در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

هنگام بروز بحران برقی، اول برق شهرک‌های صنعتی قطع می‌شود!

عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد گفت: به محض اینکه با مشکل کمبود برق در کشور روبرو می‌شویم، اول سراغ قطعی برق شهرک‌های صنعتی می‌روند که البته عموماً بدون هماهنگی برق قطع می‌شود.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مشکلات زیربنایی شهرک های صنعتی امشب ۱۷ اسفند ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور فتحعلی محمدزاده معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و نوده فراهانی عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

داوود نوده فراهانی عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد با اشاره به اینکه در شهرک شمس آباد ۲۳ تا ۲۴ درصد واحدها غیر فعال و یا نیمه فعال هستند، گفت: واحدهایی که فعال هستند با تمام ظرفیت کار نمی کنند.

عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد با اشاره به اینکه در شهرک صنعتی شمس آباد نیروی انسانی می توانست تا ۱۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کند، اما به دلیل مشکلاتی که وجود دارد این اتفاق نیفتاده است، افزود: نکته اصلی صرفاً قطعی برق نیست، درخصوص واحدهای صنعتی کوچک و متوسط نگاه غیر واقع بینانه وجود دارد، در شهرک صنعتی شمس آباد میزان برقی که فروخته شده با میزان برقی که نصب شده متفاوت است، متاسفانه نسبت به شهرک های صنعتی نگاه غلط حاکم است ،به محض اینکه با مشکل کمبود برق در کشور روبرو می شویم، اول سراغ قطعی برق شهرک های صنعتی می روند که البته عموماً بدون هماهنگی برق قطع می شود.

نوده فراهانی با بیان اینکه تعهدات صنعتگر زماندار است، اظهار کرد: شهرک های صنعتی و شرکت های خدمات رسان تعهد و زمان را قائل نیستند، کارخانجاتی داریم که ۲۴ ساعته مشغول به فعالیت هستند، به طوری که قطعی برق برای آنها مشکل ساز بوده است.

او با بیان اینکه مزیت نسبی ما در کشور انرژی است، خاطرنشان کرد: ۱۹۰ مگاوات برق تامین شده ولی۳۵۰ مگاوات شهرک صنعتی شمس‌آباد کسری پست دارد، اگر قرار است که زیرساخت ایجاد نشود چرا پول آن را می‌گیرند.

عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد با اشاره به قانون نحوه واگذاری و اداره شهرک‌های صنعتی گفت: مطابق قانون متاسفانه واگذاری اتفاق نیفتاده است، در شهرک‌های صنعتی مشاعات تجاری به فروش می‌رسد، بخشی از قانون ارزش افزوده که واحد‌های صنعتی پرداخت می‌کنند به خود شهرک برای بازسازی و نوسازی زیرساخت‌ها صرف نمی‌شود.

مصرف برق در زمستان ۲۰ هزار مگاوات کمتر از تابستان

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در ادامه برنامه اظهار کرد: میزان مصرف برق در زمستان حداقل حدود ۲۰ هزار مگاوات کمتر از تابستان است و مشکلی به لحاظ نیروگاه، شبکه و سایر موضوعات در تامین برق نداریم.

او تصریح کرد: مسئله‌ای که پیش آمده بود، مربوط به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری بود که منجر به محدودیت‌های شد، قبل از اینکه محدودیت‌ها را به صنایع اعمال کنیم، اقدامی که صورت دادیم این بود که در بخش روشنی معابر اتفاقات انجام شد که به وضوح قابل ملاحظه بود، در بخش‌های دیگر هم کار‌های مدیریتی لازم انجام شد.

رجبی مشهدی ادامه داد: به غیر از پنجشنبه و جمعه حدود ۱۷ الی ۱۸ روز محدودیت را برای صنایع اعمال کردیم و در روز‌های پایانی حدود دو ساعت صنایع محدود شدند، محدودیت‌ها به صورت کامل نبوده است به طوری که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بوده است.

سخنگوی صنعت برق افزود: در بخش صنایع بزرگ ۱۵ درصد رشد مصرف برق نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشتیم و این موضوع نشان می‌دهد که ما تامین برق را به خوبی انجام داده ایم.

رجبی مشهدی با بیان اینکه ما ۱۷ الی ۱۸ روز محدودیت را اعمال کردیم عنوان کرد: بعد از ۱۶ بهمن آیا محدودیتی نسبت به شهرک‌های صنعتی اعمال شده است، از ۲۴ دی ماه تا ۱۶ بهمن دوره محدودیت صنایع بوده است، آیا برق به صورت ۲۴ ساعته بوده و به صورت کامل قطع شد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه ۵۷ متقاضی مراجعه کردند و آن‌ها هم اجابت و تامین شده است گفت: ما هرچه متقاضی بوده تامین کرده‌ایم، اگر صنعتی ۳۵۰ مگاوات تقاضا می‌کند آیا همین امروز این میزان را تحویل می‌گیرد، ما نباید ظرفیت اضافه بسازیم، صنعت برق باید ۳۵۰ مگاوات را با منابع داخلی خودش و با فروش برقی که از مردم می‌گیرد برای هزینه‌های جاری سرمایه‌گذاری می‌کند.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه ۲۱۰ مگاوات ظرفیت در شهرک صنعتی شمس آباد داریم و میزان مصرف حداکثر۱۶۰ مگاوات بوده است خاطرنشان کرد: اگر کسی در شهرک صنعتی شمس آباد متقاضی است، می‌تواند به شرکت توزیع مراجعه کند، ما آمادگی تامین برق را داریم، هیچ صنعتی در شمس آباد بدون برق نیست، اگر کسی هست می‌تواند مراجعه کند تا ما اقدامات لازم را انجام دهیم.

محمدزاده معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه در شهرک‌های صنعتی بالغ بر ۹۰ هزار قرارداد حقوق انتفاع بسته‌ایم گفت: ۴۷ هزار واحد به بهره برداری رسیده اند، از این تعداد حدود ۱۸ تا ۱۹ درصد واحد‌ها به دلایلی تعطیل هستند و با فعالیت‌هایی که در امسال انجام شده، در داخل شهرک‌های صنعتی ۱۴۳۷ واحد به چرخه تولید برگشتند و مابقی در دستور کار قرار دارند.

او با اشاره به اینکه سیاست شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های تابعه بر اساس قوانین و مقررات، تأمین زیرساخت‌ها در داخل شهرک‌های صنعتی است اظهار داشت: ما به نمایندگی از بخش صنعت و صنایع کوچک مسائل را پیگیری می‌کنیم و مسائل و مشکلات آن‌ها به دفعات در طول سال‌ها منعکس شده است.

محمد زاده بیان کرد: در جلسه‌ای که با مدیرعامل شرکت توانیر داشتیم، جمع‌بندی به این صورت بود که در قالب یک تفاهمنامه به صورت مشترک بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت توانیر و سازمان برنامه و بودجه در تامین برق شهرک‌های صنعتی مشارکت کنیم لذا برق ۶۴ شهرک صنعتی در اقصی نقاط کشور در قالب احداث ۵۵ پست برق و ۱۱۰ کیلومتر خط انتقال پیش بینی شده است.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان کرد: مکاتبات زیادی با توانیر داشتیم و مسائل را پیگیری کردیم، در بازده زمانی کمی، اگر قطعی برق صورت می‌گیرد حتما باید با هماهنگی باشد.

محمدزاده افزود: براساس ضوابطی که در داخل شهرک‌های صنعتی داریم به ازای هر هکتار زمینی که آماده می‌کنیم، ۲۵۰ کیلووات برق،۲۰۰ متر مکعب گاز و چند خط تلفن را به صنعتگر می‌دهیم، اگر قانون درست اجرا شود و دستگاه‌های خدمات رسان به وظایف قانونی خودشان عمل کنن، واحد‌های صنعتی از اجرای قانون قطعاً بهره مند می‌شوند.

 

سجاد هاشمی عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی عباس آباد در بخش دیگری از برنامه خاطرنشان کرد: شهرک صنعتی عباس آباد با ۱۰۲۰ هکتار وسعت نزدیک به ۳۵ هزار نیروی کار دارد که امروز به عنوان فعال‌ترین شهرک صنعتی کشور است.

او افزود: در سال جهش تولید از ابتدای سال نسبت به سال گذشته در این شهرک از نظر کسب و کار شاهد رونق بودیم و باید بپذیریم شهرک‌های صنعتی از افتخارات نظام هستند.

عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی عباس آباد گفت: طبق قانون اگر زمانی کشور دچار کمبود انرژی شد صنعت کشور در نقطه آخر قرار می‌گیرد، اما ما در تابستان و زمستان امسال نسبت به قطع برق متضرر شدیم.

هاشمی ادامه داد: ما متوجه کمبود انرژی نشدیم و گفته شد که مصرف بیشتر شده است که این را قبول نداریم، چون مدارس، دانشگاه ها، مراکز تفریحی و رفاهی تعطیل هستند، ولی با این حال صنعت کشور به خصوص شهرک‌های صنعتی در سال جهش تولید، برق آن‌ها دو ساعت تا چهار ساعت و بدون برنامه قطع شد که این ضرر هنگفتی به شهرک‌های صنعتی تحمیل کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار