دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

جندی شاپور پایه گذار نظام بیمارستانی در درون دانشگاه بوده است

عاملی گفت: جندی شاپور اولین دانشگاه جهان با قدمت ۱۷۵۰ ساله، پایه گذار نظام بیمارستانی در درون دانشگاه بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سومین کنگره بین المللی جندی شاپور با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز برگزار شد.

سید سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شهر جهانی جندی شاپور به عنوان اولین شهر دانشگاهی و اولین دانشگاه جهان میراث تمدنی و علمی جهان است.

او ادامه داد: جندی شاپور یا گندی شاپور یک اثر برجسته تمدنی متعلق به دوره ساسانیان است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: جندی شاپور ۸۰۰ سال از دانشگاه‌های مهم جهان پیشتاز بوده و یک اثر تمدنی پیوند خورده با علم و دانش محسوب می‌شود.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه تهران، جندی شاپور اولین دانشگاه جهان با قدمت ۱۷۵۰ ساله و اولین شهر علمی و دانشگاهی جهان است؛ که پایه گذار نظام بیمارستانی در درون دانشگاه بوده است.

عاملی ادامه داد: این دانشگاه برای اولین بار بین پزشکی و دارو سازی تمایز ایجاد کرد. با ورود اسلام به ایران نه تنها دچار مشکل نشد بلکه شکوفایی بیشتری در آن رقم خورد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:، اما سوال اساسی که مطرح می‌شود این است که چگونه پدیده‌های تمدنی به وجود می‌آید و چه ارتباطی بین تمدن و دین و دانش وجود دارد.

عاملی ادامه داد: در دانشگاه جندی شاپور مزیت‌های خیلی زیادی وجود دارد و محصول همکاری‌های ملل است. تجربه‌های دانشی یونان و هند در جندی شاپور بروز کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تمدن محصول یک امر ذهنی است. فکر‌های بزرگ تمدن‌های بزرگ را خلق می‌کنند. آرمان‌های بزرگ عینیت‌های تمدنی را خلق می‌کنند و تاریخ مدیون انسان‌های بزرگی است که بزرگی خلق کردند. 

او ادامه داد: عمل گرایی امروز باعث شده برخی فکر کنند عمل خود به خود اتفاق می‌افتاد. تا در عمل تفکر وجود نداشته باشد منجر به امر تمدن نمی‌شود.

عاملی گفت: بنیان امر تمدنی مبتنی بر تامین احترام به انسان است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر بخواهیم تمام مقوله های تمدنی را جمع و فشرده کنیم و در یک مقوله جمع کنیم به احترام انسان می رسیم. کسانی که خلق تمدنی کرده اند که انسان را محترم شمرده اند.

او افزود: کسانی باعث فروپاشی تمدنی شده اند که به احترام انسانی توجه نکرده اند. انسان را باید دریافت و این هنر حکمرانی است که در تمام ابعاد به پیچیدگی های انسانی خصوصا در دوره جدید توجه کند.

به گفته این مقام مسئول، انسان امروز به مراتب هوشیار تر از انسان دیروز است و به همین دلیل است که انسان امروز به معمولی بودن و نه به استثنایی بودن توجه دارد.

عاملی تصریح کرد: احترام به مخلوق خدا یک عنصر تمدنی است و تمدن را در بناهای و شهرها نباید خلاصه کرد. مشارکت مردمی نقش اصلی را در تمدن شدن یک تمدن دارد. تا تمام انرژی ها جمع نشود تمدن رخ نمی دهد و شکل نمی گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: همکاری چند ملیتی عنصری مهم است و ما باید همه برای هم باشیم. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تمدن از دل حکمرانی خوب برمی آید و اگر حکمرانی قدرتمند باشد و جایگاه نظام حکمرانی تعیین بخش باشد شاهد تمدن های خوبی خواهیم بود. نظام شاهنشاهی نظام شاه محوری و نظام نادیده گرفتن مردم بود و به همین دلیل نتوانست قدمی برای تمدن سازی بردارد.

ماهیت تمدنی چندین خصلت دارد

عاملی اضافه کرد: ماهیت تمدنی چندین خصلت دارد. تمدن ها محصول کارگری و کارورزی و نگاه زیبایی نگرانه هستند. سادگی و قابل درک بودن عناصر تمدنی نکته بعدی تمدنی است. نکته آخر برجستگی و بالایی است. در بعد معنوی مقبولیت جمعی و تعلق آرمانی عنصر تمدن ساز است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برخی از فناوری های تاریخ را تغییر می دهند و در تمدن باید عدالت اجتماعی و توجه به خدا را محور قرار داد. خداوند بنیان تمدن ساز است، حکمرانی سالم و سازمان پیشرفته، نکته بعدی پیشرفت تمدن است. نگاه‌های سلیقه ‌ای و کارهای موازی و پراکندگی در کارها که امروز با آن مواجه هستیم تمدن ایجاد نمی‌کند، نیازمند بازمهندسی تمدن داریم.

او افزود: تا نظام دیوان سالاری ما درست نشود، توقع رشد و پیشرفت های بزرگ را نباید داشته باشیم. تمدن محصول این است که هر کس در موقعیت خودش باشد و به حساب بیاید. نباید به احترام روشن فکری روحانیت را فراموش کنیم و یا به قیمت احترام به روحانیت جامعه روشن فکری را نادیده بگیرم. گروه های برجسته باید محور باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما باید به ماندگاری و ریشه تمدن ها توجه داشته باشیم. برخی از تمدن ها بعد از مدتی دچار ریزش و فراموشی می شوند.

عاملی با بیان اینکه امروز قطع ارتباط با گذشته به پدیده بیکار گونه ای در جهان تبدیل شده است، ادامه داد: جهان غرب هم دچار این دید است. 

او گفت: دانشگاه آکسفورد، کمبریج هم بر اساس دین و توسط دینداران بنیان گذاشته شده است. دین پشتوانه علم است. اینکه برخی تلاش می کنند دیدن را از علم جدا کنند در واقع علم را از خودش جدا می کنند که باعث پوچی علم می شود. نیازمند تقویت تمدنی ایران باستان تا انقلاب اسلامی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار