دستانی که گوهر امید می‌تراشند / تراش نقش عشق بر کالبد گوهر

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از تولید سالانه ۳ میلیون نگین تراش خورده در استان خبر داد.

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  گفت: رشته تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی یا گوهرتراشی، یکی از هنر‌ها و صنایع قدیمی در استان است که در سال‌های اخیر با توجه به روی آوردن مردم به استفاده از سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی (به عنوان زیورآلات و تزئینی و هم جنبه درمانی) و نیز رویکرد دولت در ایجاد اشتغال، در صدر رشته‌های صنایع دستی قرار گرفته است.

او افزود: سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی یکی از ظرفیت‌های غنی و کمتر دیده شده‌ای است که اگر به آن بها داده شود می‌تواند چرخ اقتصاد را به رونق درآورد، ظرفیتی که در خراسان جنوبی طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید


عباس زاده بیان کرد: تاکنون بیش از ۵۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در استان شناسایی شده، که شهرستان‌های خوسف، سرایان، فردوس، زیرکوه، نهبندان در این مورد شاخص هستند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی معادن استان توسط صنعتگران خوش ذوق تهیه و در قالب نگین، آویز، نیم ست و سنگ‌های کلکسیونی وارد بازار می‌شود.

او عنوان کرد: سالانه بیش از ۳ میلیون نگین با همت دستان تلاشگر هنرمندان گوهر تراش استان، تراش می‌خورد.

انتهاس پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
زحمت رو هنرمند میکشه...سودش رو دلال میبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
کشور ما حتی بیابونش پر ثروت و نعمته، اونوقت چسبیدیم به خام فروشی نفت و ثروتهای خدادادی مون..زحمتشو ما میکشیم سودشو خارجی ها می برن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
سنگاش مث رنگين کمانه،خوشکلن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
زیباست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
چه جالب