سخن روز؛

زمین خواران، زمین خواهند خورد/ حساسیت حافظان زمین در حفاظت از زمین های کشاورزی

رشد قیمت مسکن و زمین،تغییرکاربری اراضی کشاورزی را به دنبال داشته است و برخی آمار‌ها از دو برابر شدن تغییر کاربری‌ها حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سود کلان در ویلاسازی، سبب شده تا دلالان و سوداگران زمین، به تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی روی بیاورند و آن‌ها را با چندین برابر قیمت به فروش برسانند.

طبق قانون هرساخت‌و‌سازی در اراضی کشاورزی خارج از محدوده شهر‌ها یا خارج از محدوده طرح هادی روستایی ویا بدون مجوز کمیسیون تبصره یک ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی وزارت جهاد کشاورزی باشد، غیرمجاز است. اما با افزایش قیمت مسکن و زمین، تمایل مالکان را به تغییر کاربری اراضی بیشتر کرده است.

علیرضا اورنگی، رئیس سازمان امور اراضی گفت: تغییر کاربری غیرمجاز اراضی را نمی‌توان انکار کرد. قیمت زمین مانند بقیه کالا‌ها گران شده است، به‌همین دلیل شاهد افزایش آمار تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستیم.

افزایش ۳۹درصدی شناسایی تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی

ابراهیم حسن آبادی فرمانده یگان حفاظت از امور اراضی کشاورزی کشور گفت: میزان شناسایی تغییر کاربری‌های غیز مجاز در سطح کشور در مقایسه با پارسال ۳۹درصد افزایش یافته است.


بیشتر بخوانید


حسن آبادی در نشست هم اندیشی یگان حفاظت از اراضی کشاورزی کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری افزود: شناسایی این میزان تغییر کاربری غیر مجاز نشان از توانمندی و همکاری ماموران یگان حفاظت امور اراضی کشاورزی، همراهی واحد‌های گشت حفظ کاربری و مدیران امور اراضی است.

او افزود: در حوزه تبصره دو قانون نیز قلع و قمع تغییر کابری، با همکاری دستگاه‌های متولی بویژه دادستان‌های استان‌ها و شهرستان‌ها در مقایسه با پارسال ۱۰۷ درصد، و در حوزه اجرای احکام هفت درصد افزایش یافته است.

حسن آبادی با اشاره به اینکه این مهم جز با مشارکت مردم و دستگاه‌ها نظیر دستگاه قضایی، استانداران فرمانداران و بخشداران و نیروی انتظامی، در حوزه حمایت و انسجام بخشی میسر نمی‌شد گفت: در حوزه مشارکت مردمی، امسال از زمان راه اندازی سامانه ۱۳۱ تا کنون ۱۱۵ هزار تماس تلفنی با این سامانه برقرارشده که از این تعداد ۲۹ هزار و ۴۵۶ تماس مربوط به تغییر کاربری بوده است.

او به افرادی که آگاهانه یا نا آگاهانه مبادرت به تغییر کاربری و ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی می‌کنند توصیه کرد: درخواست خود را با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی و به کمیسیون مربوطه ارجاع دهند که در صورت پذیرفته شدن با مجوزقانونی اقدام به تغییر کاربری کنند در غیر اینصورت هم دچار خسارت مادی خواهند شد و هم باید جزای نقدی بپردازند.

اجرای ۳۴۶ مورد حکم قلع و قمع در اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری

سرهنگ یوسف باقری فرمانده یگان حفاظت امور اراضی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال۳۴۶ مورد حکم قلع و قمع و دیوار کشی غیر مجاز در اراضی کشاورزی استان اجرا شد.

سرهنگ یوسف باقری اظهار داشت: از این تعداد ۲۴۹ مورد از احکام تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری با تخلف تغییر کاربری غیرمجاز دیوارکشی با مساحت بالا بوده است.

به گفته او، تعداد ۹۷ مورد از احکام قطعی قضایی قلع و قمع شده است که در مجموع قلع و قمع‌های صورت گرفته میزان ۸/۷ هکتار بازگشت به حالت اولیه و ۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان آزاد سازی شد.

سرهنگ باقری افزود: بیشترین آمار قلع و قمع احکام تبصره دو ماده ۱۰ مربوط به شهرستان‌های کوهرنگ، سامان، اردل و بروجن و بیشترین احکام قطعی قضایی در شهرستان‌های سامان و کوهرنگ بوده است.

او با توصیه به مردم مبنی بر استعلام از جهاد کشاورزی قبل از هرگونه معامله و خرید اراضی و همچنین اطلاع از قوانین حفظ کاربری، گفت: مردم مراقب اندوخته‌های سرمایه‌ای خود باشند تا به دلیل ناآشنایی با عواقب قانونی برخورد با بنا‌های غیرمجاز دچار خسارت مالی نشوند.

هر گونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون مجوز ممنوع است

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گفت: هر گونه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی و باغ‌ها بدون مجوز ممنوع است.

شهرام جزایری مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بر اساس قانون، هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت‌وساز، خاکبرداری، فنس‌کشی و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی استان ممنوع است.

او افزود: در صورت مشاهده موارد مذکور علاوه بر قلع و قمع بنا‌های احداثی، با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

جزایری گفت: صدور مجوز یا پروانه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی خارج از محدوده شهر‌ها توسط شهرداران، بخشداران، دهیاران و شورا‌های اسلامی شهر و روستا و واگذاری خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن بدون اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی استان ممنوع است و وجاهت قانونی ندارد و افراد و دستگاه‌های متخلف طبق قانون به محاکم قضایی معرفی خواهند شد.

او افزود: بر اساس قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، هرگونه تفکیک و افراز اراضی کشاورزی به قطعات کمتر از نصاب‌های تعیین شده ممنوع بوده و ارائه هرگونه خدمات ثبتی از قبیل صدور سند مالکیت تفکیکی یا افرازی به این گونه زمین‌ها نیز غیرمجاز است.

جزایری اضافه کرد: تغییر کاربری و تبدیل اراضی زراعی، باغی و اراضی بایر دارای سابقه کشت و کار واقع در حریم شهر‌ها و خارج از آن نیز ممنوع است و متخلفان پس از معرفی به محاکم قضایی علاوه بر قلع و قمع بنا و مستحدثات به پرداخت جزای نقدی و اعاده زمین به وضع اولیه محکوم خواهند شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.