتیازاتی برای این تندیس در نظر گرفته شود و دانشگاه از دانشجویان علاقه‌مند به این عرصه بهره‌مند شود.

علیزاده در پایان گفت: امسال با وجود کرونا، جلسات متعددی برگزار و افرادی منتخب شناخته شده‌اند با این حال تلاش خواهیم کرد در برگزاری دوره آتی، به آسیب‌شناسی این دوره نیز بپردازیم.

۲۱ درصد دانشجویان فداکار از استان تهران هستند

در ادامه رحیمیان، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران اظهار کرد: محور آیین امسال با توجه به شرایط موجود در کشور شناسایی دانشجویانی بود که جان و مال خود را در جهت دفاع از سلامت مردم به میدان آورده بودند.

رحیمیان افزود: اتفاق خوب دیگر در این دوره، همکاری با برخی سازمان‌ها از جمله سازمان نظام پزشکی و نظام پرستاری، ستاد اقامه نماز و بنیاد مستضعفان بود. ضمن اینکه با تشکیل هشت جلسه فرایند انتخاب برگزیدگان این دوره برگزار و ۸۰ فرد و گروه فداکار شناسایی شدند که از این میان ۱۳ گروه شناسایی و مابقی افرادی هستند که عمدتاً مدافعان سلامت بوده‌اند.

رحیمیان با تأکید بر انتخاب صادقانه و روشن گروه‌های دانشجویی با هدف ترویج روحیه ایثارگری و فداکاری، گفت: طی ۹ دوره گذشته، ۲۴ درصد دانشجویان برگزیده این آیین، از دانشگاه آزاد، ۷۶ درصد از دانشگاه‌های دولتی، همچنین ۱۵ درصد برگزیدگان از میان گروه‌های دانشجویی و ۸۵ درصد به صورت انفرادی مشارکت داشتند. ۱۶ درصد آنان از رشته‌های علوم پزشکی و ۸۴ درصد از رشته‌های غیرپزشکی بوده‌اند. همچنین ۲۱ درصد دانشجویان فداکار از استان تهران و مابقی از سایر استان‌ها بوده‌اند.

او تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم باشگاه دانشجویان فداکار را به زودی راه‌اندازی کنیم تا نقش بهتر و موثرتری در عرصه‌هایی ایفا کنیم که جامعه در آن‌ها نیازمند شکل‌گیری فداکاری است.

گفتنی است مراسم اختتامیه دهمین آیین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان ایران روز چهارشنبه، ۲۰ اسفند در محل تالار فردوسی پرپیس مرکزی دانشگاه تهران به دو صورت حضوری و برخط برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار