معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: ۳۳ طرح آبخیزداری در دومین روز هفته منابع طبیعی با اعتباری بالغ بر ۶۵۰ میلیارد ریال در شهرستان‌های استان اصفهان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ابوطالب امینی معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان امروز در حاشیه بهره برداری از طرح‌های آبخیزداری در شهرستان مبارکه گفت: این طرح‌ها در حوزه آبخیز ۱۰ شهرستان استان از جمله کاشان، خور و بیابانک، سمیرم، خوانسار، گلپایگان، لنجان، شهرضا (کهرویه) اصفهان (جبل)، نایین و مبارکه اجرا شده است.

او با بیان اینکه طرح پخش سیلاب مجلسی - طالخونچه در شهرستان مبارکه به عنوان یکی از پروژه‌های آبخیزداری بصورت نمادین در ارتباط ویدئو کنفرانسی افتتاح شد ادامه داد: این ارتباط توسط سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری و از طریق هماهنگی با وزارت کشور و با حضور استانداران، شهرداران و فرمانداران برقرار شده و در هر استان یک طرح به صورت نمادین افتتاح شد.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اشاره به طرح پخش سیلاب مجلسی - طالخونچه اضافه کرد: اعتبار این پروژه نزدیک به ۹۰۰ میلیون تومان است که با هدف کنترل سیلاب‌ها و تغذیه سفره‌های پایین دستی انجام شده است.

او خاطرنشان کرد: حجم مخزن آبگیری این طرح ۱۵۰ هزار متر مکعب است که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی پس از یکسال اجرا و به بهره برداری رسید.

امینی با اشاره به شعار امسال هفته منابع طبیعی با عنوان "همه باهم، جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی" بیان کرد: افتتاح و بهره برداری از پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری به صورت متمرکز در شهر طالخونچه شهرستان مبارکه انجام شد.

هفته منابع طبیعی از ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه هر سال با اجرای طرح‌های مختلف در کشور همراه است.

نگاهی به وضعیت استان اصفهان از حیث عرصه‌های طبیعی حاکیست که این خطه به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده است و سرانه جنگل درکمتر از ۰.۱ هکتار است، اما با وجود سطح به نسبت کم از تنوع گونه‌ای خوبی (۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.