آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران غنی سازی را با سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر آغاز کرده است

رویترز مدعی شد آژانس بین المللی انرژی اتمی از غنی سازی اورانیوم ایران بوسیله سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-۲m خبر داده است.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز مدعی شد آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی از آغاز غنی سازی اورانیوم بوسیله سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-۲m از سوی ایران خبر داده است.

این خبرگزاری مدعی شد در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که به دست این خبرگزاری رسیده است، آمده: ایران غنی سازی اورانیوم را با سومین آبشار سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-۲m در تأسیسات زیر زمینی خود در نطنز آغاز کرده است.

بر اساس این خبر، در گزارش آژانس با اشاره به هگزا فلوراید اورانیوم (UF۶) به عنوان مواد اولیه سانتریفیوژ‌ها آمده است: در مارس ۲۰۲۱، آژانس تأیید کرد ایران تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم (UF۶) را به سومین آبشار از ۱۷۴ سانتریفیوژ IR-۲m آغاز کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: چهارمین آبشار از ۱۷۴ سانتریفیوژ IR-۲m نصب شده، اما هنوز با UF۶ طبیعی گازدهی نشده است. همچنین نصب پنجمین آبشار سانتریفیوژ‌های IR-۲m در حال انجام است و نصب ششمین آبشار سانتریفیوژ‌های IR-۲m هنوز شروع نشده است.

گفتنی است پیشتر شبکه الجزیره به نقل از خبرنگار خود اعلام کرده بود کشور‌های اروپایی پیش نویس قطعنامه محکومیت ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی را به خاطر مسأله پروتکل الحاقی پس گرفتند. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از شماری از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داده بود انگلیس، فرانسه و آلمان طرحی که با حمایت آمریکا برای انتقاد از ایران بخاطر کاهش همکاری خود با آژانس تهیه کرده بودند، را کنار گذاشتند. لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال نیز در حساب توئیتری خود اعلام کرد: دو منبع متفاوت تایید کرده‌اند، شورای حکام آژانس دیگر تصمیم ندارد علیه ایران قطعنامه صادر کند.

پس از آن نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی عقب نشینی تروئیکای اروپایی از ارائه قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام را نمود حاکمیت عقل سلیم ارزیابی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Austria
reza
۱۱:۲۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
چه بهتر این کار باید خیلی زودتر از اینها شروع میشد ما هنوز از خیلی از کشورها در فعالیت های هسته ای صلح آمیز عقب هستیم...همین همسایگان شرقی کشورمان مثل : هند و پاکستان و حتی چین و روسیه و ژاپن و کره شمالی..... ما هنوز در ابتدای راه بهره برداری از رشد امکانات فعالیت های صلح آمیز هسته ای هستیم و تمام این عقب ماندگی ها را آمریکا باعث شده این در حالی است که رژیم منحوس کودک کش صهیونیستی اسرائیل که نه تنها عضو پادمان سازمان انرژی اتمی بین المللی نیست بلکه همین الآن توسط کارشناسان اسرائیلی و فرانسوی در حال توسعه و تجهیز و تحکیم مرکز هسته ای دیمونای اسرائیل در صحرای النقب فلسطین اشغالی هستند بدون هیچ بازرسی شدید و سخت این رژیم حتی اجازه ورود بازرسین را هم به مرکز هسته ای خود نمیدهد و دارای 99بمب اتمی و شیمیائی-میکروبی است......
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۶:۵۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
سلام ،

هیچ موضوع جدیدی اتفاق نیافتاده است ،
به جز بازدهی بیشتر دانش بومی ساخت سانتریفیوژ که البته از استانداردهای لازم برخوردار است و وجود بی اعتمادی همیشگی به آمریکا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
چرا فقط آژانس در مورد فعالیت های ایران گزارش میده؟ یعنی هیچ کشور دیگری در جهان فعالیت هسته ای نداره؟
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۲:۰۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
دیگر اجازه نمیدهیم مدیرکل آژانس ایران را فریب دهد.آن دفعه که آمد بازدید بامسئولین اتمی ایران معربانانه صحبت کرد تشکر کرد.قدردانی کرد.اما متقلبانه روزی که گذارش درجلسه شورای حکام ارائه می کرد میگفت من چشم بینای آژانس هستم گذارشات مغرضانه ای به شورای حکام داد اما درجلسه اعضاءبه توافق رسیدن باید مدیر کل مجدد به ایران برود گذارشی تنظیم کند که جنبه پی‌گیری وصدور قعطنامه علیه ایران داشته باشد.نماینده آمریکا طی اظهاراتی فریبنده مدعی شد آنها نگذاشتن سران اروپا قعطنامه صادر کنند.ملت ایران ازاین فریب وهدف آینده مدیر کل آژانس کاملآ آگاه هستند.اینکه دراین خبر نوشته شده شورای حکام تصمیم ندارد دیگر قطعنامه علیه ایران صادرکند کاملاً صدرصد فریبنده هست میخواهند مسئولین ایرانی را گول بزنند تا اجازه دهند مدیر کل آژانس به ایران بیایید وگذارش مدنظر آمریکا واروپا را ازبرنامه اتمی ایران تهیه کند تا تمام موارد درآن گنجانده شود.بازرسی ازسایت های نظامی بدلیل فعالیت مشکوک و....تا قطعنامه شدیدالحنی علیه ایران دراینده صادر شود...تا رفع همه تحریم ها ایرانیان اجازه نمیدهند منبعد مدیرکل آژانس به ایران سفر کند...مدیرکل آژانس وهمه روزنامه نگاران وسران اروپا وعیادی آنان درمنطقه هرزخمی از گروهای مقاومت میخورن برای ایران نقشه میکشند.تصمیم دارن دولت ایران را رام کنند تا فقط برای یکبار دیگر هم که شده آقای مدیرکل تا ایران تشریف بیارن وگذارش دو پهلو وچندپهلوی خودرا درشورای آینده حکام به ضرر ایران گذارش نماید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
آژانس در خدمت آمریکا و اروپا غلط اضافه کرد، مرگ یه بار شیون یه بار، کره شمالی به این ها اجازه نمیده تا 5 کیلومتری سایت هاشون نزدیک بشن، اینا چه غلطی تونستن بکنند، ما هم باید پای این جاسوسان رو از مملکت ببریم، یک بار برای همیشه، اسرائیل در حال ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای بیشتره اون موقع ما باید دم به دقیقه بازرسی بشیم
آخرین اخبار