صالح: درباره انتخابات مذاکره می‌کنیم اما صلح آمرانه را نمی پذیریم

معاون اول رئیس ‌جمهور افغانستان گفت که دولت و مردم افغانستان به هیچ‌وجه صلح آمرانه را نمی‌پذیرند، اما روی برگزاری انتخابات و زمان برگزاری آن حاضرند به توافق برسند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، امرالله صالح، معاون اول رئیس ‌جمهور افغانستان گفت که دولت و مردم افغانستان به هیچ‌وجه صلح آمرانه را نه در بعد خارجی و نه در بعد داخلی نمی‌پذیرند، اما روی برگزاری انتخابات و زمان برگزاری آن حاضرند به توافق برسند.

معاون اول رئیس ‌جمهور افغانستان امروز (دوشنبه ۱۸ حوت/ اسفند) در مراسم هفتمین سالگرد درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم گفت: «ما سر قانون و حق رای مردم پا نمی‌گذاریم، حاضریم سر برگزاری انتخابات حرف بزنیم، ولی در معامله‌ای که در یک اتاق در حضور ۲۰ نفر که نسخه انحلال نظام و قانون را بیاورد و حق رای را از مردم بگیرد، هرگز نمی‌پذیریم.»

صالح با اشاره به نامه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به اشرف غنی گفت که روابط افغانستان و آمریکا و غرب بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل است و هرگاه احترام متقابل در این روابط حفظ نشود دولت، ملت را در جریان خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد که دولت افغانستان هرگز عزت خود را به سازش نخواهد گذاشت و تحت هیچ شرایط و دسیسه‌ای حق رای از ملت را سلب نکرده و قانون را زیر پا نخواهد گذاشت.

صالح همچنین گفت: «در صورت پافشاری روی صلح آمرانه، نه گفتن در تاریخ ما اصل است. اگر آن زمان آمد، آن زمان من مثل امام حسین ایستاد می‌شوم. آن‌وقت، سینه چاک چاک از مرمی طالب و پاکستان بهتر از این است که با سرنوشت ملت معامله کنیم.»

وی همچنین از طالبان خواست تا سیاست حذف را کنار گذاشته و به جای تفنگ به مهر و عاطفه ‌روی بیاورند.

معاون اول رئیس ‌جمهور افغانستان با اشاره به عدم فشار پاکستان بر گروه طالبان در زمینه صلح گفت که پاکستان بین آمریکا و طالبان و همچنین دولت افغانستان فقط یک پیام‌رسان بوده و هرگز بر گروه طالبان فشار وارد نکرده‌است.

گفتنی است که دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تایید کرده که اشرف غنی، رئیس جمهوری نامه‌ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا را دریافت کرده است.

مینه‌پال به جزئیات این نامه نپرداخت اما بر اساس گزارش‌ها بلینکن در این نامه با لحنی هشدارآمیز به اشرف‌غنی گفته است که اوضاع در افغانستان رو به وخامت است و باید با طرح جدید آمریکا برای تسریع روند صلح همکاری کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.