۹ گونه گیاهی و جانوری که انسان‌ها به بقای آن‌ها کمک کردند

همیشه این طور فکر می‌کنم که ما انسان‌ها عامل نابودی گونه‌های جانوری زیادی بوده ایم، اما در واقع به بقای گونه‌های دیگری نیز کمک کرده ایم.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از لیست ورس، ممکن است هر روز مقاله‌هایی را در مکان‌های مختلف ببینیم که در مورد گونه‌های گیاهی و جانوری است که انسان‌ها باعث انقراض و نابودی آن‌ها شده اند. شاید حقیقت ناراحت کننده‌ای باشد که انسان‌ها برای میلیون‌ها سال شکار کرده اند و گونه‌های مختلف جانوری را کشته اند، اما انسان‌ها تا این حد هم بد نیستند و گاهی یک گونه جدید را خلق می‌کنند.

اگر انسان‌ها نبودند ممکن بود تعدادی از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری نابود شوند. انسان‌ها به نجات چندین گونه جانوری از انقراض کمک کرده اند و حتی با زادگیری گزینشی گونه‌های جدیدی ایجاد کرده اند. در اینجا با چند گونه گیاهی آشنا خواهید شد که در صورت نبود انسان ها، به طور کامل نابود می‌شدند.

گندم

۹ گونه گیاهی و جانوری که انسان‌ها به بقای آن‌ها کمک کردند
گندم یک محصول اصلی است که بشر آن را در سراسر جهان حفظ کرده است. اولین بار گندم حدود ۱۱، ۶۰۰ سال پیش در هلال حاصلخیز (بخش تاریخی از خاور میانه و دربرگیرنده بخش‌های خاوری دریای مدیترانه، میانرودان و مصر باستان کشت شد. این کشت محصول بود که آتش را روشن کرد و باعث ایجاد کشاورزی و نهایتا منجر به توسعه تمدن بشری شد. اما از هر منظری که نگاه کنید، واضح است که اگر نزدیک به ۱۲۰۰۰ سال پیش کشت دانه‌ای مخصوصاً خوشمزه توسط انسان صورت نمی‌گرفت، گندم به شکل امروزی اش وجود نداشت.

ذرت

۹ گونه گیاهی و جانوری که انسان‌ها به بقای آن‌ها کمک کردند
ذرت یکی از محصولات مهم است که در سراسر جهان در موارد زیادی از خوراک گاو گرفته تا شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده می‌شود. ذرت در حالت طبیعی، شبیه به ذرت های امروزی نبود، اما به لطف مردم بومی مکزیک در حدود ۹۰۰۰ سال پیش یک نوع چمن به یکی از مهمترین منابع غذایی کره زمین تبدیل شد. تفاوت ذرت مدرن و اجداد طبیعی آن حیرت انگیز است. اولین گیاهان ذرت شناخته شده پوسته ایی در حدود یک اینچ داشتند و تنها یک عدد در هر بوته رشد می‌کرد، اما ذرت مدرن پوسته‌هایی بین ۶.۵ تا ۷.۵ اینچ دارد و در هر بوته تعداد زیادی ذرت رشد می‌کند.

ماهی طلایی (قرمز)

۹ گونه گیاهی و جانوری که انسان‌ها به بقای آن‌ها کمک کردند
ماهی قرمز نمونه کاملی از پرورش انتخابی است، زیرا این نوع ماهی‌ها اگر انسان‌ها نبودند، وجود نداشتند. ماهی‌های قرمز، تا آنجایی که ما آن‌ها را می‌شناسیم، فقط حدود ۱۰۰۰ سال است که وجود دارند. ماهی قرمز مدرن زیرگونه‌ای از ماهی کپور است که برای رسیدن به رنگ آمیزی خاص و سبک بدن که مطلوب‌ترین است، به طور انتخابی پرورش داده می‌شود. در ابتدا، ماهی کپور آسیایی به عنوان منبع غذایی پرورش داده می‌شد، اما انسان‌ها متوجه جهشی شدند و بعضی‌ها ماهی‌ها به رنگ قرمز روشن، نارنجی و زرد در آمدند. به همین دلیل تصمیم به پرورش ماهی‌هایی با این ویژگی‌های ظاهری کردند.

سیب زمینی

۹ گونه گیاهی و جانوری که انسان‌ها به بقای آن‌ها کمک کردند
سیب زمینی یکی دیگر از محصولات قابل توجه جهانی است. سیب زمینی‌ها در ابتدا عمدتا تلخ و غیر قابل خوردن بوده اند، اما اکنون به یکی از مهمترین محصولات در آمریکای جنوبی تبدیل شده است. اعتقاد بر این است که سیب زمینی تا حد زیادی مسئول رشد جمعیت بین سال‌های ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ است. کشت و توزیع گسترده سیب زمینی کمک کرده تا این گیاه به یکی از مهمترین محصولات اصلی در جهان تبدیل شود.

پشه زیرزمینی لندن

۹ گونه گیاهی و جانوری که انسان‌ها به بقای آن‌ها کمک کردند
پشه زیرزمینی لندن، فقط به لطف علاقه انسان‌ها به حفاری در زمین برای آسان‌تر شدن جا به جایی از یک مکان به مکان دیگر وجود دارند. این گونه اولین بار در سال ۱۷۷۵ کشف شد احتمالاً از طریق سازگاری با سیستم‌های زیرزمینی ساخته شده توسط بشر بوجود آمدند. این گونه اولین بار در مصر مدت‌ها قبل از ساخت زیرزمین کشف شد، اما نام آن از متروی لندن گرفته شده است. از آن زمان این پشه در سراسر آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا، آسیا، آفریقا و استرالیا یافت شده است.

تعداد زیادی از سبزیجات

۹ گونه گیاهی و جانوری که انسان‌ها به بقای آن‌ها کمک کردند
گل کلم، کلم، جوانه بروکسل و کلم بروکی گیاهانی هستند که روزانه میلیارد‌ها نفر از خوردن آن‌ها لذت می‌برند. اگر بشریت نبود این سبزیجات هم وجود نداشتند. شیوه توسعه این سبزیجات نیز جالب است. اگرچه همه این سبزیجات‌ها کاملاً متفاوت هستند، اما از نظر فنی منشا همه آن‌ها یک گیاه است. کلم وحشی نام یک گونه از سرده کلم‌ها است. این گونه که تقریبا غیر خوراکی است در سال ۱۷۵۳ میلادی توصیف علمی شد.

گاو‌ها

۹ گونه گیاهی و جانوری که انسان‌ها به بقای آن‌ها کمک کردند
اگر در مورد انقراض هولوسن خوانده باشید، می دانید که گونه‌ای از گاو وحشی اوراسیا که نیاگاو و یا اروخص نام دارد، در سال ۱۶۲۷ منقرض شد. مردم قبلاً عاشق خوردن آن‌ها بودند، اما آن‌ها قرن هاست که به طور گسترده‌ای در سراسر کره زمین منقرض شده اند. خوشبختانه اکنون گاو‌های مدرن و امروزی وجود دارند که در سال ۲۰۱۸ جمعیت آن‌ها ۱.۵ میلیارد نفر برآورد شده. این گاه‌ها برای اهداف خاصی توسط انسان از جمله برای باربری و یا استفاده از گوشت و شیر ان‌ها پرورش داده شده اند. چندین نژاد وحشی گاو باقی مانده است، اما گاو خانگی که ما برای مصرف گوشت گاو و محصولات لبنی از آن استفاده می‌کنیم، با مداخله انسان و انتخاب مصنوعی ایجاد شده اند.

سگ‌ها

۹ گونه گیاهی و جانوری که انسان‌ها به بقای آن‌ها کمک کردند
وقتی نوبت به انتخاب مصنوعی (زادگیری گزینشی) می‌رسد، سگ‌ها شاید مشهورترین نمونه باشند. همانطور که می‌دانیم اگر انسان نبود سگ‌ها نیز وجود نداشتند. تاریخ همراهی انسان‌ها و این حیوانات به دوره‌های بسیار دور باز می‌گردد تا این گونه را یکی از تاثیر گذار‌ترین حیوانات در پیشرفت انسان‌ها بدانیم. سگ‌ها گونه‌ای از گرگ خاکستری هستند، اما اکنون شباهتی به آن‌ها ندارند و آن هم به دلیل تغییراتی است که انسان برای کار‌های مختلف در آن ایجاد کرده است. کار‌هایی مثل شکار و چوپانی. سگ‌های اولیه برای استفاده از قدرت و توانایی شکار خود پرورش داده شدند. ما به آن‌ها غذا دادیم و آن‌ها از ما محافظت کردند و به ما کمک کردند تا شکار کنیم، کاری که به سود هر دو گونه بود.

منبع:Listverse

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.